måla bur med?
Detta är ju alltid en djungel. Vad ska man måla/behandla en bur med? Den ska stå inomhus (garage) men ska tåla att flyttas ut om jag vill det. Alltså, den ska stå emot väta och kiss bra! Och inte vara farligt för kaninerna i fall de skulle gnaga på buren!
Kallasfalt vill jag inte använda. Andra tips?? :)
"Vanlig" färg går bra, till mig sa de på färgaffärn att alla eventuella gifter dunstar när färgen härdar. Nuför tiden finns det nästan inga gifter i färgerna sa de, det var visst värre förr.
Jag har vanlig träfärg för mina burar.

Står vanlig träfärg emot kiss och så bra då? *noll koll* ;)
#2 - På golvet i buren målar du med kallasfalt, då har du en "kissäker bur". Måla gärna upp ca 10 cm på väggarna ifall kaninen brunstar eller skvätter mot väggen.
Not your mom, not your milk.

Jag vill använda nåt annat än kallasfalt den här gången. Tyckte inte det blev särskilt bra resultat när jag provade det förut. Plus att det blir mörkt.
#4 - Finns inte så mycket annat att andvända - möjligen vattenfast plywood, men inte säker på om det blir samma sak.
Not your mom, not your milk.
Jag har målat med 2 lager och sedan i botten 3-4 lager vanlig färg i burarna som vi byggde för 1 år sedan och de är som nya! Ingen kallasfalt här inte, jag gillar inte heller det.
Jag har målat faluröd färg över hela buren (med vita knutar) men jag målade kallasfalt in ut i buren, + 15cm upp på väggarna, två lager. Sen målade jag kallasfalt 20cm upp på benen så tål benen bättre mot vatten m.m och kallasfalt på undersidan av buren ;)

#8 visste inte ens att det fanns sånt :p Vi använder vanliga OSB skivor.

#6 Det är säkert värt att måla många lager, åtminstone på burgolvet där det kan komma mycket kiss. Ska åka och kika på färg i morgon!
#9 Bättre med playwood, för OSB skivor har många sprickor, ja materialet ska ju vara så? :P Men iaf. var det något att det tränger in bakterier och det kan bli lättare att det kan bildas mögel elr något sånt (jag minns inte riktigt) men iaf. var det någon som sa att playwood är bättre.
Där av att jag valde playwood, hade tänkt använda OSB skivor först.

jaa plywood är säkert bättre men osb funkar alldeles utmärkt så länge man behandlar det iaf :) Har byggt med det förut och det har inte varit några som helst problem :)
Använder OSB jag med. =)
Har en bur som har några år på nacken och den har inte sugit åt sig något kiss alls.
Den är omålad inuti.
Har dock målat en bur inuti, när jag renoverade den (osb-skivor som golv).
Använde linoljefärg.
Snyggt, lättapplicerat och räcker länge.

#13 är det giftfritt?
Linoljefärg??
Vad är det? Finns det alltså en linolja med färgpigment? Eller är det linolja Du menar?
#14: Frågade på färgaffären hur det gick att ha i kaninburar, med tanke på gnagning och sådant.
Fick till svar att det är inga problem att måla inuti burarna.
Inte heller att måla det utanpå burarna, men då har jag fattat det som att träet ska strykas med linolja först.
#15: Antar det är färg som är baserat på linolja.
Finns i flera färger.
Står lite om linoljefärg här och här.
Finns en del att läsa om man söker på google.
Jaha, för det är väl en naturprodukt och linolja är ju det som är allra allra bäst säger de som är gamla i kaningemet…
Jag visste inte ens att det fanns linoljefärg, hade jag vetat det så hade jag köpt det!
Jag blev tipsad att använda "Ladugårdsfärg" vilket jag är kanon nöjd med. Det är smuts och väta avstötande och håller där med burarna i gott skick. Det ska inte heller vara giftigt för djuren. Men det måste härda i tre dygn, tror jag det är, innan man kan måla på nästa lager.
Finns ofta att köpa på Granngården (om inte kan dom ta hem det åt dig).
Finns i vit, brun och svart.