Problem?
När jag köpte mina kaniner för ca 1½år sedan sa dom att två hanar kom bäst överens tsm..Men det vissa sig vara honor som gör det. Mina kaniner försöker ta ihjäl varandra om dom får komma i näheten av varandra.
Och en av dom har en "dåligvana" alltid när man ska ge honom mat, eller klappa honom, ja överhuvudtaget bara vara i närheten av honom, så pissar han på en. Någon som vet varför och vad man kan göra åt det?

Två hanar börja slåss, två honor från samma kull kan fungera. Men det som oftast lyckas är en kastreradhane och en hona.
Varför han pissar på dej vet jag faktist inte, Det finns säkert nån som kan hjälpa dej :)

Kan man kastrera en hane när han är så gammal?

Hur gammal är han? Kaninen ska vara över 6 månander (könsmogen)

Han är ungerfär 1½
Ja, det ska gå att kastrera honom nu. Då kan det bli lugnare mellan dom, men man bör vänta i 3 veckor ungefär efter att de kastrerats innan man släpper ihop dom. De håller hårt på sitt revir och blir arga på andra hanar.
Han kissar nog på dig för att säga "du är min". Om du luktar som honom så är du hans.. :P När vår hane blev könsmogen kissade han öööverallt. Gick och sprutade urin var han än gick, det var inte så trevligt.
.: Dance like there is no tomorrow :.
[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

Okej, vill kastrera honom, men finns det en risk att han dör när han är så "gammal"?

Jag har för mej att äldre kaniner har större chans att klara det än mindre det är därför kanin måste vara över 6 mån. Yngre kaniner har typ inte lite stakra lungor m.m som större kaniner har. Jag kan ha fel, det är bara vad jag har för mej.
#6: Det finns alltid en liten risk att kaninen dör, men dom flesta klarar sig. Det spelar ingen roll hur gammal han är. Bara han är frisk och pigg så ska det nog gå bra :)

Okej, det var bara vad jag hade för mej, men kaninen ska inte vara under 6mån :)

Okej, då ska jag spara ihop pengar till det :) Är kaniner som hästar att dom blir också lungnare när dom är kastrerad? Vad kostar det ungefär att kastrera?
Ja, de brukar bli lugnare :) Är lite osäker på vad det kostar, beror nog lite på vilket ställe man går till. Där vi kastrerade våran hane kostade det 600kr
.: Dance like there is no tomorrow :.
[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

Att ha två hanar är inte bra, det enda du kan göra om han kissar på dig och du inte gillar det är att kastrera honom. Att kissa är en naturlig instinkt dem har, inget som har just med kaninen att göra, visst kissar olika hanar mer och mindre, men det får man tåla ;)