Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 573 ggr
Caroob
0

Lös skit

Tre gånger nu de senaste veckorna har det vart lite löst intorkat bajs i Leos favorithörna när jag kommit hem från jobbet. Vet inte om det är de där pluttarna som han eg ska äta som han "missat" eller om han vart dålig i magen, det är iallafall inte så mycket, en gång har jag sett att han vart lite lös i buren också och då har jag bytat, tvättat och stängt in honom på hö och lite pellets tills han vart bra i magen en dag.

Tycker dock jag har haft mag-problem hos flera av mna kaniner förr med, undrar om jag gör nåt fel. Vet att de kan vara känsliga och min förra kanin fick tillslut bara pellets och hö och det hjälpte inte (han hade nog någon sjukdom dock för det gick aldrig över :() Jag ger iallafall Pellets, en-två "nävar" per dag, ganska fritt då han är bra byggd och får springa fritt, inga tendeser t tjockhet. Sen brukar han få en halv morot, och en fjärdedels frukt per dag. Förr gav jag honom lite fröer, gryn och knäckebröd med men det vågar jag inte nu. Vatten och hö finns alltid. Han bor i köket men är fri i hela lägenheten när jag är hemma, det är inget drag förutom de få ggr jag öppnat fönstret lite.

Någon som vet?

imsuchadiva
0

Jag kan inte så mycket om kaniner när de är lösa i magen. Men det finns något som heter Bio-Premium som ger hästar när mag - tarmfloran har rubbats, eller när de är nervösa inför tex en tävling. Kanske funkar att ge kaninen några sånna pelletskorn ibland?

För övrigt tycker jag att du ska minsta på pelletsen.

Vad får kaninen för pellets?

lill-jarven
0

När en kanin är dålig i magen ska man ta bort pelletsen helt och hållet. Och en fjärdedels frukt varje dag lät lite väl mycket, det kan också bidra till hans dåliga mage. Man måste vara försiktig med frukt eftersom det bla innehåller så mycket onyttigt socker.

Sätt honom på bara hö & vatten när han är dålig i magen och försök sen att byta ut frukten mot grönsaker. Var försiktig när du vänjer honom vid nya grönsaker bara. :)

[Wera]
0

Jag skulle tagit bort alla grönsaker, frukter & pellets, och bara ge vatten & hö tills han blivit bättre i magen sen kan man börja ge lite smått. Fast man ska nog inte ge för mkt frukt, någon gång i veackan räcker då det är ganska mkt socker i.

Hoppas han blir bättre <3

Caroob
0

Tack! Ja han är bra i magen nu, det var en vecka sen jag fick hacka loss bajs från golvet sist (det blir som cement!!!). Jag ska absolut vara jätteförsiktig m frukt o grönt, jag misstänker det kan vart lite banan som var tjuven i dramat..

Ang mängden pellets så ser jag inte nån anl att begränsa det när han är bra i magen eftersom han inte har nån tendens t övervikt och springer fritt.