Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 326 ggr
Lotta_A
0

Vatten på vintern

Ni som har kaninerna utomhus, hur gör ni med vattenflaskorna på vintern? Vatten fryser ju ganska så fort.

Zvintos
0

Jag vet att många använder plastskålar istället för flaskor under vintern, just för att när vattnet fryser kan de slicka på det (vilket de inte kan när det är en flaska). Plus att det är mkt lättare att bara vända på skålen och banka lite, så lossnar isen och det är bara att fylla på med vatten igen.

Jag har kört med vattenflaskor och bytt ca 3-4ggr/dag, men kommer nu att byta till plastskål som man hänger på gallret. Glad

__iE
0

gjorde som #1 när Blixten fanns :)

KajsaM
0

Jag har hört/läst att man kan ha skål istället för flaska, och då kan man stoppa lite ljumet vatten, inte för varmt :)

Hopi
0

Jag har skål och kommer fortsätta med det. Men kanske ska jag skaffa en rostfri till vintern, har en i keramik nu.. Den kanske fryser sönder.. Så rostfri får det bli när det blir kallare.

Zvintos
0

#3: Ljummet vatten stämmer att man kan ha i. Men värm kallvatten i mikron eller på spisen till rätt temperatur. Tar man ljummet vatten direkt ifrån kran kan det följa med massa järn m.m. För varmt/ljummet vatten löser metallerna från rören och det följer med i vattnet… och det kanske inte är så bra.

Så ta det säkra före det osäkra och värm det på spis eller i mikro. Glad

__iE
0

#4 elr tar du i plast, billigt och ganska hållbart om man inte slår den i marken för att isen ska lossna ^^ (a)

Hopi
0

#6; Ja plast kanske är bra! Får väl byta vatten flera gånger per dag kan jag tro! Att värma i mikron tänker jag oxå göra! Så det är lite ljummet och inte fryser direkt iaf. Bra att man får så bra tips? här!! Skrattande

Lotta_A
0

Det här med plastskål låter ju bra tycker jag. Men jag är rädd att dom kanske välter skålen, blöter ner allt i hela buren och sen fryser vattnet och det blir jättekallt i hela buren. :S

Ingen som har någon form av skål som man kan hänga i gallret på något sätt???

Hopi
0

Fick med en plastskål som man hänger på gallret, av dom jag fick min utebur av. Så det går nog bra! Då sitter den där den sitter liksom. ler. Det är såna som man oftast har till typ undulater..

Tina-A
0

Jag har sånna "undulatmatskålar" som man hänger på gallret till min illers transportbur. Dom är iof in i plast, man borde kan köpa sånna också

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

Lotta_A
0

okej. jag ska se till att införskaffa en sån skål då :)

Fiona
0

har inte min kanin ute men om man har några st vattenflaskor så kan man jue byta ut en frusna mot ne ny!:P

Jenny

Medarbetare på Mode & Skönhet iFokus - sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!

Kika gärna in på min blogg

Viran90
0

har en hemagjord vattenflaske värmare. Och sedan byter vi vattnet ofta.Tar lite ljummet vatten. Inte från kranen pga kopparförgifning som dom kan få av det.

Värmer i vattenkokaren till det är ljummet.

ElinaT
0
Tina-A
0

#12: Bra idé! Vi har 3 stycken flaskor, så det kan vi nog göra :D

LinisPandie
0

När jag hade skål så frös det till is, och jag va så smart och hade en porslinskål, så den gick sönder. Vad ska man ha?, plast?

LinisPandie
0

När jag hade skål så frös det till is, och jag va så smart och hade en porslinskål, så den gick sönder. Vad ska man ha?, plast?

Tina-A
0

#17: Ja, ska man ha skål ska den vara i plats :) annars, som du märkte, går den sönder. hihi

Hopi
0

Jag har en skål av  rostfritt stål.  En med tung, tjock botten så den står stadigt.

LinisPandie
0

#18 okej:d tack!

Lotta_A
0

#19: Att ha en tung skål är viktigt. Annars kan dom ju välta den, så blir det vatten i hela buren. På vintern fryser ju vattnet så då blir det is i hela buren. Inte det skönaste direkt…