När börjar honorna boa?
Min fråga är När börjar honorna att boa inför födslen?
// Emma :D
Ja, Du har fått ditt svar! =)
Alla honorna här hemma som fått kull har boat 7 dagar innan med halm, men ryckt av päls minuterna innan födseln ska ske. Olika :)
Det varierar ganska mycket, men vanligast är alldeles före förlossningen.
Jag har haft någon hona som gjort bo med päls ca 2 veckor före födseln, någon som gjort bo med päls dagarna innan födseln.
Sedan har jag haft någon som gjort bo med strö någon vecka innan, och någon som knappt gjort ett bo förens dagarna efter födseln (det har hänt hos honor som haft både levande och döda ungar, till dom levande så har jag fått göra ett bo).
Har en som ryckte päls redan en vecka innan och "förisolerat" sitt bo lite. Men annars så rycker samtliga mina andra honor pälsen precis i samband med att dom ska föda.
Fiffelura till det med halmen gör dom lite olika tidigt eller sent tycker jag. Allt ifrån ett par dagar efter PARNING till precis innan födseln.
Olika honor drar även olika mycket päls har jag märkt. Endel ger sina ungar värsta mysiga boet meddan andra tycker jag kan vara lite väl snåla med att avvara sin päls åt sina avkommor.
Men det är ändå helt fantastiskt vilken instinkt dom har att göra det så fint och mysigt till ungarna.

Jag undrar om man ska fylla bolådan med halm eller om man bara ska ställa in en bolåda och halm i en hög bredvid?
#6 Honan vill ofta inreda sin bolåda själv. Då blir det som hon själv vill ha det och hon kommer nog att bli nöjdare med resultatet.
Håll inte på att pilla runt för mycket i boet när ungarna sedan väl är födda. Kolla så att det inte ligger några döda ungar i boet. Ta bort dem i så fall. Kika en snabbis igen nästa dag. Sedan efter det så kollar jag typ varannan dag i boet så alla mår bra. Detta för att inte störa och stressa honan i onödan.
Ta bort honan så att hon inte ser dig rota i hennes bo när du gör din lilla och snabba knontroll. Då stressas hon inte lika mycket av det. Vissa honor bryr sig inte nämnvärt av att man pillar i deras bo meddans andra blir väldigt uppjagade och till och med kan gå till anfall för att skydda sina ungar.
Lycka till! 

Jag brukar sätta halm och sånt utanför bolådan så att honan får plocka ihop själv :) Vad gäller boandet så brukar min hona göra en "håla" i bolådan ca 1 vecka innan födseln. Men hon rycker inte pälsen förrän ungarna är födda.

Tack för svaren!
har ni kvar det andra "vanliga" boet också då honan är dräktig, eller "byter" ni ut kaninboet till en bolåda?

#9 Min hona har bara ett vanligt "hus" annars så jag byter ut det mot en egenhändigt byggd bolåda :p de är inte alls svåra att bygga och det är väldigt ekonomiskt :P

#9 Jag har byggt en sådan och har dessutom ett vanligt hus till min kanin. När byter du ut ditt kaninens hus till bolådan? Direkt efter parningen eller?