Kanin iFokus

Kanin

Etikettmat-och-utfodring
Läst 551 ggr
PandaFish
0

Är detta verkligen sant?

Jag har hört ett påsåtende om att ger man sin kanin väldigt fet mat tex foderblandning eller dylikt så sammlas det en massa fett på runt organen på kaninen även om den inte är fet. Stämmer det?Jag vet liksom inte vad jag ska tro :S

Sandra Eriksson, Örebro Läns Kaninhoppare

www.sherlocksgard.weebly.com

SagaoAlfred
0

Jag vet inte om det stämmer, men det kanske är så.
Det är inte bra att ge gnagarblandning som heltidsfoder för det är väldigt fett. Mycket bättre att ge mycket grönsaker och lite pellets.
Själv använder jag bara gnagarblandning som godis ibland. (:

Zvintos
0

Stämmer.
Finns diskussion om det på kanin-net.
Den som är intresserad kan läsa här (en varning dock, de som är känsliga när det diskuteras slakt bör inte läsa detta).

monica551
0

Ja det stämmer.

Kaninen kan se ut att vara i bra kroppskondition på utsidan men att det är en helt annan sak på insidan. Så maten är väldigt viktig om man vill ha en välmående kanin som får ett långt och gott liv.

TereseE
0

Stämmer, precis samma sak gäller människor. Bara för att man är smal så betyder det inte att man kan äta onyttigt. Kroppen tar ändå stryk av det.

[Stampelina]
0

Absolut.

[Wera]
0

#2 Jätte intressant tråd Glad

Thumper-KG
0

Det är delvis sant.

OM det gäller en kanin som är aktiv flera timmar varje dag, typ en hoppkanin som tränas, så förbränner den ganska mycket av de proteiner den får i sig.

Men om det handlar om en kanin som sitter i en Hage ett par timmar varje dag, så är det inte samma sak.

En kanin (eller vilket djur somhelst) har ett visst näringsbehov. Om inte hela näringsbehovet tillgodoses, utan kaninen får en enkelriktad kost, så försämras kaninens allmänna hälsotillstånd på sikt.

Nu ha ju kaninen en otrolig förmåga att anpassa sig till det foder den får och kan utvinna de flesta ensymer ur födan via sin koprofagi, men man bör ju underlätta det lite genom att ge rätt foder…

I princip kan man ge kaninen allt sånt som inte vi människor skulle vilja äta, växtdelar med långa fibrer såsom bark och dyl, gräs, klöver, torkat gräs (hö & halm), och rotfrukter.

Aldrig något annimaliskt protein, då de är strikta vegeterianer!