Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 440 ggr
Matilda_91
0

usch och fy!

Jag var i sthlm i helgen och gick in på en djuraffär för att köpa lite godis till Albin. När jag ändå var där bestämde jag mig för att kika på kaninungarna, dom är ju så söta. Det fanns två små burar med kaninungar och dom var så himla små! dvärgvädurarna var så pyttesmå att dom skulle få plats i min handflata! Dom bara satt där som små apatiska tussar i hörnen, var säkert inte mer än 4-5 veckor. I samma rum där dom hade kaninerna fanns det massa fåglar som skränade hela tiden, rummet var också väldigt fuktigt och kvavt. Sånna här kaniner sitter det i nästan varje zoobutik och jag tycker det är hemskt!! Man skulle ju aldrig ta en valp på bara några veckor och trycka in den i en liten bur, nej usch hemskt är vad det är!

Tina-A
0

Usch, det låter inte alls kul.. Tyvärr är det ju ofta alltför unga djur som säljs eller hamnar i djuraffär. "Dom är ju sötast då", brukar vara en allför vanlig ursäkt.

Minns du varit i Sthlm du var, eller vilken affär det var?

Ja, vad kan man säga.. Stackars små djur

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

Lotta_A
0

Usch vad illa.

Vart i stockholm var du? Och kommer du ihåg vart djuraffären låg och vad den hette? Bor ju i stockholm. Man kanske ska gå och kolla upp det…

Mymlan
0

Det jag reagerar emot är att folk är in på zoo ser hur dåligt djuren har, gnäller på forum så varför inte ringa miljö o hälsa i kommunen och anmäla butiken? att sitta gnälla på ett forum hjälper inte djuren.

Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.

I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.

Smile to the world, than the world smiles to you

[MatildaW]
0

#3. Hon kanske inte vet hur man gör sånt? Eller inte vågar själv? Det finns många anledningar.

Men de jag reagerar på åt sånna zoon är att dom säger sig vara så erfarna av djur och är de bästa zoot och blabla, men ändå lägger dom in för unga djur där, enbart för att dom är gulligare när dom är små. Det är ju därför folk prioriterar t.ex när dom köper kattungar, 'att överge den när den är stor för att den inte är lika "söt" som den var när den var liten'. Det är ju zoo som gör så att folk prioriterar på det viset, eftersom dom tycker "ju mindre desto sötare" ungefär, man måste ju acceptera att allt växer upp, och veta att man har ett ansvar för djuret hela dess livslängd, visst kanske inte alla zoon är så, men de finns en hel del sånna zoon. Och jag tycker synd om dom djur som måste stå ut med detta, men det finns inte så mycket att göra åt verkar det som, eftersom ingen lyssnar på en 14 - 17 åring, man måste ju för fasicken vara runt 30 år minst och vara cirka 500 personer innan någon lyssnar på en.

Lotta_A
0

Något som är jobbigt med alla djuraffärer. Är att dom ofta har smådjur och fåglar i samma rum. Fytusan vilket liv det är. Till och med jag skulle bli galen om jag var tvungen att spendera en hel dag i samma rum som en massa fåglar som bara sitter och skriker. Usch!!

Och kaniner som har så känsliga öron me. :(

[MatildaW]
0

Aah, ni kan ju också tänka er marsvin som har känsligare öron än kaniner, vet ej varför dom har det, mina små grisar reagerar direkt när jag knäpper igång tvn (det blir ju ett PYTTELITET pip från tvn när dne är igång) och av de springer dom in i husena och gömmer sig! Jag tycker det är knäppt att dom har fåglarna i samma rum :S lixom, alla djur skulla må mycket bättre om dom fick sitta i varsinna rum med sina artfränder, eller åtminstone gnagare i ett. flygare i ett och reptiler/fiskar i ett.

Mymlan
0

#4 är bara ringa kommunen säga jag ska anmäla en zoo butik vem ska jag prata med? man måste inte uppge sitt namn man kan vara anonym.

Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.

I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.

Smile to the world, than the world smiles to you

Cherry
0

Matilda_91 asså när jag skulle köpa min kanin där var det massor med fåglar/papegojor det var gätte dåligt tycker jag. Var bor du då?

[MatildaW]
0

#7. Var det så enkelt?! Oj, det var enklare än vad jag trott faktiskt! Nu måste jag skaffa nummer till kommunen, för jag har en del jag vill säga till om.

Matilda_91
0

hm., jag tycker det sitter små rädda kaninungar överallt i zoobutikerna, har sett aldeles för små ungar på flera ställen, här i Falun hade dom en gång yttepyttesmå kaninungar, då sa jag till. Jag har också sett att vattenflaskan är helt tom eller grönaktig innuti och sagt till.

Det var i täby köpcentrum som kaninerna satt.

Föresten, min kompis köpte en honkanin i en djuraffär som hon döpte till Alice. Hon ville ha en tjej och inte en kille och dom sa i affären att lilla alice var en hona, men efter ett tag upptäckte hon att Alcie faktiskt var en han! Kaninen fick dock fortsätta heta Alice efter det:)

[MatildaW]
0

#10. Det hände min kompis också, dom sa att det var en hona, så hon döpte den till Sarmadee Damas (Sam), sen visade det sig att det var en hane och nu heter den La Wega (Wegan) :D

Lotta_A
0

Det där har hänt mig också. Jag vill ha en hona, men det var visst en hane. jobbigt

Hopi
0

Tyvärr är det inte ovanligt att det inte är så bra miljö osv på djuraffärer… Dom har ostädat, för varmt (på sommaren), för dåligt med mat, smutsigt vatten, och nästan alltid alla sorters djur i samma rum.. Det är hemskt jobbigt att se sånt! Ibland vill jag knappt gå in bara för det.. Blir så ledsen och arg.. Tycker så synd om djuren! Det har hänt att jag fått sagt till personalen i zoobutiken att djuren har slut på mat tex.. Det ska man inte behöva påpeka tycker jag! Det är ju deras sak att ta hand om dom ju!! Grrr!

[MatildaW]
0

Jag ska praoa på ett zoo nu i december som jag tkr har lite dåligt inne hos djuren, det ska jag försöka ändra på när jag är där :)

Lotta_A
0

#14: Gud vad kul att praoa på zoo! Jag praoade på restaurang. Men ja hade hellre jobbat på zoo. :)

[MatildaW]
0

#15. Aah :D så ska jag få hålla på med marsvinen å kaninerna :) fast på måndagar är det städning, så då blire väl att städa hela butiken och burarna ;D

KajsaM
0

#14 Gud så kul :) Berätta sen vad du fick göra o.s.v ;)

Hopi
0

#14; Vad himla bra att du ska praoa just där! Smart! GladHoppas du lyckas få till en förbättring för djuren! Så att det blir bättre även efter du slutat!!!!! Lycka till!!!!!!

[MatildaW]
0

#17. Det ska jag göra :)

#18. Jaa :D så jag ska först säga till om saltstenarna, och att dom är med fåglarna, sen att dom har alldeles (!) för trånga burar åt marsvinen, (kaninerna har det ganska stort) och dom måste bättra sig med att byta vatten och så vidare ^^ när jag är där ska jag även hålla på å gosa med marsvinen så dom blir mer handtama, och lär känna dom bättre, för då om de är nån som ska köpa kan jag berätta lite om hur dom är i knät :D

Hopi
0

#19; Jätte-jättebra!!!!  Kolla oxå om kaniner, marsvin, hamstrar, råttor osv har nåt att gnaga på! Dom kan ju få hårt bröd, grenar, morötter osv. Det brukar vara alldeles för dåligt med sånt… Ledsen

Cherry
0

Jag har faktist praktiserat på ett zoo. Det var gätte kul jag fick mata kaninerna. och hämta in dom djuren som skulle köpas. Det var så kul det är något jag verkligen rekomenderar.

Matilda_91
0

Jag tycker man ska slopa att sälja djur på zooaffärer överhuvudtaget. Eller fiskar kanske man kan fortsätta sälja, men det är ju tusen gånger bättre att köpa sin kanin av en riktig uppfödare än på ett zoo. Då vet man ju också säkert att det är en hona man får :) Självklart hjälper det inte djuren att gnälla här, men folk tänker ju iallafall efter isåfall. Och om man slutar köpa kaninerna och marsvinen i djuraffären så slutar ju butikerna så småningom att sälja dom. Jag tycker att antingen så ser vi till att kaninerna får bätte villkor i butikerna eller så får dom bannemig sluta sälja dom där!

KajsaM
0

I jokkmokk på djuraffären så säljer inte djur, för att dom tyckte att kaninerna & marvinen fick inte vad dom behövde ;)

LinisPandie
0

Jag köpte min kanin privat, det känns mycket bättre.

[MatildaW]
0

#22. Vad jag vet här, vid zoon som ligger vid mig, så har jag hört att om ingen köper marsvinsbäbisarna och kaninbäbisarna (och dom andra gnagarna) så blir dom orm-mat Fundersam

KajsaM
0

Uch, precis därför håller jag med matilda att dom inte ska sälja gnagare.. Vem tar hand om djur på t.e.x helgerna?

Viran90
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

ursh vad oansvariga dom är som gör så..

kaninerna ska faktiskt vara hos sin mamma till som är minst åtta veckor och angora kaninerna ska vara hos sina mamma till minst 11 veckor, något som många missar…

dålig koll