klappa kaninerna?
Nu är våran första kull 1,5 vecka gammal. Dom börjar ta sig ur boet och går omkring i buren. Är det okey att klappa och bära dom utan handskar på? Har hört att man ska ha handskar på i början för att inte mamman ska bli orolig när dom luktar människa… dom är så söta och håller på att öppna ögonen också.
Man kan ta i ungarna, men du kan ha på lite kaninurin och sånt på händerna innan :)
Jag har aldrig handskar :S Men jag gnuggar in pälsen och lite avföring i händerna innan jag tar på ungarna :) men jag "kelar" inte med dom förän de är 3-4 veckor, bara kollar lite på dom, lyfter och ser att de är ok.
Det låter inte så mysigt… Behåller nog handskarna på då. Men man måste alltså vänta tills 3-4 veckor innan man kan hålla ungarna på vanligt sätt? Är det svårt att se kön på ungarna runt 7-8 veckors ålder?
#3 Vid 7-8 veckors ålder bör man kunnsa se kön, om du är osäker kan du åka till någon kunnig uppfödare eller djur affär, jag har åkt iväg till en djur affär när jag kolla kön, men har även varit hos en uppfödare även på utställning och kollat kön :)
"Inte så mysigt" att gnugga in avförning? bara ta en kula och rulla lite i handen, inte så farligt? Själv tycker jag att man ska kunna göra det när man är kaninägare :P det är ju inte gäggigt eller så, och åtminstonde pälsen bör du ju kunna ta på och kanske lite spån/halm som finns i buren.

putt :)
Jag brukar klappa honan en stund innan jag tar i ungarna och dom verkar inte bry sig:) Vi känner varandra väldigt väl och honan bryr sig inte om jag tittar på hennes bebisar ibland :P har hört om det där med att man ska gnugga händerna med honans avföring men jag var inte så sugen på den iden så jag klappade lite på honan istället :)
Jag kelar med mina kaninungar utan att gnugga händerna på något. Men då har jag en hona som litar fullständigt på mig. Hade hon varit minsta tveksamt till att jag är i närheten av hennes ungar så hade jag inte hållt på med dom.
Men det är först nu då dom är 3 veckor som jag börjat hålla på med dom. Ínnan har jag bara lyft på ungarna och kollat så allt står rätt till.
har aldrig haft varken handskar på mej eller gnuggat in händerna i avföring, har dock varit noga med att vara ren om händerna, dvs inte städa massa burar och få kiss och annat på händerna och sedan gå och ta i ungarna. Jag vet hur mina honor betér sej och hur dom reagerar i vissa situationer.
Lyfter alltid och kollar så att dom mår bra och tar bort ev döda varje dag tills dom är runt 8 v. (visst, att ta bort döda händer ju inte så ofta när dom är över 1 vecka ;P)
Medarbetare på kaninhoppning.ifokus.se | Rosvalla-katastrofen 20/2 2010
Uppfödning av hoppkaniner | Hemsidan | Bloggen |