Vem bestämmer?
Jag hade en lejonhuvad dvärgvädur på 3,5 år och hennes tre barn (med en dvärgvädur) på 1.5 år ute i trädgåren nästan dygnet runt, utom några timmar på kvällarna då vi kelade inomhus. Plötsligt en kväll kommer en vildkanin fram till staketet. De andra ville inte slita sig loss från staketet, inte ens för att äta, och de bara satt hela natten och "konverserade" med den nya kaninen.
Jag hade inte vaccinerat dem och kände viss oro, men jag tänkte att kaninpest kan väl inte härja mitt i stan…
Tyvärr dog mamman och en av de yngre den 1 resp. 10 mars. Den förste utan symptom och den senare (mamman) insjuknade sent den 8 mars. Det gick alltså 8-9 dagar mellan dödsfallen. Enligt veterinären tyder obduktionen på RVHD. Nu är det två kvar. Det har gått 3 dygn sen det senaste dödsfallet och de äter och rör sig normalt fortfarande. Ett av mina bekymmer är nu att de två överlevarna plötsligt har svårt för varandra. De fräser åt varandra då det uppstår kontakt och de kan jaga varandra av ilska. Så var det inte innan. De var alltid tillsammans, de låg intill varandra och åt ur samma skål. De slickade varandra och de var bara mamman som emellanåt snäste åt de andra då de skulle dela på något riktigt mumsigt, som päron. Har de svårt att klara sig utan sin ledare (mamman)?
Jag har läst att sjukdomsutbrotten avklingar efter en vecka. Det har gått 12 dagar sedan den första kaninen dog. Kan jag vara lugn, eller ska det gå en vecka efter det senaste dödsfallet? Jag vill också påpeka att mina kaniner delade på "allt" och det känns logiskt att de blev smittade nästan samtidigt. Att de två överlevarna inte har fått något utbrott än är väl positivt?
vi håller tummarna