Kanin iFokus

Kanin

Etikettbur-och-aktivering
Läst 6808 ggr
Zessan
0

Nät till bur?!

Kan någon tipsa om något bra och ganska billigt stängsel? Ska bygga en bur (utebur) till min kanin som är sprallig, och behöver nog ha ganska stort utrymme. Just nu är buren inte så stor.

Vi ska ha ganska mycket stängsel, för man ska kunna stå i den och den ska vara ganska stor (och självklart ska den ha tak och nätgolv). Den ska hänga ihop med buren.Tungan ute

[Wera]
0

Jag skulle nog köpt minknät på sidorna, bärnät som tak och hönsnät på marken.

Linaah
0

bygg en ram och fäst minknät på

blitzen
0

# 1 Bärnät som tak har jag inte tänkt på, ett bra allternativ, ska nog ha det till mina hagar : )

Tack för det tipset : )

jahadu
0

på jula kostar det 199kr för en 10meters rulle galler =) skitbilligt och hållbart.

Melvis
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här är en bild på buren jag och pappa gjorde förra sommaren. Hoppas du kan få lite ideèr av den.

Melvis
1

Den ser väldigt liten ut, men den är större i verkligheten.

emms
0

Jag Skulle ha tagit minknät på sidorna, hönsnät i bottnen och som tak. :)

Emma

Tindra1
0

#5 snygg ;)

Zessan
0

tack för alla svar!

#4 det verkar jätte bra och billigt, vad är det för nät, eftersom man ska ha minknät och så….

#5 Snygg bur!

KaninEmma
0

5# Jättefin bur :P

// Emma :D

[Wera]
0

#5 Ser inte så liten ut på bilden ändå om man jämför med den buren som är inne i gården :))

Melvis
0

Tack alla! Jag blir jätte glad!

Lena82
0

#5 riktigt snygg bur. Hur lång tid tog det för er att bygga den ungefär??

jahadu
0

#9 det e ju galvaniserat nät, vet inte vad minknät e….men detta e tjockare än hönsnät och fyrkantiga "hål" och inte sexkantiga, varje "hål" e en cm åt alla håll. antar att det e nåt liknande som #5 har på bilden. typ sånt som alla  kaninburar har. tyvärr hittade jag inte det på julas hemsida men jag vet att det fortfarande finns på jula, står i katalogen om du har den, annars e det ju bara att åka dit eller beställa hem en katalog.

[Wera]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#14 Minknät är som #5 har tror jag, ser iaf. så ut. 1x1cm, rutor. Tjockare och bättre än hönsnät. Se bild.

jahadu
0

#15 aa precis sånt som typ alla burar har.

Tittiman
0

Jag tror minknätet också brukar kallas svetsat nät. Det är iaf superbra och mycket säkrare än hönsnät.

#7 Varför skulle du ha hönsnät i botten?

Sashhi
0

#17 - Det är lättare för kaninen att beta gräs om det är hönsnät.

Not your mom, not your milk.

Lena82
0

Svetsnät har vi en hel rulle av hemma. Hade tänkt att göra hagen i det från början, men då det var så hårt rullat gick det inte att göra så mycket med det Blir nog mycket bättre om man har en träram att spänna det på. Ska se om jag till och med kanske ska ta och gör om hagen hemma så att det blir med träram iställlet. Har en kompis som håller på och bugger en övervåning till sitt hus och han har en massa virke som han inte använder.

jahadu
0

galvaniserat brukar det stå i affärer….

Tittiman
1

#20 Jag köpte på ÖB och där hette det svetsat. Kan nog heta olika.

#17 Är det inte säkrare att inte ha hönsnät i botten? Det kan ju lätt gå sönder.

Melvis
0

#13 En helg tror jagObestämd

Lena82
0

#21 vi köpte också vårat på ÖB

#22 det gick fort.

Sashhi
0

#21 - Man kan ha dubblat nät, då är det ändå säkert för en grävande kanin och så får den lättare att äta gräs.

Not your mom, not your milk.

matilds
0

Tror inte kaninen har något problem med att äta gräs genom minknät :) Mina skulle iallafall klara det ganska bra.. Kanske för att de är extremt matglada (A)

"Var dig själv - det finns redan så många andra"

Oriel
0

Kompostgaller tycker jag är bäst.
Jag hade en ram med kompostgaller runt, sedan klädde jag den med hönsnät utanför eftersom våra kaniner är så små :O

-' Rebecca Johansson

emms
0

#17 Det är större rutor (lättare att äta) och billigare. Som ts skriver i #0 så vill hon ha ett billigt stängsel. Och då är det mer ekonomiskt att ha hönsnät i bottnen. Och om man inte har någon rymmare så kan man ju ha det.

Och sen har jag minknät i en Hage och det lixom bucklar upp sig och då är det större risk för att de fastnar med tassarna. Hönsnät är mer mjukt och följsamt och bucklar inte upp sig på samma sätt tycker jag.

Emma

[Wera]
0

Putsnät, svetsnät, minknät :P tror det är ungefär samma sak.

Jag föredrar hönsnät med grönplast runt om till botten, har det i hundgården, fast det synns inte så mycket längre för nu är det gjord över nätet :P men ja, kaniner som grävit mycket som varit i hundgården har gjort sönder nätet så det finns hål i nätet, men jag har bara klippt ut och knytit fast nytt nät över hålet. Det är ganska billigt, stor rulle på Ö&B för 99kr.
Bärnät är också billigt som man kan ha som "tak" så inga fåglar eller andra djur kommer in.

Jojsan
0

Jag hade sånt där minknät/putsnät/svetsnät i botten på en Hage och det buktade upp så kaninerna ville inte gå på det, det såg även ut som om de kunde fastna i det. Tog självklart bort det då. Men därför tror jag att hönsnät är bättre att ha i botten.

[Wera]
0

#29 Jag tycker det käns som putsnät, svetsnät, minknät är fört hårt att gå på men vad vet jag :P

Zessan
0

verkligen tack för alla tips?! Ska ha hönsnät i botten och minknät på sidorna och på taket (kanske ska ha något typ av tak också, så hon kan vara ute när det regnar eller när det är jätte varmt på sommaren).

#22 vad fort det gick!

Melvis
0

#31 Hårt arbete! Skrattande

Zessan
0

verkligen!

Melvis
0

putt

Zessan
0

skutt=P

Jojsan
0

#30 Ja, det var som inte särskilt böjligt, det var rätt hårt för dem.

Lena82
0

Skulle ha frågat våran kompis om han hade virke som han inte ville ha men glömde det då hans dotter ville att jag skulle leka med henne hela tiden vi var där igår =)

Zessan
0

asså uppskattar verkligen all hjälp=))) Zessan kommer bli jätte glad!

utekaninen
0

#5 jätte snyggt

jahadu
0

va du än gör så ha inte kompostgaller. djur tar sig in lätt som en plätt och vipps så har du en död kanin…..har blivit av med många kaniner på det sättet tyvärr ='/ mårddjur (mårdar, illrar, minkar, järvar mm.) finns lite överallt och e inte att leka med….de tar höns, kaniner och till och med kattungar på ett klick…och så många de får tag på….

så ha inte nät som har större diameter än typ 1cm….

och bara för att det har funkat i flera år med kompostgaller så kan det en dag hända att ett hungrigt djur kommer….funkade för mig med kompostgaller aslänge, men tyvärr så fick det sitt slut en dag.

det går snabbt och det finns inget värre än att höra sin lilla älskling skrika och sen hitta han/hon död. vill inte skrämma upp er, men så e verkligheten…

Lena82
0

#40 Tack för tipset fast om den dagen kommer att vi skaffar hus så ninisarna ska var ute hade vi tänkt att använda ett galler med små rutor runt om hela buren (taket ev i bär nät eller galler inklätt i bärnät

[Wera]
1

#40 Oj :S jag bor i skogen typ, och här har jag bara sett en mink på 3 år. En liten, riktigt liten sak. Har inte tänkt på att en mini mink kan ta en kanin :o har vissa va mina kaniner i kompostgaller. Fast vi har alltid koll och ofta ute, den iller jag sett anföll och tog en mus, h*n var skit feg. Men vi har även en hundgård med rutor på 5x5cm och där har vi haft kaniner i 3 år, dag som natt, dyget runt. Utan att något hänt *tur*

Zessan
0

tack, tack! Ska nog ha som #5, verkar väldigt smart, ska göra två eller tre sånna

Melvis
0

#43 Hehe tack! Ska bli kul att se dina bilder av burarna när det är klart. (:

Zessan
0

visst!

Melvis
0

*putt*

Lena82
0

Vi ska se om vi kan åla och hämta virke nu i veckan eller till helgen så ska jag börja fundera ut hur hagarna ska se ut sen.