Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 1328 ggr
Pilipili
0

Släppa ihop två kaniner

Hej! Jag är ny här på sidan och skulle behöva lite tips?.

Har haft kaniner i drygt 15 år och har nu för första gången stött på beteendeproblem och jag inser att jag är förkastligt dålig på kaninbeteende…

Jag har en 10 mån kastrerad vädurskille som jag vill släppa ihop med en snart 1 år gammal vädurshona. Vi bor i lägenhet. Jag har haft pojken sen november och honan i en vecka. Men de verkar inte samsas alls bra utan är på och gräver på gallret och "fräser" åt varandra när de möts. Inte så att de hela tiden bråkar men de pussas inte direkt… Så jag har inte vågar släppa ihop dem helt. Jag har honan boendes i ett rum med sin bur och så har jag satt för galler för dörren. Hanen är lös i hela lägenheten. Han är ju inte där hela tiden och bråkar men ibland ryker de ihop.

Jag har funderingar på om hanen har glömt hur han ska umgås med andra kaniner, jag fick honom av en familj som haft honom ensam i sin bur sedan, antar jag, de fick honom.

Jag vet att det finns de som inte vill bo med andra kaniner men jag tycker mej se tendenser till att pojken ändå uppskattar sällskapet. Han sätter sig och äter hö vid henne tex(och smågnabbas då och då förstås..) Hade tills för ett par dagar sen marsvin på prov och det gick jättebra men eftersom jag inte känner att jag vill ha marsvin så lämnade jag tillbaka dem.

Hopplöst fall? Vad gör jag?

//Åsa

Rorosjons
0

Om du ha två burar så släpp in hanen i ena buren i kanske en vecka. Sen byter du burar. Då brukar det gå bra att sedan släppa ihop dom.

Jag brukar göra så när jag släpper ihop honor med varandra och dom först inte går bra ihop. Sen när man bytt bur i kanske 2-3 timmar så är dom plötsligt jätte bra vänner.
Tror det där har att göra med att dom vänjer sig med den andres lukt och accepterar då lättare den andre.

Ha hittils aldrig stött på problem när jag gjort så. Men man ska självklart vaka noga över dom någon timme ifall det skulle hända något. Har dom då inte gjort något går det nog bra att dom är tsm.

Pilipili
0

Tack så jättemycket för tipset! Glad

Rorosjons
0

#2 Så lite så =)