Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 1715 ggr
annaforsgren
0

Äter inte...

Toffsen vill varken äta eller dricka, han har legat i buren hela dagen:( och vid höfterna så är det insjunket, vad ska jag göra?

Mvh Anna :D
Medarbetare på Jättekanin.ifokus

Veero
0

Kontakta veterinären!

Hoppas allt går bra!!!

mitt tipps är att om han inte dricker något så ska du ge vatten med en spruta in i hans mun för det är viktigt att han får i sig vatten.

Cagi
0

Och skulle han vara förstoppad så är det bra om du får honom att röra sig lite. Försök få honom intresserad av att röra på sig.

Jag hade en kanin som troligtvis hade gaser i magen och han låg ned i sitt hus, vilket han inte brukar, men efter att få skutta lite på golvet blev det bättre.

ciss
0

Ring till veterinären!

/ Cissi, medarbetare på Kanin
    www.frihetenskaniner.se

matilds
0

Veterinär, direkt! En kanin som inte äter mår inte bra!

"Var dig själv - det finns redan så många andra"

Zvintos
0

Säger som jag sa på msn.
Håller tummarna för att han klarar natten, för han mår definitivt inte bra.
Får flashbacks från när Zvinto dog…

Trasdockaa
0

12 timmar är vad det tar innan de livsviktiga bakterierna i kaninens mage och tarm börjar dö. Dvs. En kanin som inte ätit eller druckit på flera timmar tar det inte långt innan den dör. Det behöver inte bero på själva sjukdomen i sig, utan att bakterierna i tarmen dör tyvärr. Håller tummarna för dig gumman! <3

Är sällan här så kontakt finns på http://tussilagons.blogg.se/ :)

Zvintos
0

Läste detta tips: "Avföringskulor från en frisk kanin kan du smula sönder i vatten eller morotspuré. De är ett sätt att tillföra den sjuka kaninen normala tarmbakterier."

Kanske något att testa?
Det är ju värt ett försök.

Trasdockaa
0

#7 Det är ett superbra tips? Ninni. Roslagstull rekomenderade det till mig när jag hade problem med en kanin för mkt länge sedan.  Yoghurt med acidofilus och bifilus är också bra att blanda i. Och sådan där tomatgegga man kan köpa i mataffären.

spiritedaway
0

Hoppas det går bra!

annaforsgren
0

nu har jag ringt veterinär, dom sa att det inte finns så mycket att göra förutom att försöka få han att dricka/äta och röra på sig. sedan sa dom att jag skulle åka in akut i morgon om magen blir hård, för det är i såfall trummsjuka eller liknande. Men tjoffs mage hänger ner som en säck. :/ är orolig för han, men vi får vänta att se. Ska upp i natt och kolla till han också

annaforsgren
0

och tack för alla tips?!, ska testa det där med avföring och vatten.men den förbaskade sprutan är borta :( …

Linnet
0

Blanda vatten och druvsocker eller om du inte har det vanligt socker så att han får i sig lite näring också. En granne hade en kanin som visade liknande symptom, men han piggnade till och blev bra när hon gav honom druvsockervatten. Försök få honom att röra på sig. Hoppas det går bra.

Trasdockaa
0

#10 Jag har svårt att tro trumsjuka när han minskat så i vikt att det sjunkit in vid höfterna dock. Det låter mer som något som kommit smygande. Kan vara något så "simpelt" som mask. Men också självklart i princip ALLT som kommer inifrån.

annaforsgren
0

#13 han har inte mask i bajset, och mamma påpekade igår att han blivit fetare, tycker han blivit runtare runt hakan, men man vet ju inte än, det kanske håller på att komma. Jag fick i han lite vatten nu i allafall:) så han kanske blir lite piggare.

Trasdockaa
0

#13 Masken i sig är det väldigt sällan man ser. Det är därför veterinärerna aldrig någonsin rekomenderar träckprov. Utan de kollar runt analen där äggen lägger sig. Sedan chansar veterinärerna ofta med mask :) Men härligt att det verkar bli bättre!

annaforsgren
0

#15 hoppas det inte är mask då, har värkligen fobi mot mask!

Zvintos
0

Var en diskussion om detta på kanin-net också, där en uppfödare pratat med en patolog, som också sade att dem där avföringsproven inte är pålitliga.
Här är hela diskussionen: Information om mask

Strumpa
0

jag hade en kanin som dog av coccidios. han åt eller drack inte helt plötsligt, vi tvångsmatade med morotsjuice och morotspure tex, tyvärr hjälpte det inte, men hoppas på det bästa i ditt fall! ge inte upp och lycka till!

/Sanna

medarbetare på Nattsudd och TV

annaforsgren
0

jag gav han bara vatten^^ kulan gick inte att smula sönder.. men han ligger fortfarande bara stilla:( han vill inte röra sig.

Strumpa
0

försök få honom att röra sig ändå, det kan vara det bästa. du får tjata, buffa på honom:)  åh jag känner så igen det där…blöt hö och pellets i vatten ett par timmar o ge sen vattnet genom en doseringsspruta så får han kanske i sig lite bakterier som han behöver för matsmältningen. lycka till som sagt!

/Sanna

Viljans
0

Du kan ju ta ut honom på korridoren, han kommer antagligen springa där! (:

Tarja
0

Jag önskar er jättemycket lycka till Anna :) <3
Hoppas att han blir bättre snart! Vi håller alla tummar & tassar, kaninerna och jag för att han blir bra!

Stödkramar från oss!

annaforsgren
0

han äter lite hö igen!:D jag hittade plastsprutan oich gav han vatten blendat med pellets!
Vad glad jag blev nu^^ så han har nog en chans trots allt.

Strumpa
0

#23 va bra!! kämpa på:) "spruta in" så mycket du kan Glad

/Sanna

Tarkie
0

Vad roligt att höra :)

annaforsgren
0

jaSkrattande nu sitter han här och äter hö, och han har blivit piggare också. *lycklig*

emwa
0

Hoppas att det löser sig! :) Håller tummarna!

MVH Emmy/ cikorias.blogg.se
[kaniner och gerbiler]