hur mycket?
Skulle behöva veta vad ni ger för frukter, grönsaker, kvistar, blad, olika sorters växter, allt möjligt och hur mycket ni ger av varje sak :)
Grönsaker: ett par morots-/potatis-/broccolibitar per dag. Ibland lite kål, gurka, paprika.
Frukt: ngn äppelbit 1-2 ggr i veckan.
Kvistar: 1 om dagen (grenar byts ut när det behövs).
Andra växter: blåbärsris nån gång i veckan, på sommaren gräs i hagarna, kvistar med löv på, maskrosor m.m. dagligen.
Med vänliga hälsningar, Sanna Johansson
Besök gärna min blogg :)
Alla grönsaker och frukter ska man börja ge lite åt gången så att kaninen får vänja sig vid det.
Har inte direkt något "schema." Vi har en burk där vi lägger alla äppelbitar/skruttar som blir över, päron, morotsskal, kål, sallad, blast och allt annat som blir över/som skalas bort. Ibland läggs det även i mjukbröd som torkat (dom älskar det) och jag ger det ungefär var annan dag.
Grenar får de mest på våren, sommarn och hösten någon gång i veckan. Ger gran, tall och björk.
Till mina kaniner som bara äter grönsaker fyller jag skålarna. (Dessa är fullvuxna och har ätit grönsaker hela sitt liv.)
De två (en dvv o en hermelin) brukar dela på en morot, få sammanlagt 2-3cm gurka (från en normaltjock gurka), 6-8 små bitar broccoli, 8 medelstora tärningar kålrot, ett strimlat salladsblad, några bitar blomkål mm. Minskar mängden beroende på hur många olika sorter dom får. :) Men som sagt, jag fyller upp hela skålen.
Till min yngsta (8mån hermelinhona) ger jag fri tillgång till pellets och så 2-3 skivor morot, en bit broccoli, en tunn skiva gurka, en liten bit salladsblad, liten bit blomkål osv. (: Hon får kanske 1/4 skål med grönisar och så resten pellets.
När hon var liten fick hon bara en liten bit morot och så la jag till en ny grönsak lite då och då, i små små bitar. :)
Jag ger bara då och då när jag har och kommer ihåg, men jag födelar då så dom får lika mycket var men jag ger inte mycket, vill inte att dom blir dåliga i magen.
Det är olika beroende kanin från kanin hur mycket dom tål, så jag har aldtig jätt dom en full skål ändast halva ^^
Vad jag ger för grönsaker beror på vad vi har hemma, men morot, gurka, kål, sallad, broccoli och paprika är vanligt. Samt lite banan och blast från rädisa, mycket uppskattat ;)
Jag försöker ge så många olika grönsaker per dag, men av små mängder. Några skivor av varje är lagom.
De får grenar flera gånger i veckan. Det som är mest uppskattat är grenar från äpple och päronträd, men även från bl a. lönn, ask, asp, körsbär och rönn är uppskattat. Löven äter de också, så ta inte bort dem.
Grönsaker/frukt får de varje-varannan dag, tar vad som finns hemma, t ex morötter, äpple, sallad, kål, potatis. De får olika mycket från dag till dag, men ca 1-3 olika sorter. Kanske 1/2 - 1/4 äpple per kanin, samma sak med morötter.
Jag gör som #3, lägger allt "skräp" från grönsaker och frukt (morotsskal, äpple/päronskrutt osvosv) som vi har ätit i en liten hink och ger det till kaninerna. Även brödkanter som får torka innan det ges.
På sommaren får mina kaniner gräs 1-2 gånger varje dag (+ att de är ute i hagen där de kan äta gräs). Maskrosor, klöver, groblad och rölleka är nog favoriterna.
Blåbärsris händer det att de får ibland, uppskattat! Något som de tycker om väldigt mycket är hallonris.
Nu kom jag på att jag torkat brännässlor som jag skulle ge i vinter, men glömt bort. Ska genast ut och bjuda dem på det :)
Länkar en lista med en hel del frukter, grönsaker och växter.
Klicka här

Alla mina grenar här ute är helt blöta och äckliga både på utsdian och insidan så just nu får han inga grenar men han får grönsaker och frukt och hö och vatten såklart

färska grenar från våraat äppelträd varje dag, byter när dom är upp gnagda. På morgonen ger vi dom lite olika saker eftersom dom får våran "kompost" alltså päron/äppelskrott, morötter, paprika, bruna bananer (det gillar inte min familj!) m.m. Det är olika på hur mycket dom får. Ibland får dom varsit äppelskrott och ibland får dom tre st…

asså jag ger inte frukt till min kanin eftersom att hon blir dålig i magen av det. men jag ger alltid en morot på morgonen och en på kvällen. sen ger jag ju pellets och hö och allt men det va inte det du frågade om ;)
men nu på vintern ger jag inga blad eller växter för det finns ju inga xD men på sommaren brukar jag ge en bukett med maskrosblad och det älskar hon verkligen.

skutt

Eftersom det fortfarande är lite vinter just nu får mina kaniner mest morötter och lagom portioner med kål :) Lite frukt då och då.
Nu när gräset börjar komma så försöker jag börja vänja kaninmagarna vid gräset, även om det bara för en kort stund några gånger i veckan är det uppskattat ;D
Varje dag får dom friskt vatten bytt minst två gånger om dagen, Stampe pellets och hö, portionerat efter kanin och årstid :3
Mina kaniner får grönsaker varje dag när jag kommer hem ifrån skolan och sen på kvälen samtidigt som dom får pellets :) oftast blir det morötter men ibland får dom också kålrötter,broccoli,selleri,persilja,tomat (fast bara ytterst lite)och spenat :) Ibland frå dom frukt också och då brukar det bli äpplen,päron,bananer,apelsin,Mango,kiwi och jordgubbar om man nu kan kalla det för frukt :P