Sjuk kanin?
Hejj!
Min kanin Alfons har haft "kladdigt" bajs i snart 3 veckor nu, vilket är konstigt. Maten är det inget fel på, han har ätit samma pelletssort hela sitt liv (2 år), höet likaså. Han får en äppelbit lite då och då med det har han aldrig mått illa av. Har någon något förslag på vad jag kan göra eller vad det kan vara?
Har en till kanin också. Hon har samma foder hon, så det är inget fel på bäst före datumet, skulle jag tro iaf. Jag köpter ju pellets i lösvikt, och de var för cirka 2½ vecka sedan jag köpte de jag har nu, har aldrig varit ett problem eftersom de förvaras torrt.

Vad jobbigt med löst bajs:(, har du testat att bara ge hö och vatten några dagar? Utan att ge pellets och grönsaker alltså, kanske det hjälper.
Hoppas det blir bra med honom.
Mvh Anna :D
Medarbetare på Jättekanin.ifokus
Testa att ge bara hö och vatten och se om det går över :) annars skulle jag nog gått till vetten.
Är det löst-löst bajs eller vitaminkluttar? De får ju ett speciellt bajs på kvällen/natten som ser ut som vindruvor ungefär xD och ibland kan de hända att de missar att äta upp dem :)
/ett litet halvflummigt svar från mig ^^
Emma
Okej! Ska testa :) Tyvärr vet jag inte riktigt hur jag ska göra med den lilla kaninen då, eftersom dom bor tsm. Tack för svaren!
#3 du kan ju ge den andra kaninen pellets utanför buren nån eller några ggr / dag.

Du vet hur "vitaminpluttar" ser ut?

tror att det beror på för mycket pelletsätande och för lite höätande som de andra föreslår. skulle också ge den andra kaninen pellets separat:) äldre sällskapskaniner behöver ibland mindre pellets än innan pga minskat energibehov. lycka till!
/Sanna
medarbetare på Nattsudd och TV
Undrar också, kan det vara vitaminkluttar? Mina kaniner har det.
Om det är diarré kan du ju låta hans burkompis äta pelletsen utanför buren, ensam.

#7 min kille har också oätna vitaminpluttar kvar. funderar på om pelletsen är för "kraftig" för magen eller att det äts för mycket pellets jämfört med hö. hur mycket pellets får de/dag? kan va kul att jämföra.
#0 jag skulle nog skippa grönsaker o frukt då de innehåller en hel del vatten, vilket inte är optimalt om din kanin har kladdigt bajs. om du köper pellets på lösvikt, vet du då näringsvärdena? det är viktigt att veta:) kan vara för låg fiberhalt jämfört med proteinhalt, vilket speciellt dvärgraser verkar reagera på.
/Sanna
medarbetare på Nattsudd och TV
#8 Jag ger ½dl pellets varje kväll till alla mina kaniner + hö och ibland grönsaker. Händer också att de får kalasmat (1msk) men det orsakar inte vitaminkluttarna efter som de hade det innan jag började ge det.
Fast det är mer eller mindre vitaminkluttar, det är mest My som får det, hon äter nog minst hö av alla kaniner, men i alla burar finns lite vitaminkluttar ändå.