Kanin iFokus

Kanin

Etikettfärger-teckningar-och-raser
Läst 4614 ggr
[Niike]
0

Uppfinna en ras

Om ni fick komma på en ny ras, hur skulle den vara då?

Temperament, utseende, vikt, pälstyp osv osv.. Ni får gärna rita en bild i t ex Photoshop eller Paint, hur kaninen skulle se ut.

Beskriv så mycket och noga som möjligt. Det ska självklart inte vara någon ras som redan finns.

Fantasin har inga gränser. :))

[Caaassie]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Min ras skulle heta maja och ha öron som sagt :))

Skämt åtsido, min ras skulle heta Svensk vädur och till utseénde se ut som min Lippo. De ska vara vänliga, keliga osv men också ha lite spring i benen! Den ska kanske väga runt 2-3-4 kg någonting och vara normalpälsad och ha en liten man (och fluffiga kinder) :)

Tejoos
0

Jag skulle kunna tänka mig att det skulle finnas sälskapsavel av wienertecknade frassar. Man skulle kunna ställa ut dom också, men då inte få någon bedömning för färg/teckning och med mer tyngdpunkt på hälsa och temprament.

Tror det skulle bli jättefint med stora nallebjörnar med bläs osv!

De här skulle vara som en egen ras men med frassens mysiga storlek och kramgoa vänliga personlighet. Man skulle fokusera på info om att kastrera alla djur som inte ska gå i Avel, precis som man gör med sälskapskatter.

De skulle endast säljas som frigående familjemedlemmar. Vem skulle sälja en katt till ett liv i minimal bur liksom…? Och de skulle inte säljas billigt heller, utan runt några tusen som för en raskatt.

Tror att det skulle öka kaninens status som sälskapsdjur.

Man kan ju alltid drömma…

[Wera]
1

Min ras skulle heta Chocowäduren.

Denna ras skulle finnas i teddy och normal päls, den skulle vara mörk choklad brun med en speciell teckning, som är högra sidan av huvudet är vitt, även örat och så alla vita tassar, den har bruna ögon och ska ha tjocka fluffiga kinder. En ras i ungefär samma storlek som en vanlig dvärgvädur (1.7-2kg), med kraftiga bakben, runt huvud med "platt nos", och den ska ha långa hängande öron (lite längre än en dvärgvädur men kortare än en franskvädur) och ofta en duktig hopp kanin som har mkt livs lust, glädje, bra temperament till barn en lugn kanin men endå har fart och spring i benen :)

Kristall
0

Kanelvädur = vädurkanin i dvärgstorlek, men lite längre öron än en typisk dvärgvädur. Dock inte överdrivet långa. Ganska kompakt huvud, dock lite mera smäcker kroppsbyggnad, med kraftiga, starka bakben så att den passar utmärkt som exempelvis hoppkanin. Finns i färgerna madagaskar, kanel (därav namnet ;), vit rödögd, blå, vilblå, viltgul, viltgrå och viltröd. Naturligtvis även i andra färger, men dessa är de vanligaste hos kanelväduren.
Kanelväduren har ett piggt, men samtidigt lugnt temperament. I hagen leker de mycket aktivt, har kul, i sele är de ganska följsamma. De finns i fyra hela pälsslag; normalhår, teddy (+ pekingteddy), fuchs och rex. De går i normaltakt på hoppbanan, men speciellt unga kaniner kan öka farten på tävlingar. På utställningar sköter de sig utmärkt.. Den perfekta kaninen alltså. :)

Med vänliga hälsningar, Sanna Johansson

Besök gärna min blogg :)

PaaatyPalm
0

"Min ras" skulle haft en har kropp, fast i större och kraftigare modell. De skulle ävan ha mycket spring i bena, men inte stirriga utan väääldigt konsentrerade mm. Väldigt snabbtänkta och sammarbetsviljiga. Haha, den ultimata hoppkaninen alltså ;P

20 årig djurgalen moder* 

Www.windsoropalm.weebly.com

Salladshataren
0

Min ras skulle vara en regnbågsfärgad (speciellt rosa) kanin med en massa fluff. Och så skulle den säga mjau och jag älskar dig mest hela världen Tungan ute

Hahahaha, jag skämtade ;P Men jag är nöjd med dem raserna som finns…

Lat är ett så hårt ord. Kan vi inte kalla det motivationshandikappad?

Skrattar sämst som skrattar sist, för han har inte förstått skämtet

[Niike]
0

#1 hhihihih :D

PrinzeZz
0

Min ras skulle se ut såhär -->

Rasen skulle i sej vara precis som Lily (bilden) ^^

Liten, studsig, Slank, lång kropp, lite humör och bebisutseénde föralltid såklart ^^. (Även om lily ser ut lite som en bulldogg i fel vinkel X)).
Färgen skulle vara japan wienertecknad. Viltfärger big no no XD.
Ett öra ska stå upp och ett ska ligga. Tjock lite längre päls.

Och ofc duktig på att hoppa (som Lily då XD)

Medarbetare på kaninhoppning.ifokus.se | Rosvalla-katastrofen 20/2 2010 Måne 
Uppfödning av hoppkaniner | Hemsidan | Bloggen |

Clariiz
0

Min ras skulle se ut som en Lejonhuvad med pekingteddy pals, men den skulle vara stor som en stor Belgisk Jatte :) Den skulle vaga runt 10-12kg.

Den skulle vara underbart lugn, och busig. En super bra barnkanin och vara ungefar som en hund.

Vem skulle inte vilja ha en jattestor palsboll?

Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com

Denna kommentar har tagits bort.
emwa
0

Tänk en minikanin, lite större än en hamster. Långa öron och teddypäls :) Det skulle vara mysigt det! Haha. Och väldigt enkelt att städa buren samt utfodra.

Eller en megakanin! Typ 15-20 kilo, rexpäls och hängöron. Och man har den som en hund, tränar agility m.m!

HAH! Kan inte säga att jag var direkt seriöst.

MVH Emmy/ cikorias.blogg.se
[kaniner och gerbiler]

Mickis1994
0

Tänk er en blanding av Holländsk kanin och Dvv. X') Sån kanin skulle ajg vilja ha X') Skulle vara coolt. Fast dock inte i holländar teckning utan typ en manteltecknad blå eller nått ^^,

*fick värsta bilden framför mig….oj…den blev .. ful kanin*

xD

Mvh Michaela Glansk.
Riverruns Hoppkaniner, uppfödning av hoppkorsningar. 

annaforsgren
0

Min kanin skulle vara en vit blåögd rexkanin med ett underbart temperament som bara vill vara runt mig helatiden och gosa,leka,kela och göra hööga glädjeskutt som gav mig lite glädje i vardagen:D

Mvh Anna :D
Medarbetare på Jättekanin.ifokus

Sashhi
0

En "Sverigehare". Dock är ju inte detta "min ras" utan ett projekt, som jag hoppas får bli en ras så småningom!

Not your mom, not your milk.

[Wera]
0

Min andra ras skulle se ut som en dvärgvädur, fast med mkt längre öron (inte så dom släpar till marken men som en franskvädur) och så skulle den endast vara i färgen vit, blåögd och enstaka viltblå mantlade, och den skulle inte vara stor alls, den skulle vara lika liten som en 7-8 veckors dvärgvädurs unge är resten av sitt liv :D mys mys! Beteendet skulle vara olika såklart men dom är hopp glada och positiva, lite som Nalle :)

Jordgubbsgodis
0

Min kanin skulle vara en teddydvärgvädur och vara vit,brun och svart fläckig och prickig och heta TuttiFrutti det skulle vara en hane. Den skulle vara jätte snäll och busig. Den skulle också vara som en hund komma när man ropar dens namn och den kan springa lös utan att fara iväg.

[Niike]
0

_"Det ska självklart inte vara någon ras som redan finns."

_Flört

Creation
0

En kanin med virvel i pannan vore ganska coolt. :P Nästan som mina marsvin av rasen coronet. Fast korthårig kanin ska det vara då. ;)

/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

Salish
0

Jag skulle ha gjort en ras som skiljer sig rätt mycket från de andra raser, man ser liksom Vilken ras? det är när man ser den. Den ska ha ett normalstort huvet, med ganska konkav nosrygg, muffpuff vid tassarna och på svansen, och den skulle ha en ganska speciell färg, gråvit, fast färgen kan se ut på lite olika sätt, det kan vara mycket grå fläckar eller inte så mycket grå fläckar. Den är mörkast vid nosen, svansen och på bena och under magen. Den kan ha inslag av svart där pälsen är längre. Den har också stora, uttrycksfulla ögon. Den har rätt långa öron, och ganska kraftig bog. Den skulle vara i ungefär samma storlek som en dvärgvädur, och stora fluffiga kinder.  Namn på rasen har jag inte bestämt än, ni får hjälpa mig! :)

Mascot
0

Många som vill ha "dvärgvädurer" med längre öron ..
Jag skulle snarare vilja ha korta hängande öron,
Som en hund typ ^^
Men det är ju svårt att få korta öron att lägga sig ..

& Jag har redan hittat min ras,
TEDDYDVÄRGVÄDUR! <3
Skulle jag skapat en ny skulle det väll
vara en lite mindre teddydvv med korta hängande öron ^^

Taci
0

Jag skulle kunna tänka mig en holländare med rexpäls, och i BJ-storlek :D

emms
0

#21 En holländare med fuchspäls skulle med vara coolt ;) eller en teddybj ;)

Emma

Veero
0

#18 Ingo hade en virvel på pannan <3 Och så har Wilma det ^^ Så deras ungar fick virvlar på pannan =)

Creation
0

#23 Vad häftigt! =) Visste inte ens att kaniner kunde ha virvlar. Du har inga bilder på dem? ;)

/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

Denna kommentar har tagits bort.
Chiquitaa
0

Hihi här kmr mina xD<3

[Wera]
0

#26 Söta, ser ut som hermelin gul brokad/mantlad? KOrtåhir, och en blå rysstecknad hermelin fusch? Vad är skilnaderna? Berätta! :D

#19 mhihi vilken söt, påminner mig om en kanin/häst xD

#15 Glömde bort namnet på rasen xD Men kan inget namn :P (a)

Chiquitaa
0

hihi nu ska jah berätta XD jo den som liknar en hermelin har jah inget namn på men jah tänkte att de är en väligt liten hermelin som bara finns i den teckningen på bilden, hmm lite dåligt. Den andra är samma sak och den ska finnas i fusch ryssteckand :)

Jonaflax
0

Jag tänkte häromdan att som kaninbebisarna är nu, skulle vara en fin ras. De är hermelin/dvv med rexpäls, och nu vid nästan tre veckors ålder är de jättesöta och roliga, och alldeles utmärkt små. Som en stor hamster.

Och baby-rexpälsen är så fin. Som krossad sammet, fast längre.

**Besök mina kaniner på hemsidan och i bloggen. **

[Wera]
0

Min nya ras skulle heta Bengelsk vädur. Den skulle ha en belgisk hare kropp, men med rundare huvud, något platt nos och låånga engelsk vädurs öron, fast dom skulle inte släpas, bara vara väldigt långa hängandes.

De skulle finnas i de flesta färger, men vanligast i rysstecknat, zobel, havana, vit, rödögd, vit, blåögd, blåotter, kanel, tan, svart, blå tan, brun tan,  siames, viltjapan och viltzobel.

Den här rasen skulle ha framavlats främst för kel och hopp.
Vikten skulle ligga på 2.5-3.5kg. En barn vänlig kanin, oftast väldigt kelig och lugn, tycker om människor och är en frammåt ras som tycker om att aktivera sig, röra på sig och där av att de är bra hoppkaniner.

Bilden: Ska föreställa en "Bengelsk vädur", men den ska vara något mer högrest.

Kristall
0

"Uppfunnit" en ny ras ;D

Holländare med hängöron och rexpäls!
En blå eller svart, korrekt holländartecknad sådan hade varit perfekt ju… <3  *drömma* ;D "Holländsk rexvädur" hade väl passat bra som namn? ;) (mkt fantasi man har Tungan ute)

I storlek som en holländsk kanin ungefär, med typ frasseöron och supermjuk rexpäls. <3 Med ett underbart, lugnt temperament och bra hopptalanger. :D

Med vänliga hälsningar, Sanna Johansson

Besök gärna min blogg :)

[Wera]
0

#31 hihi söt ras :D

matilds
0

Jag vill ha en teddyvädur i frasse-size! Havanna holländartecknat (äkta holländaretecknad, inte "wiener-holländartecknad"). Den ska bo i min säng och vilja gosa heeela tiden <3

"Var dig själv - det finns redan så många andra"

[Wera]
0

#33 Haha, vad mysigt ;)

Noa-Nisse
0

jag skulle vilja ha en Stoooor välpälsad naken hermelin.. hahah ^^

nej jag vet faktiskt inte vad, jag nöjer mig nog med de som redan finns ^^

Medarbetare på Hundar.ifokus

Veero
0

En hermelin fast deras öron hängde ner ;D Skit sött är det (:

[Wera]
0

#36 Hermelin fast öronen hänger ner, så korta också? Haha :P *Prövade ju på Wilma* Hur gulligt som hälst.

monica551
0

Jag håller faktiskt på att jobba fram en "ny" ras!

Jag har inte bestämt vad den skall heta ännu, men jag har rasstandarden så gott som klar.

Jag väntar just nu tre kullar av den "rasen" och hoppas på att få homogena ungar som uppfyller mina förväntningar i de kommande kullarna. Jag har några individer som ser så gott som precis ut så som jag vill ha dem.

Men det spännande i detta arbete är att se om jag kan få fram tillräkligt många olika kombinationer som ändå håller min uppsatta rasstandard.

Det är en kanin som kommer väga 2,5 kg - 4,0 kg.
Och den kommer att vara "svår tecknad".
Den är ursöt och jag hoppas att folk kommer att gilla den lika mycket som jag gör.

Tessan - du vet vad det är jag håller på att ta fram så du får inget avslöja i detta skede!

Jag hoppas på att ha den klar för att visa upp till nästa vår. Och att då kunna få den intagen i Nordisk Kaninstandard.

Ett jätte spännande arbete som kräver mycket planering och tanke arbete. Jag har ju även satt rätt hårda krav i standarden på den.

matilds
0

#38: Intressant!

"Var dig själv - det finns redan så många andra"

Koutabi
0

Jag vet vad jag vill ha.

En enkelmanad hare med den engelska scheckens teckning. Undrar vad man skulle kalla denna rasen ;)

Jetaime
0

#38 oj det låter väldigt intressent, jag blir så hemskt nyfiken nu :P

monica551
0

#41  Ja det ska bli så spännande och se hur mottagandet kommer att bli sedan när jag "släpper" ut bilder m.m. på rasen. Just nu vill jag ligga lite lågt tills jag har den mer "färdig".
Väntar tre kullar inom loppet av 7 - 10 dagar nu vilket ska bli SÅ spännande.
Men jag hoppas att det skall bli en ras som skall tilltala många. I mina ögon är den helt oemotståndligt!
(Men jag är väll jävig i sammanhanget…  *skratt*)