Kanin iFokus

Kanin

Etikettutanför-ämnet-ot
Läst 2192 ggr
Puma
0

Grönt gräs nu!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Tänkte att jag kunde tipsa om lite grönt skönt kaningodis nu när snön täcker stora delar av landet. Jag har sått timotej (prydnadsgräs) i några låga plastbunkar och krukor. Det växer supersnabbt bara man håller jorden fuktig. Första grässkörden får man klippa av och ge kaninen. Lite längre fram, när gräsrötterna fått fäste i jorden ordentligt, kan man låta kaninen beta.

Brittni Puma tycker att det är supermumsigt att få "gräsklippa" någon gång ibland.

Lycka till!/Lotta

Puma
0

Godiset är serverat!

Puma
0

En suddig Brittni Puma betar som sjutton!

Puma
0

Det skulle vara kul att veta om någon nappar på tipset. Jag vet att det är lite knasigt, men är man kanintokig så är man. Tjing!

Lagerquist
0

Låter superkul! Kan man köpa frön(?) i vanligt matbutik eller trädgårdsbutik?

Puma
0

Jag köpte en påse prydnadsgräs på Blomsterhallen. Kollade på påsens baksida att det inte var något konstigt gräs, utan bara vanlig timotej. Jag tror att det även kan finnas i vanliga matbutiker som säljer fröer, särskilt nu fram emot påsk när folk fixar fina påskkrukor med gräs och pynt.

Man tar blomjord, sår på jordytan, sprejar vatten, täcker med plastfolie och ser till att hålla det hela lite fuktigt. Placera på ljust ställe, men inte i brännande sol. Efter ett par tre dagar börjar det hända saker, fröna gror och växer sedan snabbt.

FunnyFlyer
0

Detta skall jag testa till min Molly :D

emms
0

Smart! :D Man kan även ge havregräs. Bara att så likadant som här. :)

Men kom ihåg att inte ge för mycket på en gång om de inte är vana vid det. Ge lite i taget första tiden. :)

Emma

Zessan
0

ska prova det! Tack för tipset!!!!!!!

Puma
0

Tack för tipset om havregräset! Det får vi ta nästa gång. Och ja, man måste vara lite försiktig med kaninens mage, som alltid./Lotta

[Stampelina]
0

Oj, vad skoj att se henne! Hon ser ut att må som en prinsessa!

Kram på Er!

KaninEmma
0

Vilken bra ide, ska kanske testa det :P

// Emma :D

gaaabbi94
0

jag tänkte också köpa gräs på djuraffären arken, men där var fröna mögliga och det kändes inte riktigt värt det… har inte tänkt på att det kan finnas gräs i vanliga blomsteraffärer! det var en bra idee att kolla :P

gaaabbi94
0

jag tänkte också köpa gräs på djuraffären arken, men där var fröna mögliga och det kändes inte riktigt värt det… har inte tänkt på att det kan finnas gräs i vanliga blomsteraffärer! det var en bra idee att kolla :P

KaninHanna
0

Låter som en jättebra idé tycker jag :)

Mvh Hanna

[Niike]
0

Åh så mumsigt det ser ut!

Qepta
0

Kanske dags att plantera lite gräs jag med :)

Vi har några påsar här hemma så om några dagar är ninsen glad!

// Mandana & Belgarna
www.Belgarna.blogg.se

Jojsan
0

Det skulle jag vilja testa, det skulle i alla fall kaninerna uppskatta ;)

mingopingo
0

Ett tips? är att köpa undulatfrön och så Glad Lite olika blandade frön och kostar inte så mycket. Sen finns de faktiskt en fröpåse man kan köpa som heter just Kaninmat. Innehåller:

• Engelskt rajgräs
  • Ängsgröe
  • Esparsett
  • Serradella
  • Blåluzern
  • Humleluzern
  • Lomme
  • Maskros
  • Vitklöver

Många konstiga saker. Vet inte om kaninerna äter de men har en påse brevid mig som jag ska så idag tänkte jag ^^

Ha en bra dag önskar Madeleine - sajtvärd för Teddykaniner

Puma
0

Kul att så många går i odlartankar. Idag köpte jag lite havre som jag ska så. Det är kraftigare än timotejen som är lite tunn i början. Visste inte att det fanns en särskild fröpåse för kaninmat. Det lät ju intressant.

Lotta

mingopingo
0

Nu har jag sått lite av kaninmatspåsen och en del undulatfrön. Hittade inga bra krukor så det fick bli en stor långpanna. Nu är de bara att vänta. Tråkigt…

Ha en bra dag önskar Madeleine - sajtvärd för Teddykaniner

tesiresh
0

Gud vad kul, måste testa! kan tyvärr inte testa timotej eftersom jag är allärgisk :( men bra att det fanns andra altenativ:) måste testa !!!!!!!

Linaah
0

Kan kaniner äta kattgräs?

tesiresh
0

putt :)

tesiresh
0

putt :)