tror att dom e uppfödare
nu blir jag irriterad här .. det e massa här som e typ 13 som föder upp holländare och teddydvv och påstår sig vara uppfödare … jag har en sak att säga , NEJ ni e inte uppfödare! för att man ska få vara det måste man vara minst 15 år iaf om man ska vara en seriös reg uppfödare!
Varför har åldern med det att göra? Jag vet många minderåriga som är mycket bättre uppfödare än många vuxna.
/Martina, sajtvärd på kanin.ifokus
Solbackens kaniner
Uppfödning av Holländsk kanin
Håller med Martina.
Åldern har inget med seriositet att göra.
Och reggad uppfödare får man inte bli förrän man är 18, och fött upp för utställning i minst 3 år (och man ska ha goda vitsord), samt gått kursen.

Ja precis , Då kan man inte påstå att man e uppfödare heller . Utan då föder man bara upp för sin egen vilja.
Man börjar ju någon gång eller hur. Och jag håller med, finns minderåriga som föder upp kaniner seriösare än många vuxna.
#3 Alla föder väl upp för sin egen vilja?
Ha en bra dag önskar Madeleine - sajtvärd för Teddykaniner
Ålder har ingen betydelse, det är ju erfarenheten och kunskapen som spelar roll! Även många unga till åldern besitter med mycket kunskap om kaniner och kaninuppfödning!
Så varför ska man inte kunna kalla sig uppfödare? Jag förstår inte varför! Jag vet många som är lite yngre tjejer, och de är superbra uppfödare! Tar väl hand om sina kaniner och har mycket kunskap!
#3: Om du menar att man inte är riktig uppfödare om man inte är reggad, så är det många av sveriges uppfödare som inte är uppfödare i dina ögon.
Finns en del erfarna som inte vill/orkar regga kaningården.
Inte är dem sämre uppfödare för det?
Det där var ju trevligt sagt…
Bara för att man är under 18 och inte har en registrerad kaningård betyder det inte att man inte är en seriös uppfödare!
Tänker man på kaninernas bästa och tillför något till rasen som förbättrar den, är man en seriös uppfödare, enligt mig.
Med vänliga hälsningar, Sanna Johansson
Besök gärna min blogg :)
#3, haha.. men om man föder upp, då är det väl klart att man är uppfödare!? ^^
Jag tycker så här.
"Seriösa" uppfödare, är dom som vill någonting med sin uppfödning! Oavsett ålder, att man inte korsar hur som hälst, tänker igenom kullen, inte parar honan för skoj skull. Seriösa är dom som har plats, kunskap, vill komma någonstans med kullen. T.ex. en hoppkull, eller för Avel och utställning och öronmärkta, eller som många teddy uppfödare, vill få rasen godkänd och inte avlar wiener t.ex. det är seriöst!
Finns ju unga som påstår att de är seriösa, men själv tycker inte jag det om de inte vill något me sin Avel! Man gör ju det för det är roligt också, men inte som många, tar en kull om året kanske för det är enbart gulligt och roligt! Många oseriösa har ju kaniner som de inte har stam på, som t.ex. kommer från en djuraffär, det är väldigt oseriöst att inte veta stammen på kaninerna som man parar.
#10, det finns nog lika många äldre som är oseriösa.
#10 kanske den där kaninen utan okänd stam har nåt att tillföra rasen?! Tänk lite innan, finns mycket utom det som står på ett papper som kan vara bra att tillföra rasen liksom ;)
Håller med många här att någonstans måste man ju börja men att kalla sig "seriös uppfödare" etfer typ 1 kull eller nåt tycker jag är fel.
Asså man ska ju alltid vara seriös med sina planerad kullar men man blir inte en uppfödare för att man tar en planerad första kull liksom ;)
Hoppas ni förstår hur jag menar, svårt att förklara ;P
#11 Ja det finns det men själv ser jag mer unga än äldre :) de flesta äldre jag ser är ofta medlemmar i SKAF, föder upp för Avel, utställning och vissa är reggade.
#12 "Utan godkänd stam", kaninen behöver inte ha "godkänd stam", bara man vet kaninens bakgrund tycker jag det är ok. Stamtavla, H-bevis brukar inte visa om kaninen bär på bettfel eller sjukdommar, men man kan då se vem som har fött upp kaninen, och kan då kontakta uppfödaren som kanske vet vem som köpt kaninen och så kan man ta reda på mer fakta om man så vill! *Tror inte det är många som gör det men ut i fall att, iaf. vet man mer om kaninen med H-bevis elr stamtavla.
** Jag tycker inte det är så seriöst om man korsar kaniner, t.ex. dvärgvädur/lejonhuvad kanin, om inte det ska bli en hoppkull, eller om man vill försöka få fram en ny ras eller annat i aveln och korsar olika raser och få rasen bättre. **
#14 men är inte dvv/lejon korsningn en av dom populäraste sällskaps kaninerna?! ^^
Menar tex har jag hört att tan färgade kaninern ska vara mer agressiva och stämmer det nu, avlar man tex tan hermeliner och dom är väldigt agressiva och sen hittar men en tan färgad hermelin med ett underbart temperament men som kommer från djuraffärer eller nåt annat kan den ju tillföra ett bättre tempermanet till rasen liksom, så tänker jag ;)
Hej.
Så fort du börjar ha en hona och en hane i Avel och dem får ungar så är du en uppfödare.
Det spelar ingen roll om det är mus,katt eller häst utan du räknas som uppfödare när ditt djur får en kull,föl mm.
Sedan är ju frågan hur seriös man är.
JAg är seriös i mitt arbete med mina djur men det behöver ju inte alla vara.
Man är inte mer seriös för man får en kaningård registrerad.
Det visar bara att man vart aktiv och så och då kan man regga.
Inte före.
Men detta är en smaksak men du räknas som uppfödare så fort du får en kull oavsett djur mm.
#15 Jo det är det kanske men jag förstår inte vrf :P tycker inte man ska korsa så ändå! Finns otrolit många sånna som hamnat hos barnfamilj och sedan "p.g.a allergi" (tror inte alla blir allergiska) så säljs dom >_<
ja det är ju inte just för dne rasen hehe, men det är väl många som har en dvärgvädur och en lejonhuvad kanin, och så blir som sugna på att para dom :P
#17 Jag tycker inte man är uppfödare om man tagit en enda kull med sin hona, sen slutar :P haha då kan man inte säga att man är uppfödare för man tog en kull för 3 år sedan t.ex. ;) fast det kanske inte var så du menade elr?

Håller med dig Helt Wera! , Min åsikt är att barn ska inte föda upp barn! det e inte seriöst .. speciellt inte när man korsar
#16 - I hoppaveln måste man tyvärr ta vissa risker ibland och köpa in kaniner med okänd stam för att kunna få nytt blod in i aveln, eftersom den redan börjat "tjockna".
Not your mom, not your milk.
#19: Barn & kaninungar är ju inte samma sak. Inte nära ens.
Tycker INTE att åldern har något med det att göra!
Vissa kan ju oxå ta lite illa upp med det här oxå.
På vilket sätt menar du att en 13-åring inte kan ha en uppfödning precis lika bra som en som är 19? Man kanske hinner lite mer med kaninerna när man är 13 och inte studerar som en som är mellan 16- 25?
Med vänlig hälsning,
Jenny

#21 johoo helt likadant! , Därför när man e tretton kan man inte ta sånt ansvar.

Haha, va?
Tycker det har blivit så irriterande seriöst med att vara "uppfödare". Man ska vara registrerad i åtminstonde KAF, gärna SKHRF osv osv osv. Föda upp fler kullar per år också, och ha en stor gård och liknande.
Alltså nej. Jag har fött upp en kull = jag är uppfödare till tre kaniner. Sen om man är tretton och tar 1-2 kullar per år så är det klart att man är uppfödare.
Vemsomhelst kan vara uppfödare, det är bara att para två djur av olika kön. Förvisso att det inte alltid är seriöst, men man är fortfarande uppfödare.
the vanity, it becomes insanity

#18 man kan väl lika gärna bli sugen på att para en frasse eller en holländare???=P
asså åldern spelar väl ingen roll! Huvudsaken är vad man gör och planerar! Man kan väl vara lika bra uppfödare om man är tretton som när man är 20!?

Enligt mej så är uppfödare dom som Vet hur man hanterar kaniner på bästa sätt, dom som kan planera kommande kullar, dom som vill få fram något med sina kullar, t.ex temprament/hoppkaniner osv, dom som noga tänker igenom vilka invidiver han/hon ska para.
En uppfödare är helt enkelt den som noga tänker igenom allt han/hon gör med kaninerna!
Då spelar åldern ingen som helst roll. Man kan lika gärna vara 10 och ha stenkoll på vad man gör och man kan lika gärna vara 35 och inte ha en blekaste aning om vad som är fram och bak på kaninen.
Ålder spelar ingen roll, det är kunskapen och erfarenheterna som räknas.
#24 Ja man kan bli sugen på det, men vad vill man få fram av att korsa en frasse med en holländare då? Nej jag skulle aldrig få för mig att blanda det :P
#25 Ungefär så tänker jag men tror inte det finns många "seriösa" uppfödare som är 10 år ;) för mig är 10 åringar för unga ändå, tror inte de kan så mycket ändå, inte det lättaste att vara 10 år och kunna mycket om kaniner. Ja vad vet jag, men det är så jag tror.
Jag känner då iallafall inte till någon holländaruppfödare här på kif som är runt 13 år? Däremot verkar det ju nästan vara mode bland yngre att föda upp teddypälsade korsningar.
Dock kan jag hålla med dig lite. Många kallar ju sig uppfödare, speciellt då yngre personer, trots att de inte ens tar kullar regelbundet. Det finns ingen gräns på hur gammal man skall vara för att föda upp, men tex en 6-åring skulle jag då inte kalla för uppfödare.

#22 Man kan väll vara en bra uppfödare om man är 13!
Det finns dom som kan ta det ansvaret.
Det är erfarenheten som räknas inte åldern.
En tanke också…
en 18 åring har oftast:
körkort och kan själv åka akut till veterinär,
egen ekonomi (studie bidrag, helg jobb eller nåt)
och sen brukar ju många "tröttna" när dom kommer in i tonåren och fest och kompisar är viktigare…
Kanske därför man ska vara lite "försiktigare" som yngre och inte ha sånt stort antal avels djur osv, utan avla lite smått? ^^
Och kanske kan tas mer "oseriöst" då dom kanske bara har 5 kaniner för Avel?
Jag menar har man en uppfödning ihop med sin mamma spelar sånt där ju ingen roll men ska man driva det själv, ja inte alla föräldrar som vill hjälpa till :/
En tanke bara^^

#26 Jag tog åldern som exempel bara ^^,
Tycker också att 10 är lite för ungt.
#29 Ja, det kanske är så, tanken om att man har körkort, iof. kanske de yngre har föräldrarnas hjälp, jag brukar få mammas hjälp med skjuts och pengar :) jag är 15 år, men antalet kaniner spelar ingen roll tyker jag! Jag har 5 kaniner. varav 4 i Avel och en till påväg. Anledningen att jag bara har 5, snart 6 kaniner är för jag ska kunna ha plats, tid och råd! Jag får inte ha hur många som hälst av mamma, plats kommer jag ha snart ändå för fler för vi ska sätta igång och bygga 4 stycken 2-fackare inne i stallet (8 fack!) men det känns som jag inte kommer ha tid med fler kaniner :P bromsar in antalet då ^^
#21 Undrar bara, vad anser du som seriöst / oseriöst?
det är inte bara tid dessutom som anses seriöst? Det är kunskap!
"Vissa kan ju oxå ta lite illa upp med det här oxå." - Det här också vad då? ^o)
#33 personligen tycker jag inte att det spelar någon roll om man har 2 eller 40 kaniner, det har liksom inte med saken att göra om man är seriös/oseriös, enligt mig ^^,
Men vet att det finns folk som tycker som du, färre får alla mer tid och kärlek (förhoppningsvis) och vissa tycker fler ger större variation och möjlighet att ta fram fler kullar och nå sitt mål med aveln snabbare, så det är olika ;)
#34, ok :) Ja, det finns ju olika sätt att se på saken. Inte för jag tycker att det är uppfödare med många kaniner är sämre (om det inte rör sig om flera hundra, för då kan man knappast hinna med, anser jag), än de med få avelsdjur :) Det handlar ju helt om hur mkt tid man har för dom egentligen :)
Den erfarenhet jag har av yngre uppfödare är oftast att det står en vuxen bakom. Åldern för min del spelar ingen roll, jag har god kontakt med uppfödaren till en av mina kaniner & hon är bara 15, jätte duktig tjej som jag gärna köper kanin av igen : )
Nej åldern spelar ingen roll, det är ju ett intresse det handlar om & alla har vi olika mål som kanske inte passar oss alla : )
Ja.
Oftast är det så att den är mamman eller pappan som tillåter att barnet har uppfödning av kaniner, så då kan man inte säga helt att en 13 åring eller yngre driver det ensam.
Om min dotter vill föda upp kaniner eller annat djur hemma så stöttar jag henne, men hon får inte det ensam.
Man kan se olika på vad en uppfödare är.
Ex.
1: Uppfödare som skall starta avel
2: Uppfödare som har 1 kull per år
3: Blandrasuppfödare, mindre seriöst enligt mig.
4: Yrkesmässigt med uppfödande. Betalar skatt mm.
Men detta är en smaksak.
Jag är uppfödare på kanin sedan tidigare men ny med denna ras.

hm… tycker inte att åldern spelar någon roll alls
man kan vara lika seriös och duktig oavsätt ålder, en 19 åring t ex har visserligen bil att köra till veterinären med och kan vara reggad m.m. men en 13 åring t ex har både tillgång till buss, tåg och oftast kan en förälder köra till veterinären, de kan inte vara reggade men vad spelar det för roll egentligen?
jag förstår inte vad ni menar, yngre kan visst ta ansvar, och inte en vettig förälder låter väl sin 13-åring driva uppfödningen helt själv? lite hjälp får vi yngre alltid
nu tycker jag faktiskt att ni har fel
Sen är det ju så att alla 19-åringar inte har fått körkort än 
#39 Speciellt inte i sthlm ;)
Är sällan här så kontakt finns på http://tussilagons.blogg.se/ :)

Är jag en seriös uppfödare? Jag har ingen gård, bara en sommarstuga samt en inglasad balkong. Jag umgås med mina kaniner (aktiv tid)ca 2 timmar per dag. Jag tar ca 2kullar per år. Jag tar bara kull med kaniner med härstamningsbevis. Jag vet exakt när och varför det kommer en kull. Jag har inga problem att sälja mina kaninungar. Jag läser allt jag hittar om kaniner dagligen. Jag älskar mina kaniner.

#42 Meningen är väl att få fram fina, rara kaniner med en fin och lättskött päls och samtidigt är jag också inne på att få bort wienerteckningen och sen att få teddyväduren till en ren ras :-)

Jag tycker inte man måste ha ett mål med sin uppfödning egentligen. Den första anledningen till varför man föder upp kaninungar är för att man har ett brinnande intresse för det, man tycket det är kul med kaninungar och se de växa upp.
Sedan kan det ju vara roligt att försöka få fram bärre färger och så, men den första anledningen är för att det är roligt. Annars skulle man inte föda upp, i allafall inte jag.
Hittar man hem åt kaninerna så är det ju inget problem.
Mvh Anna :D
Medarbetare på Jättekanin.ifokus
#43 Jaså, teddyvädurar! Men läste att du älskar blåögt? :P Avlar du blåögt då? Vit, blåögt eller? ^^ *Tummen upp för ännu en ppfödare som vill få rasen godkänd* (Y)
#44 "Hittar man ett hem åt kaninerna är det ju inget problem" - Många som hittar hem, de säljs vidare, avivas, skönks bort efter 6 månader eller 2 månader till och med. Så det är problem för det ;) gäller att hitta seirösa hem! Där de inte kommer och säger "Vi har blivit allergiska" för det är ganska vanligt. Sjlv tror jag inte på alla som påstår det 
Jag tycker man ska ha ett mål med aveln, man ska ha ett mål men samtidigt brinna för intresset och tycka det är kul.

Om man föder upp kullar regelbundet så är man uppfödare, vare sig det är kaniner eller andra djur. Tar man bara en kull för att det är kul så kan man nog inte säga att man är uppfödare. Jag har 11 kaniner och 9 marsvin, jag tar kaninkullar under våren och sommaren och marsvinskullar året runt.

Alltså, jag måste bara börja med att slå hål på en sak, och det är det här med kullantalet. Precis som #33 skrev så kan jag inte förstå hur man kan tycka att det är mindre seriöst med färre kullar? Jag satsar hellre på kvalitet än på kvantitet.
Och gällande blandraser osv: en kanin ska enligt mig inte bli omtyckt för att de är renrasiga utan för att de är den härliga individ den är. För mig är det viktigt att kaninerna får ett bra beteende och såklart är utan defekter. Jag skulle däremot aldrig korsa två helt olika raser, tex hängöron med ståöron. Men samtidigt så måste man ju börja någonstans för jag tvivlar på att de första kaninuppfödarna visste stammen på sina kaniner.
Tråkigt att man ska anses vara en oseriös uppfödare när man ibland korsar kaniner. Det viktigaste enligt mig är att man föder upp för att man älskar kaniner, tar hand om dem på ett bra sätt, har en bra koll på sina djur och inte avlar på aggressiva djur eller djur med defekter.
Jag har ett syfte med mina djur och det är att få fram mysiga sällskapskaniner som älskas för sin egen skull. Sen är det såklart ett plus att få fram härliga färger osv.
asså jag vet inte.. men jag tror att dem som är 13 år och föder upp kaniner är seriösa.. och ni som säger att dem inte klarar av det.. tror ni inte dem får hjälp av föreldrar osså ?
#49 alla får inte hjälp av föräldrar vid akut saker, som veterinär(sjus + betala för dyrare ingrepp)
om man är 12-13 år så tror jag faktist dem allra flesta föreldrarna står för det

Håller med ibland kan det vara så.
Men det finns faktisk några 13 åringar som jag känner, som uppföder o dem är faktisk duktiga!

Jag håller med till viss del, Jag tycker att det är för många som kallar sig uppfödare
när dem tar en kull per år max.. Jag kallar det gärna kanin ägare ist :)
fast det finns många seriösa uppfödare i 13 års åldern oxå!
/Saralindh
Hyltegårdens kaniner, (hemsida m.m kommer)
#49 Såklart det finns föräldrar som hjälper till. Men alla jag känner som har kanin och dom är unga, har ingen hjälp alls av sina föräldrar dom bryr sig inte. Det tycker jag är dåligt.

Jag tycker inte åldern spelar någon roll. Jag kallar mig en uppfödare.. Är inte reggad och är bara 16 år. Efterssom att kaninerna trivs riktigt bra och uppfödningen är seriös så ser jag inte några hinder för att kunna kalla mig det. Föder upp renrasiga dvärgvädurar, för hopp, utställning eller Avel beroende på vilka föräldrar.
Håller inte med. Åldern har ingenting med det att göra, tycker att det är erfarenheten och hur seriös man är som styr.
10# Håller med dig till en viss del, om man har en kanin utan stamtavla som råkar vara en perfekt hoppkanin med perfekta tecken så tycker jag att man ska kunna avla med den ändå för att föra vidare dessa egenskaper.
Ytligare en tanke bara ^^
Om alla nu går och kallar sig uppfödare så fort dom tar en kull kanske folk ser mindre seriöst på själva benämningen "uppfödare".
Tex om jag har 2 kaniner från en djuraffär (ej syskon) men vet ingen bakgrund på dom, parar dom och säljer ungarna och kallar mig uppfödare blir det ju samma sak som att köpa en 8 veckors kanin unge från djuraffären…
Kanska folk börjar se att köpa kanin unge från uppfödare e samma "typ" av kanin som finns i djuraffären…
Bara en tanke ^^
Ålder spelar inte den minsta roll… man behöver inte vara mindre seriös för att man är ung. Dock är det väl svårt att just definiera termen seriös, alla tolkar den på så olika vis.
/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

#56 håller inte riktigt med dig, kaninerna på djuraffärer får sällan samma uppväxt som en kanin från uppfödare. De har sällan koll på hur kaninen har varit under uppväxten.

Det där var juh shysst sakt!!!Tänk dig för innan du säger något !

#59 om du syftar på mitt inlägg (#58). Det är min åsikt. Jag tror inte att de som jobbar i en djuraffär har tid att ge samma tid till sina kaniner som en uppfödare. Sedan så vet de troligtvis inte hur kaninungen har betett sig under deras första tid. Dvs om de inte har varit med under ungarnas uppväxt.
#60 tror hon menar #0
säger som ni andra, åldern har ingen betydelse sålänge man har kunskapen som krävs och inte bara korsar sin zookanin med grannens hittekanin (bara ett exempel)
Jag är själv snart 16 och föder upp hoppkaniner, vilket faktiskt är skillnad mot att föda upp rasrena djur.
Förra året hade jag inte något bra avelsmaterial och stod då över att ta någon kull (flera ungdjur med ostabilt psyke), tog då inte någon kull bara för skojs skull.
Ser dock flera som tar kull bara för skojs skull på sina kelkaniner och sedan inte hittar några hem till ungarna. vilket då oftast leder till djuraffärer eller avlivning. Sådant tycker jag inte är seriöst.
fick själv svaret av någon för ett tag sen när jag ifrågasatte syftet på hennes kull "vad ska man ha kaninerna till då?". Tyvärr är det så att det finns mer än en som anser sej vara uppfödare och tar kullar på sina kelkaniner och inte har en aning om vad som ligger bakom. Så jag förstår vad trådskaparen vill säga men att dra alla unga människor över en kam är inte rättvist.
Medarbetare på kaninhoppning.ifokus.se | Rosvalla-katastrofen 20/2 2010
Uppfödning av hoppkaniner | Hemsidan | Bloggen |

#60 nej jag menade inte ditt inlägg tänkte mer på animallovers inlägg om att dom som e 13 år inte kan vara seriösa uppföddare eftersom jag själv är 13 och tänkt på att starta uppföddning :/
Det är väl ändå inte åldern som spelar någon roll? :S
Det är ju kunskapen som är viktigast. Så länge som man vet vad man gör och har ett syfte med kullen tycker jag det är okej. 13 åringar kan veta lika mycket om kaniner som vuxna.
Emma
Ytligare en allämn tanke nu ^^
Om nu zoo-kaniner har det så illa, varför kan inte uppfödare sälja bra kanin ungar till djuraffärerna som dom sedan säljer?
Asså då slipper vi ju problemet, det blir en genomtänkt kull utan kända sjukdomar, ägaren får ett h-bevis och vet bakgrunden på sina djur, ungarna åker oftast fort (bor inte så länge i djuraffären), och ja, vi "slipper" zoo-kaninerna :)
Då har man ju en friskt och bra djur liksom, vill man ha stamtavla och allt får man vända sig till uppfödare ;)

Jag tror absolut på att kaniner från uppfödare har det mycket mycket bättre än de som bor på zoo.
#64 För många zoo kaniner får inte ett bra hem. Och jag tror att alla uppfödare vill ha bra hem till sina kaniner. Jag tycker inte att de borde få finnas djur i affärer. De är ju levande varelser lixom. Det är ju bara smådjur som dom säljer i affärer. Varför skulle en kanin eller råtta vara mindre värd än en katt eller ett får?
Emma
#66 helt rätt i din värdering där men som jag tror det står någontstans i tråden är det svårt även för uppfödare att hitta hem till alla sina djur och känns på nåt viss som om alla djur med stamtavla blir mer en "vandrings pokal" som säljs mellan folk osv för att man tex har så många besläktade avkommor efter den. Medans djuraffärer köps enbart för sällskapets skull.
Tex oplanerade kullar eller fel teckande som man slår ihjäl skulle kunna få en chans genom djuraffärerna kanske?
#67: Nackdelen med att djur (inte bara kaniner) säljs i djuraffär, är att det lättare köps på impuls.
Sen som uppfödare så vill inte jag sälja till djuraffär.
Jag vill kunna välja hem till ungarna, det kan man inte om man skickar iväg dem till djuraffären.
#64 På djurmagazinet I Mora, där har jag sett dvärgharar från en uppfödare som finns i Mora, dom är öronmärkta och har stamtavla :) och dom säger i djuraffären att de oftast köper från en uppfödare hela tiden, lejonhuvade dvärgvädurar och lejonhuvade kaniner.
#65 Absolut inte i alla djur affärer, bara för de flesta djur affärer inte har så jätte bra betyder det inte att alla har det, samma med uppfödare. Många s å kallade "uppfödare" har olagliga burar, trångt, litet, smutsigt och får inte komma ut eller bli hanterade så mkt :P
Men i dom affärer jag gått i har kaninerna alltid bott i godkända burar, haft rent och fint, dessutom brukar de ofta vara i inglasade rum och dörren har varit låst så brukar en kanin få skutta lös i rummet en stund, och dom som arbetar i affären brukar kela med dom :P
#67 "Tex oplanerade kullar eller fel teckande som man slår ihjäl skulle kunna få en chans genom djuraffärerna kanske?"
Håller med dig i den biten.
#68 Ja, tror nog att fer än 50% av alla djur som säljs i affärerna blir impuls köp, för man kan gå in där när man vill och om man t.ex. "bara ska kolla" eller köpa t.ex. en skål eller ett koppel, och så tittar man på djuren så blir man fast och köper! Har köpt två kaniner från en djuraffär, båda var impuls köp ;) men ångrar det inte för dom båda var helt underbara <3 fast den första "zoo kaninen" jag köpte, såg jag och så tjatade jag på pappa och sa att honan skulle gå ihop med min kastrat (vilket inte gick bra) men jag bad dom spara henne åt mig så hämtade jag henne dagen efter!
Men i dom djuraffärer jag gått in i, så måste barn under 18 år ha föräldrarnas tillstånd.
#70 vår första kanin var också ett impuls köp, vi skulle ha varsin ny guldfisk till mig å min bror men åkte hem med 2 guld fiskar, 1 dvv och alla tillbehör man behöver ;)
Men han hade det super, sprang lös i köket hela dagarna och jag och brorsan myste jämnt med honom, gick med honom i koppel och på sommaren hade han en betes bur med bo del till så han kunde vara ute hela dagarna :D
Så många inpuls köp kan ju sluta bra trots allt ;)
Sen var min nr2 kanin Jolene impuls, på fredan fick jag veta om henne när jag skulle hämta ett marsvin från samma ställe, akut avlivningshotad och misssköt, ringde mamma och fick ett ja, lånade en till transportbur (hade ju 1 till marsvinet) och vips så åkte jag hem med ett marsvin och en kanin.
Inte mår hon dåligt pga att jag igentligen inte skulle ha en kanin ;)

*putt*
#71 Haha :P varje gång jag åker till Mora åker jag in och kollar på djuren i Djurmagazinet, fastnar alltid för någon men när jag tänker efter kommer jag inte ha plats till den efter som jag har Avel :P
Men tycker faktiskt att de flesta kaninerna i djuraffärerna är ovanligt lugna och ligger och slappar oavsett hur stimmigt det är.
När jag var i Göeborg i en djuraffär så tyckte jag att dom hade det bra till kaninerna och bra fakt, burarna var egengjorda / byggda, de var stora och hade sitthyllor (vilket är ovanligt tycker jag) och när en liten flicka och hennes pappa gick in där och köpte en svart hane tänkte de köpa två hanar men hon som jobbade där sa till dom att hanar inte går ihop, alltså kaninkunniga.
#73 känner igen det, vissa djuraffärer är ju helt hemska medan vissa är bra, fina rena stora burar, gömställen, hyllplan och kunniga, min andra kanin som jag köpte som sällskap till omplaceringen blev ju en från djuraffären, fick med h-bevis och sen gjorde dom en hälso koll och vissade mig hur man skulle klippa klor, kolla tränder och allt även fast jag sagt att jag hade kanin sen innan :D
Hon är dock lite nervös och hoppig men hon är även ung och lite mer den spralliga i personligheten ;)
#74 I Djurmagazinet i Mora som har det bra tycker jag, det dåliga dom gjort till mig är att "lura mig" att kaninen jag köpt har H-bevis, för jag väntade 2 månader på den men fick det aldrig ;/ dom sa hela tiden att det skulle komma in snart - tss visst 
#75 ja det var fan dåligt :O
Jag fick mitt med kaninen + skit mycket info pappare osv :D
Mejlade bl.a hennes uppfödare och sa att jag hade henne och uppfödaren blev glad att jag hörde av mig :D

#69 Jo, det är sant. Men oftast när man ser hur de lever, hos uppfödare käns det som om kaninerna bor ute och är i en tryggare miljö, kan vara läskigt för zookaniner då de kommer nya människor in o ut hela tiden och småbarn som slår på burar och skriker, mest sånt jag tänker på.
#37 - Så, du tycker alltså att de som föder upp hoppkaniner är mindre seriösa? Påpekar på att du tycker att blandraskullar är mindre seriösa.
Not your mom, not your milk.
#77 Att barn kommer och skriker och slår på burarna tvivlar jag starkt på. De flesta djur affärer jag gått in i har somsagt inglasade "djurrum" som är låsta och så finns det ju dom som arbetar som säger till ;) fast iof. är inte alla djuraffärer så. :P

#63 åldern kan visst spela roll. Jag håller med om att en ung många gånger kan ha större kunskap än äldre men något som äldre nästan alltid har är livserfarenhet! och det är inte något att sticka under stolen med. Allt går inte alltid enligt boken och man måste många gånger ta svåra beslut och då kan saker som mognad och livserfarenhet spela stor roll.
#80 Jo, visst det är som du säger men jag menar bara att det finns unga uppfödare som tar lika bra hand om sina kaniner som vuxna. Och som sagt hjälper ofta föräldrarna till och kan hjälpa till med att ta svåra beslut. Men visst, erfarenhet är viktigt och vuxna har oftast mer erfarenhet. :)
Emma
#78 håller med dig helt!
Jag föder upp hoppkaniner och dom är jätteomtyckta och folk är så himla glada över sina kaniner och många uppfödare har berömt kaninerna då de tycker att dom är så himla fina ögon, öron päls, temprament ja allt sånt där.
Bara för att man korsar kaninerna för att få fram en bättre hoppkanin betyder det att dom är mindre värda än kanske en jätte aggresiv kanin med stamtavla och kommer ifrån en seriös uppfödare?
som sagt, ibland parar man kaniner utan H bevis om den är frisk och bra hoppgener för att få fram fina kaninungar till hoppning men tycker det är inte smått onödigt Att ta en kull på sin kanin och ev grannens bara för att dom vill ta en kull och sen sitter dom där med en hel familj och kanske inte blir av med dom och djuraffärerna tar inte alltid in kaniner.
Men visst många unga och äldre vill ta en kull och se hur deras kaninungar växer från små nakna djur till riktigt fina kaniner.
Och varför kan man inte kalla sig "seriös" uppfödare om man är 13? Är man inte seriös om man inte finns med i registret?
Jag vet om en gubbe som är kaninuppfödare men som har det hur risigt som helst i kaninburarna och när jag hade mina 8 kaniner där förra vintern så gjorde jag rent burarna varannan vecka alltså över 12 burar, han själv har inte haft tid att göra rent så det var möggel sen flera år tillbaka.
Nu sitter jag inte och menar att äldre uppfödare är sämre men yngre kan ha lika koll på kaninerna och dom har fräsha och godkända burar men visst finns det många oseriösa med som har aldelles för små burar och aggresiva kaniner med bettfel m.m :/
// Mandana & Belgarna
www.Belgarna.blogg.se
jag är bara 14 och var nyss 13 jag föder upp kaniner med stor seriösitet(anser jag) jag ser till att alla mina kaniner har det bra och får rätt mängd foder och kärlek och jag har bussar som går med 30 min mellanrum till stan där det finns veterinär. och jag avlar mäst renrasigt men några blandisar kommer det ju alltid
men jag avlar alltid på friska kaniner som har bra temprament!

#79 OKej, förstår ditt argument där. Har sett någon sådan djuraffär förut men de som ligger omkring där jag bor har det inte så. Där finns det visserligen ett rum med gnagare, men där går alla in (även de skrikande barnen) och kaninerna är ofta rädda medan marsvinen alltid håller sig i sina hus, får inte ens en skymt av dem. Det är en sådan djuraffär jag syftar på. Känns inte som att det är många uppfödare som stör lika mycket.

Jag tycker att en seriös uppfödare inte tar mer en 2 kullar per år .. För att ta fler e bara dumt mot kaninerna . Har inte läst igenom alla svar

sen menar jag inget illa med detta det måste ni förstå

#85 då mena du 2 kullar/kanin ?

#87 per år ja
#18 Jag tror inte att rasrenheten har något att göra med om kaninerna hamnar på Blocket efter ett halvår, eller inte. Där kryllar av dvv, och även fina teddysar, lejonhuvade osv. Det är helt enkelt så att de vanligaste sällskapskaninerna är de som fortast blir "begagnade". De är ju flest!
Inte så många som köper en okänd större ras till julklapp till barnen.

vet inte riktigt vad jag ska skriva.. men kan iallafall säga att jag är 12 år, blir 13 i sommar, och har haft 4 kullar sammanlagt.. 3 med min kompis och har 1 just nu själv.. känner mej inte oseriös bara för att jag inte är typ "15"år..
En sak till.
Bara för man inte har en reg kaningård betyder det inte att man är mer seriös.
Vem har sagt att de med kaningårdarna är seriösa då?
Man måste helt enkelt bedömma individen inte registreringen eller hur?
#85: Menar du per hona eller hela uppfödningen?
Jag brukar nog ta högst 2 kullar per hona..men har 2 honor som vill ha hur många kullar som helst..brunstar ofta och är väldigt parnigsvilliga..dom brukar få ha 3 kullar..men jag tar ju inte då om inte honorna vill. Tkr du det är oseriöst?
=p
Med vänlig hälsning,
Jenny

#93 2 kullar per år för varje hona .. fast snällast e nog att låta dom bara ha 2 kullar över huvudtaget
#92 Håller med dig till 100! 
#93 Även om en hona är brunstig / "vill ha" kull betyder det inte att honan ska/kan ha det eller att det är ok. Jag tycker det låter för mkt att para sin hona 3 gånger under ett år. Hur får man till det? En hona behöver ju vila i mellan åt. Man brukar ju inte ha kull mitt i vintern (tex. december) om kaninen bor utomhus.
#95 2 kullar om året på en hona är lagomt tycker jag!
Själv tar jag 1-2 kullar/hona.

#92 Håller med!!!
hur många kullar man kan ta per år är ju beroende på efterfrågan och avelsmaterial. Jag har ingen "minium" eller "maximum" på hur många kullar jag tar och kan utan vidare ta ex 8 kullar per år om jag har efterfrågan och bra avelsmaterial (nu menar jag såklart inte 8 per hona ;)). Skulle nog dock inte låta honan få fler kullar än max två per år. Nu har jag inte så stor efterfrågan att jag kan ta så många kullar men det var bara ett exempel.
Hur många kullar en hona pallar att få (dvs utan att må dåligt eller på gränsen att må dåligt) är individuellt, vissa vill inte ha fler än max en kull per år och vissa kan utan vidare få 3 kullar och må lika bra. Jag vill dock inte ta mer än max 2 kullar per år, vill att mina honor ska hinna tävla en del också och inte bara sitta hemma med en ny kull hela tiden. Så om jag uppskattar hur det ser ut i framtiden lär det väl bli ungefär en kull per år per hona. (Sen har jag ingen aning om vilken efterfrågan eller vad för avelsmaterial jag kommer ha då. så Det lär ju ändras)
Medarbetare på kaninhoppning.ifokus.se | Rosvalla-katastrofen 20/2 2010
Uppfödning av hoppkaniner | Hemsidan | Bloggen |

Jag tycker inte att åldern spela så stor roll. Jag köpte min kaniner av en 13-årig uppfödare ;).
#0 Och förresten, om man är 13 år, föder upp kaniner, vad ska man kalla sig då, om man inte får kalla sig uppfödare?
så länge man föder upp kaniner är man uppfödare. Men är stor skillnad om det görs seriöst eller ej.
#101 håller helt med ;)

Säger också som #101 att det spelar ingen roll om man har fött upp en kull eller 100 st, om man föder upp kaniner = kaninuppfödare. Sen är skillnaden om det är mer eller mindre seriöst…
har haft fyra kullar här hemma….två planerade och två tjuvparningar….inte sålt en ända av kaninungarna för att jag har fastnat så mycket för dom och ansett att jag både vill och klarar av att behålla dom, och dessutom har koll på hur dom har det.
nu har jag iaf 5 kaniner varav en kanske e dräktig (ännu en tjuvparning) och skulle hon få ungar så vet jag inte vad som händer med ungarna eftersom jag knappt e hemma längre, men jag skulle försöka få det att fungera på ett eller annat sätt. man har ett stort ansvar när man tar en kull oavsett hur den blev till. och om jag behåller mina djur så drabbar det ju ingen annan eller hur?
har bara korsat kaniner (hermelin, lejonhuvat, dvärgvädur) och har mina kaniner mest för hoppning. alla ungar har varit friska och väldigt fina även om jag inte har vetat alla föräldrars bakgrund.
fyra ord för vad jag tycker krävs för att ta en eller flera kullar:
plats, kunskap, tid och intresse
jag kallar mig iaf inte för uppfödare.

Asså seriöst nu better ni väl endå som 4 åringar som håller på och sprider ryckten som inte är sanna ,har lärt mig att man aldrig ska lyssna från någon annan utan man ska lyssna på sanningen från den rätta!! Och det är inte meningen att ni ska börja bråka här !!!! Och ta hand om era kaniner och sköt dom och låt andra sköta sina egna utan att ni ska komma och kommentera elakt ..
Är inte arg på någon ifall någon undrar (:
det här är till er som håller på och kommenterar negtaivt
Har tagit bort ett par inlägg här nu för personliga påhopp. Diskussionen handlar om vem som kan kalla sig uppfödare - och det är inte tillåtet att skriva taskiga kommentarer mot en enskild person här på KIF.
Håll er till diskussionen!
"Var dig själv - det finns redan så många andra"

Är det bara jag som anser att själva tråden är påhopp på personer som föder upp kaniner och är under 15 år?
Lat är ett så hårt ord. Kan vi inte kalla det motivationshandikappad?
Skrattar sämst som skrattar sist, för han har inte förstått skämtet
#109 Tycker inte så… man får ju tolka tråden lite hur man vill :P
Jag är 15… men äsch ålder spelar ingen större roll :P
#109 jo, men det är ju inget personligt påhopp ;)

#111 Då är det allmänt påhopp ;P
Lat är ett så hårt ord. Kan vi inte kalla det motivationshandikappad?
Skrattar sämst som skrattar sist, för han har inte förstått skämtet
varför ens skriva en sån här tråd, grymt onödig och folk tar bara illa upp (såklart!).
alltid ska det vara något folk klagar på. skriv det du vill till den personen du anser gör fel och berätta på ett snällt sätt hur man istället kan göra. inte bra att dra alla över en kam och skriva skit i ett forum. det e ofta jag ser sånt, folk klagar på att kompisens kanin inte har hö, man länkar till blocketannonser och ber folk att rädda de "stackars" djuren som inte har hö och en sitthylla…..ta upp det med personen ifråga!!
på ett forum ska man väl utbyta erfarenheter och ge råd och stöd och inte beklaga sig över hela kaninvärldens problem. Eller har jag fel?? :S
tänk på att vi alla e på denna sida av en anledning - vi älskar våra kaniner och vill gärna visa upp bilder och disskutera erfarenheter. e det så svårt att hålla sig till det eller e det ett måste att dra in lite fördomar och skitsnack?
min åsikt och den står jag för.
//Emelie och kaninerna
#113 håller med dig helt
// Mandana & Belgarna
www.Belgarna.blogg.se
vad spelar åldern för roll? 
minderåriga kan ju ta det mer seriöst än en vuxen?
men asså Animallove står ju för det h*n tycker och det e ju bra ? håller med dig #113
Den här tråden är väl lite onödig
Alla tar bara illa upp.
Kanske den ska låsas elr vad tycker ni?

#117 håller med
Kanske är bäst att låsa tråden iallafall innan folk blir osams på kif!
// Mandana & Belgarna
www.Belgarna.blogg.se
Ja, denna tråd är inte speciellt givande, därför låser jag den nu.
/Martina, sajtvärd på kanin.ifokus
Solbackens kaniner
Uppfödning av Holländsk kanin