Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 1145 ggr
KajsaM
0

Vikt

Hur mycke ska en kanin väga? Jag förstår ju att det beror på ras m.m Vad väger era kanin? 

Skulle vilja veta vad en kaninhane ska väga som är en hermelin/dvärgkanin som blir 6 mån den 7nov?

Muumintrollan
0

Vet att det finns en sida på nätet med tabeller för olika raser och åldrar…men minns inte just nu var den ligger. Om jag hittar den sätter jag in länken här…..tror det var på nån sån halvtråkig sida med fakta och inga roliga bilder…..ha!!! vilken hjälp va…..kanske lantbruks nånting….

KajsaM
0

Okej, Om du hittar den så lägg in den ;D

Tina-A
0

Jag googlade lite nu, men hittar inte något bra.. Hoppas Muumintrollan hittar sidan!

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

KajsaM
0

Joo ;D Har ni väkt (elr hur det stavas) era kaniner nån gång?

Tina-A
0

#4: Jag vägde mina kaninungar när de var 2 eller 3 dagar gamla, som Leah fick, men jag har aldrig vägt Leah. Men Molle blev vägd hos veterinären när han skulle kastreras, om jag inte minns fel vägde han 1½ kg.

KajsaM
0

okej, fick molles kastrering bra? Vad kostade det? Har ont efter?

Tina-A
0

Ja, det gick bra. Han var världens snällaste. Minns inte vad det kostade, det kan nog Lotta komma in och svara på.

Jag tror inte han hade direkt ont, men SUR var han nog. Det var så himla gulligt och speciellt tycker jag. När man kom till honom så ville han inte att man skulle klappa honom och skulle man ge honom något gott så nästan bara fnyste han åt en och "sa" ; "lämna det där, jag tar det när DU gått". Ja, det är inte lätt att bli av med sin manlighet. Han har kommit över det nu dock :)

KajsaM
0

Okej, efter oprationen ska dom typ då vara stilla och inte typ hoppa upp på saker? hur många dagar har dom kvar stygnen?  Då ska jag fråga Lotta ;D Tina är du inne på msn?

KajsaM
0

*Putt*

Tina-A
0

Hihi, japp det är jag:P

Hoppas nu någon kan komma med lite vettiga vikter snart

KajsaM
0

Joo det hoppas jag med ;D

Lotta_A
0

Jag var hos veterinären med molle och kastrerade honom för ett tag sen.

Och då gjorde vetereniären en liten undersökning. Kollade ögon, öron och vägde honom.
Molle vägde 1,5 kg. Han är en liten dvärgvädur.  Veterinären sa att ett och ett halvt kilo var en bra vikt. :D Molle var så duktig när dom undersökte honom :D

KajsaM
0

Okej, hur mycke kostade det att kastrera? Hur länge ska dom ha stygnen om dom har styn? Lite osäker

Lotta_A
0

#13:
Det kostade 600 har jag för mig. Jag lämnade in Molle över dagen bara. :) Stygnen trillar av utav sig själv efter en vecka eller så. Man ska vara försiktig med kaninen i början när den kommer hem.

Efter tre veckor kan man sätta ihop hanen med en hona och vara hundra procent säker på att det int blir barn..  

Efter kastreringen har molle blivit mycket lugnare. Lite mesig nästan :D hehe.

KajsaM
0

hehe, åt och drack molle som vanligt efter?

Lotta_A
0

Jadå. Han var så duktig så :) Men ibland blir dom ju lite hänginga efteråt :(

KajsaM
0

Okej, Tack för alla svarjag har fåt av dej :)

Matilda_91
0

När man kastrerar sin hankanin, blir den mindre revirmarkerande då? Igår när jag var ute hos Albin kom grannflickorna förbi för att titta. När den yngsta av dom skulle klappa albin hoppade han fram och fräste! Jag har en känsla av att jag inte har låtit andra hålla på med Albin tillräckligt mycket…

LinisPandie
0

#18 Den brukar bli mindre revirmarkerande då, vad jag vet.

Ojdå!, ja.. Så kan det nog vara, din kanin har vant sig vid dig och din lukt och inte lika mycket vid andras. Låt någon annan som inte är rädd träffa honom tillsammans med dig.

KajsaM
0

#18 Jag tror att dom blir mindre revirmarkerande då man kastrerar dom. Mmmh  annars så kanske han blev trött på dom. Min grannapojke var ungefär hela sommaren utanför hampus bur ;D

KajsaM
0

#18 Jag tror att dom blir mindre revirmarkerande då man kastrerar dom. Mmmh  annars så kanske han blev trött på dom. Min grannapojke var ungefär hela sommaren utanför hampus bur ;D

Zvintos
0

Mina kaniner väger som följer:

*Zvinto, renrasig dvärgvädur på 2,5 år- 1,75kg
*Fia, korsning med mkt dvärgvädur i, 1,5 år- 1,7kg
*Dicken, holländsk kanin på 4 månader - ca 1,4kg
*Mimi, korsning mellan dvärgvädur/hermelin på ca 1,8 år - 2,7kg
*Järnsaxa, renrasig belgisk jätte på 10 veckor - ca 1,8-2kg
*Iris, korsning mellan dvärgvädur/hermelin på ca 5,5 månad - ca 1kg
*Dragon, korsning mellan dvärgvädur/hermelin på 5,5 månad - ca 1,3kg.

Det är vad alla mina kaniner väger iaf.

Vad en hermelin/dvärgkanin-hane ska väga vid 6 mån beror lite på, är ju mycket generna som styr. Mina dvärgvädur/hermelin-korsningar hade en pappa som vägde ca 1,2kg och en mamma som väger 1,7kg.

KajsaM
0

Okej, jag ska gå och väga honom, om jag hittar en våg bara ;D

Nu har jag vägt Hampus 800g cirka, för han ville inte vara still :) Är det en bra vikt?