Kastrerin?
hej! jag har funderat på att kastrera en utav mina avelskaniner då han tillochmed attakerar honor nuförtiden. Men när han är ensamn är han urmysig jaja till frågorna nu
hur mycket kostar kastrerign?
kan man ta hem honom direkt eller måste han stanna? är de ngt jobbigt att ca tvätta efter kastrering? (om de behövs)
behöver han pencelin eller någon special mat?
kan han vara i sin stora bur eller ska man begränsa rörelsefriheten?
endel säger att de blir deprimerade och matvägrar? spelar ålder roll?
och kan någon som har kastrerat kanin betätta lite?
hur mycket kostar kastrerign? För mig kostade det 850kr men det kan kosta mellan 200-1000kr ungefär, det beror på vars man gör det. Det är dyrare att kastrera honor.
kan man ta hem honom direkt eller måste han stanna? är de ngt jobbigt att ca tvätta efter kastrering? (om de behövs) För min del lämnade jag in honom på morgonen och kom och hämtade honom igen på eftermiddagen, de ville att han skulle vakna upp lite innan man tog hem honom. Man behöver inte tvätta något, bara hålla koll så att inte såret går upp eller liknande.
behöver han pencelin eller någon special mat? Nej.
kan han vara i sin stora bur eller ska man begränsa rörelsefriheten? Jag hade kvar min i den vanliga buren men han skulle inte ha något som kunde sticka upp i såret på marken, typ halm, hö, pinnar, i alla fall under de första dagarna.
endel säger att de blir deprimerade och matvägrar? spelar ålder roll? De är induviduellt hur kaninerna reagerar efter kastrering. Vissa kan bli lugnare men jag har även hört om de som blivit aggressiva efter kastrering. Min kanin slutade revirmarkera, vilket var vad jag ville få ut av kastreringen (innan kastreringen revirmarkerade, pissade, han på mig varje dag..). De är ju större risk ju äldre de är. Men att kaninen har bra kondis är väl viktigast tror jag.
och kan någon som har kastrerat kanin betätta lite? Vet inte riktigt vad jag ska berätta.. For dit på morgonen som sagt och hämtade honom på eftermiddagen. Han var fortfarande lite trött efter att ha varit sövd. Fick komma in i buren och ta det lugnt. Hade bara tidningspapper i buren för att ingen skulle kunna skada såret, fast i toaletten hade jag spån som vanligt. Hade hö i en höhäck så det kunde inte skada såret. Jag minns att det tog minst en vecka, kanske längre innan han slutade revirmarkera på mig, så vissa beteenden försvinner inte direkt, ibland aldrig. Ja.. Det är bara att fråga om det är något mer du undrar.
Jag tror även det finns en artikel här på kif om kastrering.
han är en 1 årig hane (är åldern för gammalt?) som heter Freedom och kallas Fred. engång för ine så längesen rök han ihop med en hona och halva örat på honan blev avbitet så jag har fårr nog han har även bitit mig!
han har appsolut inte alltid varit så han var urgullig och kommalltid fram när man kom, han ville också alltid upp i knät eller rakt upp i nyllet och man kunde släppa honom lös så följde han efter en.
Förkortas åldern om man kastrerar?
men är det vanligt att pappas beteende följer med ungarna? han var ju snäll förut
Håll bara rent i buren så ska det inte vara något problem, du kan ju försöka kolla så att såret ser rent och fint ut. För mig kostade det 450 kr att kastrera min hane. Men det skiftar väldigt mycket i pris beroende vart man går.
Jag fick vara med under kastreringen, sen så fick vi bara vänta på att han skulle börja vakna till innan vi fick åka hem med honom. Sen tog det ju några timmar innan han vaknat till ordentligt.
Men på vissa ställen får man säkert lämna kaninen och komma tillbaka ett tag efter och hämta den.
Åldern borde väl snarare förlängas. Eller ökar chanserna att kaninen lever längre. Speciellt på honor.