Kanin iFokus

Kanin

Etikettbur-och-aktivering
Läst 539 ggr
Catta89
0

Tips på aktevering.

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Finns säkert massa sånna här trådar men orkar inte leta just nu (lat o trött) .. :P

Men jag har en ca 4 årig dvärgvädur som jag köpte för ett tag sen av en barnfamilj som inte motionerat honom spec mkt så när jag köpte kan va han van att bara va i sin bur hela dagarna..

Jag har honom inne och han har Alltid öppen bur så ha  kan hoppa in och ut så mkt han vill, men problemet är att han vill inte..

Jag har sela och gick ut med han innan det vart så kallt ute, och jag tar ut han från buren så att han ska få hoppa runt fritt, men då hoppar han antingen in i buren igen eller in under skåpet och sätter sig där och på sin höjd så krafsar han lite i golvet..

Han är för övrigt en super mysig kille som älskar att bli kliad mellan ögonen, kommer fram och buffar på en så man ska klia honom, och så är det inge problem att lyfta honom heller.

Men vad kan jag göra för att motionera honom mer? för vill ju inte att han bara ska sitta i sin "kära" bur hela dagarna, men det jag provat med hjälper inte spec mkt heller..

tips? på hur jag kan motivera han att röra på sig mer tas tacksamt imot!

Rero
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

testa att ha han i din soffa när du sitter och kollar på tv, det älskar min kanin att göra då får han hoppa runt mig lite och leka och busa mellan alla kuddar och filtar. (OBS. dålig bild)

Catta89
0

#1 I soffan brukar han faktikst med vara i, borde ha skrivit det.. sorry :)

Men där är det samma som under skåpet.. sitter bara still, på sin höjd så krafsar han lite..

Jag har märkt att han tycker väldigt mycket om att gräva, men har ju inte kunnat ha ute han nu i vinter.. förut gick jag ut med han varje dag så han skulle röra på sig men på gräsmattan satt han oxå bara stilla hela tiden… *suck*

[chriistina]
0

Finns det något han gillar mycket? Någon grönsak kanske?
För då kan du lägga ut det i ett mönster på golvet så han måste skutta runt för att få tag i det. Man kan även göra så med pelletsen ist för att lägga det i skålen.

spiritedaway
0

En hög med fleecefiltar kanske han skulle tycka om att gräva runt i? :)

Catta89
0

#3 Okej, jag ska testa det och se om han nappar =)

#4 Okej, ska ge han en sen och se om han tycker om det.. =)

Någon mer me tips?? DOm tas tacksamt imot !! =)

emms
0

Du kan ju ha olika saker att aktivera honom med. Tunnlar, kartonger och bollar t.ex. Du kan ju skaffa en sån boll som man kan lägga i godis i så att han får en belöning om han gör rätt. :)

Emma

Catta89
0

#6 Kartonger och tunnlar har jag till han men han e inte spec intresserad :/
Och har tänkt köpa en boll men det finns aldrig inne när jag kommer till djuraffärerna i närheten… Men ska absolut göra det!

matilds
0

Jag brukar använda mig av allt möjligt. Hänger upp grönsaker i taket, gömmer små små godisar eller pellets i halmen o.s.v. Hjärngympa för kanin! :)

"Var dig själv - det finns redan så många andra"