Kanin iFokus

Kanin

Etikettallmänt
Läst 3253 ggr
PrinzeZz
0

Kaninböcker

Kom och tänka på att jag skulle göra en sån här tråd för nån vecka sedan men det blev bara aldrig av.

Nu har jag fått tummen ur iaf och startar en sådan här tråd. Jag har läst många kaninböcker genom åren, läst många lite knäppa råd som jag aldrig skulle få för mej att följa. Jag äger bara två kaninböcker öht. Varav en är från 1950(?) och det bara står om typ slakt och sådant, dock litar jag faktiskt mer på att den kaninboken står mer vettig fakta än den nya (visst får man ta den gamla med en nypa salt och sunt förnuft men den nya måste man ha en stor portion)

• De behöver en kaninkompis att bo ihop med för att vara lyckliga. **Klart att vissa kaniner trivs bäst ihop med en kompis men långt ifrån alla.
    **

• Kaniner kan vara små som en hollänsk dvägkanin. What?… 

• Till skillnad från andra kaniner kan väduren inte spetsa sina öron för att höra. Deras öron är så långa ( ca 17 cm breda och 72 cm långa) **Kliar mej på hakan…
    **

• Vildkaniner är mycket sociala djur som bor i grupp. Det är pga detta som tama kaniner är mest lyckliga i par eller grupp. De kan känna sej ensamma och deprimerade när de är ensamma. **Kolonidjur någon?
    **

• Den sparkar och biter allt som den tycker är skrämmande. **Ja en trängd kanin kan göra så, annars är dom flyktdjur.
    **

• Den kanin du väljer bör vara runt 6 veckor gammal så de är lätta att sköta om och uppfostra. **För tidigt enligt mej.
    **

• Kaninen måste bo med andra kaniner. Det är orättvist att låta sin kanin vara själv, då den blir mycket olycklig när den är ensam. **Stackars mina kaniner… jag ska genast släppa ihop dom…
    **

• En angorakanin måste borstas ca en halvtimme varje dag. Är inte säker på denna men har hört att angoror ska man inte borsta…

• Om du inte kan se till att din kanin får en kaninkompis, se då till att den får dela yta med till exempel höns eller sköldpaddor. Nej tack….

• Kaniner behöver en saltsten. Ja dräktiga honor kan behöva en, annars bör den inte ha det.

Detta är alltså råd från den nya boken som utgavs 2007.
Fyll på med lite konstiga råd ni läst i böcker. Ni får ta mina kommentarer med en nypa salt, blev lite irriterad på slutet Oskyldig

och framförallt; håll en bra stämning i tråden.

Edit: sen vill jag också påpeka att detta är min åsikt utifrån min erfarenhet och tycke.

Medarbetare på kaninhoppning.ifokus.se | Rosvalla-katastrofen 20/2 2010 Måne 
Uppfödning av hoppkaniner | Hemsidan | Bloggen |

Veero
0

Bra artikel :D

lill-jarven
0

Haha jisses.. jag tror att min dvv måste göra en öronförlängning! ;)

[nataschaj]
0

#1 Den näst sista punkten skulle jag aldrig göra med en kanin, att sätta ihop dem med höns el liknande.. och en sköldpadda som för det mesta lever i vatten å en kanin? (kan dem simma?).hehe

ja va ska man säga om den nya boken hehe..

Men jätte bra tråd annars :)

PrinzeZz
0

#3 hehe nä inte jag heller :P, kaniner kan simma ja. 

#2 mina med hihi :P

#1 Tack (dock är det ju ingen artikel ;))

Sen vill jag också påpeka att boken är 29 sidor lång, mindre än halva sidan på varje sida är täckt med text (annars helt blankt eller bilder), sen är det stoor text också…

PandaFish
0

haha XD jag tycker att den boken är bra ;)  NOT!!

hmm kanske dags att släppa ihop kaninerna och hönsen eller vad tror du? Hönsgården är bra stor … tror du dom kommer trivas ihopOskyldig? haha seriöst vilken idiotisk bok XD

Sandra Eriksson, Örebro Läns Kaninhoppare

www.sherlocksgard.weebly.com

Lans
0

"Kaninen måste bo med andra kaniner. Det är orättvist att låta sin kanin vara själv, då den blir mycket olycklig när den är ensam. Stackars mina kaniner… jag ska genast släppa ihop dom..."

haha, ja gud, tänk så skulle man göra det ^^

Skölpaddor, höns? hihi. låter mysigt..

http://lans.blogg.se

Målar och ritar porträtt på beställning.

Gör även armband och kaninselar.

Priser och info:

http://lans.blogg.se/tillsalu/

Mina auktioner på tradera:

http://www.tradera.com/finding.mvc/itemlisting?ftgnr=1175999

Kristall
0

"Om du inte kan se till att din kanin får en kaninkompis, se då till att den får dela yta med till exempel höns eller sköldpaddor." hahahaha Skrattande

Med vänliga hälsningar, Sanna Johansson

Besök gärna min blogg :)

PrinzeZz
0

*funderar* om man nu ska se till att dom får dela yta med en sköldpadda… ska man då släppa ner kaninen i terrariet eller sköldpaddan i buren? ObestämdOskyldig

[Niike]
0

Hahahah jaa jag säger då det…

Jetaime
0

Det finns hur många bra katt&hund böcker (tex) som helst, men det finns ingen riktigt bra kaninbok..

spiritedaway
0

Jag håller med om kaninkompis till viss del, förutom att det finns undantag. Vissa kaniner kan ju vara lyckligare utan kompis.
Men sen om man har burar bredvid varandra så får ju kaniner ett slags sällskap ändå.
Men dom där meningarna var lite väl överdrivna. Som att alla kaniner som bor själv är olyckliga. Tror jag ju inte..
Men jag själv skulle gärna alltid testa låta kaniner få en kompis.

Men sätta ihop med höns eller sköldpaddor.. Haha nej nej. Det kan knappast bli bättre. Sköldpaddor kan bitas hårt. + att sköldpaddor och kaniner ska inte ens ha samma miljö :P

Det lät som en väldigt mysko kaninbok! :P

jag har läst fler kattböcker, men jag gissar att det är samma sak som kaninböcker. Man ska inte lita blint på allt som står i en bok. För är mycket som inte stämmer.

MarHai
0

laugh.gif

/Martina, sajtvärd på kanin.ifokus
Solbackens kaniner
Uppfödning av Holländsk kanin

teddykaniner
0

hahah x)

Med vänlig hälsning,
Jenny

Jojsan
0

Oj, oj, så mycket fel det kan stå i en bok.. x)

PrinzeZz
0

#11 jo men det var därför jag skrev: Klart att vissa kaniner trivs bäst ihop med en kompis men långt ifrån alla.

=)

kaningodis
0

Inte konstigt om många nya kaninägare tor att de tar han dom sina kaniner på ett bra och nyttigt sätt om de läser kaninböcker…

Detta är tvärtom-boken för hur kainer ska skötas :P

Kastanjegårdens Kaniner

spiritedaway
0

#15 jo jag vet :) Boken däremot.. Haha :P Lite väl överdriven kanske.

Frida
0

Jag har faktiskt en riktigt bra bok om kaniner här hemma. Den är dock brittisk så en del förordnignar och sånt gäller ju inte i Sverige. Men det står inte sådana dumheter i den som de som räknades upp i #0.

Värdinna på Fantasy
Medarbetare på World of Warcraft

Rero
0

Guuud jag har min kanin ensam ?

han trivs jätte bra. Men ska träffa kanin kompisar i sommar :P

MysanMinGodis
0

bra skrivet :D

PrinzeZz
0

#18 klart det finns bra böcker :) men dom flesta jag läst har varit med lite skumma råd ;)

Yuki
0

Lol.

Frida
0

#21 Ja det är klart det finns. Dessvärre är de sällsynta i vanliga svenska bokaffärer.

Värdinna på Fantasy
Medarbetare på World of Warcraft

PrinzeZz
0

puttar upp den här tråden lite :)

Maiae
0

haha, min kanin måste må vääldigt dåligt:)

Mvh Maia