När faller öronen?
Jag undrar hur lång tid det kan ta innan öronen faller ner på en dvärgvädur? Jag har nämligen en hane på ca 4 månader, bara ena örat hänger ibland, jag funderar på om dom lurat mej att det är nån blandras! :S

vissa kaniner som är uppfödda utomhus i kyla fäller aldrig öronen helt tyvärr. sen är det väl också ärftligt till viss del. så nog kan du ha en renrasig dvv trots "propelleröron" 
/Sanna
medarbetare på Nattsudd och TV
-Borttaget-

Mina kaniner är 9 veckor och de är dvärgvädur och de har fällt sina öron.De borde vara nerfälda helt vid 12 veckor iallafall.
Har du inte sett föräldrarna? Det kan vara en blandras men det behöver inte vara det.
#1 Okej :S Jaa, jag har ingen aning om han är född inom eller utomhus faktiskt :S Hmm, det vore ju finare om öronen var hängande! :P För jag hade nästan funderingar på att åka tillbaka med han! Jag vill ju ha en renrasig! :/ Men som sagt, kanske man inte vet iaf då!

Som sagt så är det inte alla som fäller öronen helt. Så han kan absolut vara renrasig. Fast ofta är de ju inte helt renrasiga när de kommer från zoo tyvärr.

#5 har du stamtavla på honom? det är enda sättet att veta om han är renrasig:) hur gammal är han? tycker han ser lite för "smärt" ut för att vara renrasig dvv men det kan som sagt bero på ålder eller gener. om han har ett bra temperament, vad gör det egentligen om han är renrasig? du kan ju fortfarande ställa ut honom i pet-klasser:)
/Sanna

När jag köpte min teddyvädur Xtra så hade han uppåtöron på grund av att han föddes på vintern. Men sedan fall de ner när han blev större, men när han är nyfiken eller när han är ute så åker alltid något öra upp
Han kanske fäller öronen när det blir varmare sen i vår:)
Mvh Anna :D
Medarbetare på Jättekanin.ifokus

#8 jo precis, det har ju med att blodkärlen drar ihop sig i kylan:) tycker det är charmigt med växlande öron:) tyvärr har inte min teddyvädur speciellt olika, dom hänger ner så gott de går trots all päls:P
/Sanna
Jag kan inget om kaninöron. Men tyckte din var väldigt charmig med örona sådär :P :)
Om du ville ha en renraisg skulle du kanske satsat på att köpa från uppfödare? Men det är väl inget fel på honom ändå? :)
Not your mom, not your milk.

Har öronen inte lagt sig vid 4 månader så kommer dom nog inte att göra det heller. Det där är väldigt olika, vissa ungar har har hängöron redan vid 4-5 veckors ålder och hos en del tar det upp till 8-10 veckor innan dom lägger sig. Men på en del så är dom lite på flax eller att det är ett öra upp och ett ner och så kan det vara även hos helt renrasiga djur med stamtavla. Men kaniner från djuraffärer vet man ju ingenting om deras bakgrund och många av dom dvärgvädurar och även hermeliner som säljs på djuraffär är ju säkert inte allas helt renrasiga, hermelinerna har ofta alldeles för långa öron och för litet huvud, dvärgvädurarna alldeles fel huvud och kroppsform osv. Mycket bättre att köpa av uppfödare, då får man ju även se föräldrarna.
#4 jag blev ganska upprörd av det du skrev !
alla djur är väll underbara hur dom än ser ut??
man kan ju inte åka tillbaka med den bara för att den inte har fällt ner öronen? (änn)
#5 min kanin såg ut så ett bra tag, nu är han drygt 3 år och öronen är hängande men det tog några veckor
Hon kanske trodde hon köpt en renrasig och tänkt att använda den i Avel eller utställning?
Därför hon kanske funderat på att lämna tillbaka den.
Olika, har en teddyvädurs hona som ska ha liggande öron men båda står rakt upp, hon har dåliga öron helt enkelt, hennes mor och morbror har också det. Man kan hjälpa öronen på traven genom att trycka ner dom lite varje dag och massera dom. Min kompis hade en dvärgvädur som inte la öronen förän hon var flera månader, och min kompis tröck ner öronen ibland :P
Fast på min Isa häjlper det inte så mkt verkar det som.

får man med en stamtavla vid köpet så vet man ju att det är en renrasig kanin man köpt.
#17 lite ot men gud va charmig hon ser ut haha;)
/Sanna
Kan ta upp till 10 vekors åldern men det är olika (:
Jag anser att öronen ska vara lagda innan 5 veckor. Allra helst vid 4 veckor för att de ska ha riktigt bra öronställning. Det finns kaniner som det tar flera år innan de lägger sig, men dessa är inte att rekomendera att använda i Avel ( så länge det inte beror på yttre orsaker och ej inre).
Är sällan här så kontakt finns på http://tussilagons.blogg.se/ :)
#20 Oj redan så tidigt
Ja det bästa är så tidigt
men jag tycker att det vanligaste är att de lagt dom när de är 6-8 veckor ;) eller 9 till och med, iaf. båda, annars ett öra tidigare, hihi.
#13 & #15 Jag menar absolut inte så! Men titta vad #16 skrev.. Jag ska ha han till Avel, och vill veta att ungarna efter han blir renrasig så att säga! Jo, klart man ska köpa dom från uppfödaren! Men detta blev verkligen ett impuls köp! Var in och kollade bara, såg han och blev kär! :) Så då köpte jag han bara hux flux! :) men öronen kanske lägger sej så smånigom också! :) Tack så mkt för alla svar! :)
#22 Har du inte stam på han? ^o)
#22, även om han nu får hängande öron så vet du ju ändå inte om han är renrasig, om du inte fått stamtavla på honom.