Kanin iFokus

Kanin

Etikettkullplanering
Läst 963 ggr
AlexandraL
0

Kullplaner av Teddy?

Hej, undrar om någon har några ev. kullplaner till Att ta en kull på Teddyvädurar till sommaren? :)

Färger spelar ingen roll, kommer mer att kolla på tempramentet hos föräldrarna.

Väl mött!

AlexandraL
0

De "raser" som är av intresse är då: Lejonhuvad, Teddylöwe och Teddyvädur.

teddykaniner
0

Ja..det finns väldigt många..:)

Jag får ju många kullar..

www.teddykaniner.com

www.teddyvadur.se

www.royalseed.webb.se

www.jetaime.se

www.moangvagenskaniner.se

www.pysselgardenskaniner.se

www.frihetenskaniner.se

Här fick du många förslag.. alla dessa har väldigt fina teddysar..^^

(finns säkert någon jag glömt nu oxå, men alla har väldigt fina)

Med vänlig hälsning,
Jenny

matilds
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Har en kull som är lev. klar i maj, teddyvädur. Kommer bli rejält fluffiga och snygga! En madagaskar och en brun zobel är det :) Orkar inte direkt skriva värsta utläggningen om föräldrarna här och nu, men är du intresserad får du gärna mejla frihetens@hotmail.com :)

"Var dig själv - det finns redan så många andra"

Denna kommentar har tagits bort.
[Niike]
0

Väntar en teddyvädurskull här om knappt en månad, ungarna blir då lev. klara i mitten av juni :) PMa eller mejla för mer info: uddbergas@live.se

providence
0

Jag ska para min tös i april :) Maila mig gärna för info om mamman och pappan och om du har fler frågor :) onskebrunnens@live.se

AlexandraL
0

Tack för alla tips? och förslag på bra kullar!
Ska läsa om alla föräldrar och se om det finns någon kull som kan tänkas passa, hihi :)

Vill först försöka att ta reda på så mycket som möjligt om teddyvädurar.

1. Jag har hört talas om någon s.k. Teddyklubb här i sverige, har de någon hemsida?
2. Vad går era "hårigare" kaniner på för underlag och vad tycker ni är prisvärdast samt bäst för kaninen?
3. Det jag vet är att Teddyvädurar ej är en godkänd ras ännu, men att det finns många personer som jobbar på detta genom att låt bli att avla på wiener. Hur hänger detta ihop och varför just inte wiener?
4. Vad är en normalvikt på en fullvuxen Teddy?
5. Vad är det för större skillnader mellan Teddydvärgvädur/Teddylöwen/Lejonhuvad Kanin? ;S

Usch jag känner mig hemskt osäker på det här med teddysar men hoppas kunna lära mig mer. Håller ju vanligtvis på med Vädurskorsningar, dvs. Hoppkaniner :)

Tarkie
0

#7 Ja, nu kan inte alla hoppare kalla mig knäpp :D Du funderar också på att skaffa teddy :P

AlexandraL
0

Haha det är bra Tarkan :P

Tarkie
0

#9 Du ska höra allt skit snack som dom säger om Teddysar inom hoppningen och dom sjävla som "ras" ;/

[Niike]
0

1. Teddyklubben
2. Mina går på spån + halm. Funkar ganska bra men självklart fastnar en del i pälsen, men det brukar inte vara några problem att borsta bort. Använder det för att vi får spånet gratis :) Annars tycker jag Majsan Remiss är bra, men dyrt.
3. Wiener är ingen godkänd teckning, går inte att få godkänd heller eftersom den kan se ut precis hur som helst. Så en kanin som är wiener är inte godkänd, och många teddyvädurar är wienertecknade. Hoppas jag förklarade så du förstod :)
4. Kolla teddyklubbens arbetsstandard.
5. Teddyvädur = vädur med teddypäls
Teddylöwen/teddylejon = lejonhuvad kanin med teddypäls
Lejonhuvad kanin = Godkänd ras, har inte teddypäls. Normalhårad på kroppen men ska ha en man.

Jetaime
0

Jag har just nu en teddylöwen hane till salu, och även hans son. Båda havana wienertecknade. Och två honor som förhoppningsvis ska ha ungar i slutet på mars! Även en vit blåögd kull planerad till sommaren. Kolla hemsidan/maila/pm:a vid intresse www.jetaime.se

gullenos
0

#10 De har tydligen inget liv :P

1. Jag har hört talas om någon s.k. Teddyklubb här i sverige, har de någon hemsida?

http://www.ericas.se/teddy/

2. Vad går era "hårigare" kaniner på för underlag och vad tycker ni är prisvärdast samt bäst för kaninen?

Jag har aspflis (spån) Eftersom min är en innekanin så är det väldigt jobbigt att ha halm eftersom det fastnar bara i pälsen och följer med i hela lägenheten. Spånet kan man lätt sopa upp och det fastnar inte i pälsen!

**3. Det jag vet är att Teddyvädurar ej är en godkänd ras ännu, men att det finns många personer som jobbar på detta genom att låt bli att avla på wiener. Hur hänger detta ihop och varför just inte wiener?
**

Du kanske vet att en wienertecknad kanin kan se ut "hur som helst" alltså kanske en vit prick på nosen eller på tassen eller till och med se ut som en holländarteckning. Men om du då tänker dig att du ska ställa ut din teddyvädur. Hur ska då domaren döma när det inte finns något underlag eftersom alla wienertecknade ser inte likadana ut. Holländarteckning tex. de har ett "mönster" men det har ju inte wiener :) Hoppas du förstår!

4. Vad är en normalvikt på en fullvuxen Teddy?

Kolla hemsidan som jag skrev där uppe. Min kanin är fem månader och väger 1.5 kilo. :)

5. Vad är det för större skillnader mellan Teddydvärgvädur/Teddylöwen/Lejonhuvad Kanin? ;S

Lejonhuvad kanin är väll en helt annan "sak" de är mindre och har bara päls runt nacken. Men jag vet inte riktigt så mycket om det här! En teddylöwen kan väll ha mindre päls på ryggen osv.. Men jag e inte säker :)

Jag rekomenderar en teddyvädur eftersom de är så gosiga och inte lika sprattliga som en dvv kan vara. Men de kan ändå vara livfulla. Min kanin kommer fram när jag öppnar buren och pussar mej överallt. ;) Fattar inte varför nån skulle ogilla teddyvädurar. De är dessutom de sötaste som finns! :)

gullenos
0

På fredag kommer min kaninhane paras med en tjej från frihetens. Jag tror att vit blåögd kommer "komma" om det tar sig alltså :)

Strumpa
0

#13 lite OT men vad betalar du för aspflis och var köper du det? :)

/Sanna

medarbetare på Nattsudd och TV

Jetaime
0

#10 Jo jag tävlar ju också med mina kaniner, men han fått höra både det ena och det andra om vad folk tycker om teddysar, men man får helt enkelt låta bli att lyssan :)

gullenos
0

#15 På bromma zoo. Jag vet inte hur mycket det är men en såndär jättestor säck som brukar finnas på djuraffärer! Den kostar 199 tror jag! Tycker att det är ett bra pris. Sen om det hamnar bajspluppar och så utanför lådan så har jag en såndär som man har i kattlådan (som en sorts sil) och så silar jag så att bajsplupparna blir kvar och så slänger jag dom :)

AlexandraL
0

#7 Okej, jag förstår :) Men om det är så att jag köper in wienertecknade och jag avlar fram wienertecknat, så räknas jag som oseriös? :S

Dock känner jag att om det blir så att jag gillar teddysar så vill jag hellre satsa på Avel utan wienerteckning, men är mer bara nyfiken :)

#12 ska kolla in din hemsida!

gullenos
0

#18 du räknas inte som oseriös ;P Int enligt mig iaf! Det beror på hur man menar med seriös!

Strumpa
0

#18 Vet inte riktigt vad man "räknas som", jag tycker inte att man borde bli "stämplad" som något speciellt, (tex oseriös). Alla har ju egna intressen som de borde få följa :) men det är klart att alla har ju olika åsikter i frågan :) gör som du känner och vill, ingen ska tala om för någon vad de ska göra. tycker jag:) (kan tillägga att jag inte är uppfödare och inte har planer på att bli det heller:)

/Sanna

AlexandraL
0

Okej, för jag tycker ju själv att seriös tillhör kategorin där man planerar sin Avel väl och hittar bra hem. Sedan ger ungarna bästa möjliga uppväxt. :)

Vill nog verkligen skaffa en Teddyvädur, men ska somsagt läsa på lite extra först.

Har ni några särskillt andvändbara tips?? :)

gullenos
0

#21 Var noga med borstning i början så att inte onödiga tovor kommer som du måste få bort senare! Sen vet jag faktiskt inte :P Dom e bara så underbara. I alla fall min lille tjockis <3

Strumpa
0

#21 håller med :)

Vet inte vad för tips? du är ute efter riktigt, men kan tipsa om att kolla gärna upp om speciellt mammakanin är renlig av sig, för då är det ju stor chans att bebisarna blir det också. Inte så kul med massa kiss och bajs överallt i buren och utanför som fastnar i pälsen och får det att lukta :) (har det så i nuläget hehe)

/Sanna

[Wera]
0

www.berggrenskaniner.se.nu
Har inga honor parade än. Ska paras så fort honorna är mer villiga, i april förhoppningsvis.

matilds
0

Jag hoppade min teddyvädur förut och jag kan säga att det var en hel del delade meningar och en jäkla massa skitsnack. Grymt synd, eftersom de flesta som snackar skit inte ens ägt en teddykanin. ;)

Tarkie
0

#25 Precis, Det är en massa skit bland alla hoppare. Sen när man försöker säga att det inte stämmer så lyssnar dom inte.

matilds
0

#26: Så himla tråkigt .. Dessutom känns det såååå himla uttjatat! Visst, i början var det klart att folk kunde reagera, men nu är det väldigt uttjatat :P

Tarkie
0

#27 ja, men nu ska vi sluta sno tråden, hehe :)