Kanin iFokus

Kanin

Etikettfärger-teckningar-och-raser
Läst 7067 ggr
Chamy
0

Angorakanin!

Jag har börjat fundera på att skaffa en angorakanin, har alltid tyckt att de verkar så underbara, men vet egentligen inte så mycket om dem.

Är det någon här som har en angora och vill berätta lite om dem, hur de är, och lite annat omkring dem, pälsvård osv. =)

Och om det möjligtvis finns några uppfödare i stockholmstrakten?

Chamy

Medarbetare på Hår iFokus

Creation
0

Antar att du redan läst artikeln om angora här på sajten och mest önskar höra någons egna erfarenheter av rasen nu, eller? :) Några uppfödare känner jag tyvärr inte till.

/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

Sashhi
0

Tänk på att även om kaninen inte finns i just ditt område så brukar transport lösa sig så småningom. Om man vill ha tag på sin drömkanin så kan man hämta den inom långa gränsen, tycker jag. :)

Not your mom, not your milk.

Chamy
0

#1 Jo jag har läst den, jättebra artikel, ville ha lite erfarenhetshistorier nu. =)

Chamy

Chamy
0

#2 Ja det är ju klart, glömmer alltid bort den delen, haha. Tack för tipset

Chamy

myhombrero
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Att skaffa Angora var det bästa jag har gjort.Dom är så underbart snälla. Lägger jag mina på rygg så ligger dom på rygg tills jag är färdig med dom. Inte ens jag har sånt tålamod som mina angoror har.Jag upplever dom som mycket lugna kaniner. Dom gör inte mycket väsen av sig.

Nackdelen är pälsen, det blir tovor ganska fort om man inte håller efter. Enklast tycker jag är att hålla pälsen ganska kort. Annars får man borsta igenom dom varje dag.

Ps vi har 3 veckors ungar som söker nya hem om 5 veckor. Men vi bor inte i stockholm, men åker den vägen i sommar.

Creation
0

Det finns tydligen en angoraförening. Där står några uppfödare också. =) Det står att den förstnämnda av uppfödarna har skrivit en bok om att ha angora. Kan kanske vara bra att ha?

/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

Trasdockaa
0

#5 Vad mysko hurru. Mina angoror borstade jag inte det minsta och de tovade inte det minsta heller *klia mig i huvudet*. Någon enstaka liten tova kunde det bli i nacken (den lite flottigare pälsen). Jag fick råd av hon jag köpte från i Järna (kommer ej ihåg namnet) att jag ABSOLUT INTE skulle borsta dem eftersom det skulle förstöra fibrerna i pälsen. Men sedan är det självklart olika pälskvalité på olika linjer med :) Det låter mer som om du har en teddy än en angora! *skratt* :)

Är sällan här så kontakt finns på http://tussilagons.blogg.se/ :)

Agda
0

Det jobbigaste med angororna är klippningen. Inte alla som sitter snällt när man klipper, speciellt inte dom kittliga ;P

Något man ska tänka på att detta är en produktionsras, som föds upp för ullens skull. Jag skulle aldrig skaffat angora kaniner om det inte vore för att jag har användning för ullen.

För det finns andra långhåriga kaniner som är lika underbara, men man slipper klippningen på dom ;o)

Denna kommentar har tagits bort.
myhombrero
0

#7 Honan jag har tovar inte pälsen så mycket i. Men hanen blir det på en gång. Speciellt i nacken och på rumpan. Kanske att han inte har världens bästa kvalitee.Men vad gör det han är min lilla mys pojke iaf. Däremot skulle jag nog inte låta honom gå i Avel.

Verkar som olika uppfödare ger olika råd. Googlade på angoror för ett tag sedan och det verkar som man gör olika i olika länder. En menar på att man absolut ska borsta dom. En annan säger att man inte ska göra det.

#9 Jag tycker inte alls klippningen är jobbig, snarare roligt. men det kan bero på att jag har snälla kaniner som låter mig göra det jag ska.

Varför skulle man inte kunna ha angora som sällskap? Dom har ju lika mycket rätt till ett sällskapsliv som en vanlig kanin. Bara för att man har angora behöver man inte göra något av ullen.Man kan få lika mycket nöje av en angora, som en annan ras.

Tycker man inte att klippningen är ett problem ser inte jag nån anledning varför man inte skulle kunna ha en angora om man vill.

Cagi
0

#5 Jag tycker att dina ungar är ursöta :-) Jag har läst i en bok att angoraungar bör bo med sin mamma i 12 veckor, stämmer inte det?

Agda
0

#10: Men då är det ju så att alla angoror är inte snälla med klippningen, och köper du en unge så vet du ju aldrig hur den kommer att bete sig. Jag tycker helt enkelt att det är slöseri att ej använda ullen. Det är som att du köper frön till fina blommor som du aldrig odlar. Men det är min åsikt, då jag vet hur j*kla underbar ullen är att skapa av =)

#11: Det spelar ingen roll, dom kan bo med mamman till 8 veckor, dock så ska dom klippas första gången då.

myhombrero
0

#12 till 98% är det en tränings sak. Tränar man sin kanin varje dag att ligga på rygg så kommer den ganska snart att acceptera att man håller på med den. Eller är det så att jag råkat har fått tag i två kaniner med j--kligt bra temperament?

Alla är vi olika och tur är väl det, huvudsaken är väl egentligen att kaninen i fråga har ett bra liv. Jag vågar nästan garantera att mina angoror hellre bor med mig än att sitta i en bur och vänta på att bli klippt.

Nu säger jag inte att alla produkktionsdjur lever tråkiga liv. Men ganska många. För vem har tid att rasta 100 kaniner?

Tänk på allt kött vi slösar då många har köttraser som husdjur. Det är ju lika mycket slöseri som att inte använda ullen.

Nu försöker inte jag övertyga någon att köpa angora till sällskap bara för att jag tycker mina är så underbara. Det är fortfarande en ras som kräver mycket skötsel och det ska man vara medveten om innan man skaffa en.

#11 jag köpte mina när dom var 9 v och deras uppfödare sa att man sålde dom vid 8 veckor. Samt att dom skulle klippas vid 12 veckor första gången.

Agda
0

#13: Min första angora har aldrig velat sitta still, nästan så att jag skulle vilja limma fast tassarna på bordet ;o) Detta medför att hon har råkat blivit klippt i skinnet (trots att jag använder en sax som ej är vass framtill). Hon har även varit ganska sur emot mig, så jag har även blivit biten en gång (dock inge hårt) vid klippning. Jag tror inte att det är kul för en nybörjare med rasen att få tag på en sådan kanin som första kanin, speciellt inte om man ska ha den som kelkanin.
Dock säger jag inte att alla angoror är sådana, men det vet man ju inte när dom är bäbisar hur dom blir som vuxna.
Visst kan det hjälpas att man pysslar mycket annars med dom, men är kaninen sur och ej vill bli pysslad med så kan det ju vara lite svårt ;P

Jag vet ingen som har angora kaniner som har mer än MAX 15-20 st, just p.g.a. klippningen.
Själv så räknar jag med att ha max 10 st, och mina kaniner blir rastade på golvet lite då och då (fördelen med att ha dom i ett stall) ;D