Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 507 ggr
Lill-Sue
0

sällskap eller ej

Hej allihopa. Jag har sedan 2,5 år tillbaka haft tillsammans med mitt ex en lejon manad kanin. Sen ca ett halv år tillbaka bor hon med mig och katten. De jätte gulliga ihop även om det mer bus än gos i dem båda.

För två månader sen fick jag dock ett ryck på mig själv och bestämde mig att min kanin fick för mycket fet mat och förlite näringsrik mat, så nu får hon en riktigt fin blandning och börjat gå ner till den vikten som hon skall ha. Hon har även med detta blivit piggare och mycket mer gosigare och vill gärna vara med och bli klappad i flera timmar. Så sen ett tag tillbaka slog mig tanken om att köpa henne en kompis att leka med och mysa med. Har vant kaniner med varandra förrut, men då har det varit samma ålder när man satt ihop dem och det var några år sen.

Jag är orolig över att hon inte alls vill ha en kompis hos sig som kommer ta plats i hennes bur och som kommer plocka mammas uppmärksamhet ifrån henne. Tycker juh bara synd om henne att hon är ensam kanin…

Sashhi
0

Blandning? Kaniner ska ha ren pellets.

Not your mom, not your milk.

Lill-Sue
0

i blandning menade jag grönsakerna hon får

mingopingo
0

#1 Blandning behöver väl inte vara nått negativt? Jag ger mina en blandning mellan pellets, morötter och örter. Mina kaniner mår bra av det.

Ha en bra dag önskar Madeleine - sajtvärd för Teddykaniner

Sashhi
0

Förlåt, jag missuppfattade det hela. Trodde du menade självste gnagarblandning. Jag ber så mycket om ursäkt.

Linaah
0

#0 Kaniner är ju ensamdjur så din lilla kanin är nog inte beroende av en kaninkompis. Hon har ju dig och katten. :) Men om du vill skaffa en till kanin kan det ju vara praktiskt att ha dom i samma bur. Jag har två kaniner som jag vande tillsammans när den ena var 2 och den andra var ca 12 veckor, och dom funkade bra ihop ända från början!

Rafflan
0

Jag har 2 kaniner tsm och ångrar inget, dom ger så mycket kärlek till varandra. Min äldsta var 2 år och "ungen" var 11 veckor, efter ett rang tjafs var allt löst och dom är bästa vänner, alltid tillsammans och vill ligga när och mysa.

Men är ju ingen garanti att din kanin kommer gilla en kompis ;)

Sashhi
0

#5 - Kaniner är dock inte ensamdjur, utan kolonidjur. :)

Taci
0

Jag är av den åsikten att om du ska skaffa en till kanin ska du göra det för din skull, o inte kaninens. Eftersom din kanin bott själv innan så lär den inte sakna en kompis.

Min kastrerade hankanin o min hona funkar inte ihop. De bodde ihop i ett halvår, gick jättebra, tills han började vara elak. Så det är inte alltid det fungerar, bör man ha i åtanke :)

spiritedaway
0

Och jag tycker att man ska försöka med en till kanin, men att man självklart måste vara beredd på att de inte kan bo ihop. Men även om de bor i burar bredvid varandra får de ett slags sällskap.

Men efter att ha sett hur min första kanin blev gladare när hon fick umgås med en kastrerad hane och efter att ha sett hur bra min hona och kastrerade hankanin trivs så bra ihop så tycker jag att man måste ge det en chans för deras skull. Men bara om man är beredd på allt som kan hända.

matilds
0

#8 Håller med!

Och somsagt, tänk på att det kanske inte fungerar, så att du har en extrabur ifall att ;)

"Var dig själv - det finns redan så många andra"