Tillåtet på KIF?
Jag blir så trött.. för ett tag sen blev det ett jäkla rabalder då en person gjorde en tråd för att beskriva hur hon tillagar kaninkött. Nu i en annan tråd tas detta upp igen, fast det inte ens hör till trådens ämne.
Jag tycker inte detta här till KIF, vad tycker ni? Dessutom verkar alla Medarbetare se olika på saken, den tråden låstes för det var olämpligt, medan en annan sitter o försvarar det hela. Ska det inte vara lite klarare regler om vad som gäller?
Som jag skrev i andra tråden. Om detta är tillåtet att diskutera, då är det väl lika tillåtet att någon hör om råd vilken såg som bäst sågar kaninben, då man ska göra nåt afrikant smycke eller något av kroppsdelar. Helt bisarrt, men om kaninkokning är tillåtet så bör ju allt annat också vara tillåtet, eller hur?
Så.. är det tillåtet eller inte? Vart går gränsen?
Personligen tycker jag inte det är något fel med att diskutera huruvida man kan äta kanin el. liknande, men jag är absolut inte intresserad av att höra olika recept eller tillagninsknep o.s.v. Så vi måste ju ha en gräns någonstans. Finns säkert många som vill diskutera detta, men yngre medlemmar tror jag kan ta väldigt illa upp om man sitter och diskuterar hur en kanin tillagass.
Det är klart att vi Medarbetare kan ha olika åsikter om det här, men självklart kan vi försöka komma fram till några regler som vi alla kan enas om :) Tycker nästan att medlemmarna ska få vara med och bestämma vilka regler som ska gälla ang. detta o liknande ämnen, eftersom det är medlemmarna som läser i forumet.
"Var dig själv - det finns redan så många andra"
#1 Håller med, jag vill inte diskutera hur man tillagar en kanin osv…
Går det inte att ha en låst del där man kan diskutera sånt som gäller slakt och äta kanin?
Så kan de som är intresserade få tillgång till den, och de som inte vill läsa slipper då det.
Jag är en utav de som inte har några problem med att diskutera slakt odyl, och gärna läser om andras erfarenheter inom ämnet.
#1, precis min åsikt.
Som sagt tycker jag också att man borde komma överens så det slipper bli ståhej kring detta något mer, o man vet vad som gäller. :)
#3 Funderade också på att ha en egen del för det, tycker jag låter bra :)

Vi slussar alla som vill prata om kaninslakt till kanin-net ;)
Lat är ett så hårt ord. Kan vi inte kalla det motivationshandikappad?
Skrattar sämst som skrattar sist, för han har inte förstått skämtet
#3, jättebra idé :) Har de inte så inne på Humor, angående fräckisar?
Vore ju jättebra om det blev så, då blir alla nöjda (;
#7: Ingen aning, men vet att det testats inne på hamster. =P
#3; Bra idé!
Med vänlig hälsning,
Jenny
Måste bara inflika om att kanin.ifokus faktist är majoriten yngre medlemmar, och jag vet inte hur aktuellt det är med en låst del, hur pass stort intresset är. Men visst kan man testa och se, tror dock inte det lär bli särskillt mycket diskussioner där p.g.a. medelåldern bland medlemmarna - kanske ska man helt enkelt sätta upp ett par regler, och så får man diskutera kaninätande på något annat forum? :)
Personligen tycker jag det är groteskt att äta kanin. Skulle aldrig få för mig att klicka på en tråd som handlar om kaninslakt, kaninrecept eller liknande.
Samtidigt tycker jag inte att det borde vara förbjudet att starta trådar om ämnet. Ingen behöver läsa om de inte vill. Och jag hoppas verkilgen att folk har så pass mycket vett att de inte flikar in kaninrecept helt OT i en tråd där man förväntar sig slippa sådant.
Jag känner ungefär likadant inför diskussionen om hur man avlivar kaninungar i oplanerade kullar som pågår nu. Jag tycker det är fel, och fördjupar mig därför inte i ämnet. Men jag respekterar att det finns olika typer av kaninägare här, och att det för vissa är helt självklart veta hur en kaninunge kan avlivas hemma i köket.
Det skulle bara bli konstigt om vissa saker förbjöds.

Tycker personligen att tillredning av en kanin eller vilket djur som helst hör till ett matlagningsforum.
Det har inte här på kif att göra.
Dom som har intresse av det kan ju söka sig till matlagningssajterna.
Marsvin 4-ever
.

Vi är väl inte här för att vi vill ha recept på matlagning!? Känns som helt fel ställe att starta en tråd rörande tillagning av kanin el liknande.
Vi vill inte läsa om det när vi är här för att dela vårat gemensamma intresse!

# 12 Hi, hi, jag var lite seg å du skrev nästan samma som jag!

#11 Att avliva en kanin "eller djur överhuvudet taget" är ju ett ansvar som man som djurägare förr eller senare måste ta ställning till.
Det anser inte jag är fel att diskutera på KiF.
#14 Som det kan bli. fniss.
Marsvin 4-ever
.
#15 Ja, som djurägare måste man ta ställning till hur man ska hatera ett svårt sjukt elller skadat djur. Men ingen djurägare måste lära sig hur man avlivar en kull oplanerade ungar. Men jag lägger mig som sagt inte i att andra diskuterar det.
Om det finns folk som föder upp kaniner för köttproduktion här tycker jag också att de borde få diskutera slakt och annat. Även om jag personligen finner det djup motbjudande.

#16 Jag är också för att man bör kolla upp att det finns intresse för planerade kullar innan man sätter dom till världen.
Men det var ju inte det tråden handlade om.
Däremot tycker jag att det är stor skillnad på avlivning av sjukt eller gammalt djur och ren slakt för att det skall ätas.
Marsvin 4-ever
.
På kanin-net är det lugnt om att prata om kaninslakt och allt som hör där till. Men som flera här redan har sagt så känns det lite olämpligt att prata om det här på kanin.ifokus eftersom att genomsnittsåldern är så pass ung. Men att prata om kaninslakt i en tråd som nte ens tillhhörde det ämnet, de tycker jag är lite onödigt.
Själv har jag inte heller några problem med att prata om sådant, men jag är varken intresserad eller behöver veta något om det.
Not your mom, not your milk.
Jag tycker personligen att våran kaninsajt här handlar om kaninen som avels- utställnings- och sälskapsdjur, precis som vilken annan av våra djursajter som helst tex häst eller hund.
Visst går hästar till produktion också, men skulle inte tro att det diskuteras på häst- eller travsajterna tex.

Visst detta ämne dök ju upp nu i en eller ett par? trådar. Av vilket jag missat den första tråden.
Men jag vidhåller att det hör hemma på ett matlagningsforum.
Om nu detta ämne skall vara ok att skriva om på KiF? så kan vi ju också räkna med att det kommer att bli mera utbrett, och jag är inte ett dugg intresserad av att diskutera tillagningsmetoder gällande kaninens olika delar.
Sen har väl sajtvärdarna ett och samma normer att gå efter?
Då kan vi ju också räkna med att då vi ju har olika kulturer i vårat land så är det en tidsfråga att detta ämne även dyker upp på marsvins iFokus.
Vill vi ha den typen trådar på dessa forum där det ena stunden diskuteras om en kär familjemedlem, och i nästa tråd diskuteras flåning samt upphägning av djuret?
Marsvin 4-ever
.
#19,20, jag håller med er helt. :)
Ja, varför inte ta upp sådant på matlagningsforum? Det handlar trots allt om tillagning av kött, eller styckning av kött, vad det nu kan vara. På detta forum är ju faktiskt verkligen majoriteten av medlemmar sådana som har sina kaniner till sällskap o ser dom som en familjemedlem. Visst, man behöver inte läsa tråden om man ser på rubriken vad det handlar om, men när jag såg den första tråden jag pratade om som heter "Fortfarande seg efter långkok", känner jag mig provocerad i vilket fall som.
Men att göra en låst del för diskussioner om detta tycker jag låter som en bra idé, då kan de som vill läsa det göra det, o dom som inte vill får slippa :)
Om jag inte minns helt fel, så var det ju en person som hade problem med att tillaga kanin och frågade på matlagningsforumet om detta men blev slussad hit (och sen blev vidareslussad till kanin-net).
Asså om ni syftar på det medelande jag tror gick hon väl lite för långt men höll sig ändå ganska bra till tråden, hon sa hur och varför hon avlivade sina kaniner och vad hon gjorde med dom sen.
Sen det med att det var vanligt förr och är vanligt i vissa städer kanske är för att vi INTE skulle gå igång å få "spel" pga att hon åt kaniner?
Jag tycker det är okey att skriva att man avlivar och kokar sina kaniner eller hur man nu gör med dom och sen ärter dom, men vad man gör med rester, ben och hur man tillagar dom är för långt ;)
Tror det finns både vuxna och ugna som regerar lika illa på att folk äter sina kaniner ;)
Kanske ett helt nytt forum kan startas ang. matlagning av kanin, hur man tillagar, slaktar etc.
#23, jag syftar ju nu inte bara på hennes kommentar, utan mera allmänt om hurvida det ska vara tillåtet eller ej. Känns som det behöver klarare regler för vad som gäller, för att ingen ska bli upprörd o så :)
#24 Tror inte det behövs ett helt forum för tillagning av kanin. Skulle nog inte bli speciellt aktivt.
Men man kanske kan fråga inne på matlust istället när man undrar över tillagning?

Har dom inte något jaktforum då? Tycker mera att det hör dit även om det gäller uppfödda kaniner.
Marsvin 4-ever
.
Men hur man tillagar en kanin har ju ingenting att göra med kanin.ifokus? :O Detta är en hemsida för sällskapskaniner och de som vill snacka om sånt kan väl kika in på matlust.ifokus? :)
-' Rebecca Johansson

#28 Håller med dig helt.. Det har inte nåt att göra här. Det är ju sällskapskaniner..och jag hoppas verkligen inte att någon som har en kanin som man gillar får för sig att tillaga den!.. (min åsikt)
Jag håller med #19!
Jag vill helst gärna slippa se trådar om hur man lagar gryta av sin kanin. Det känns väldigt opassande på ett kaninforum som detta då det är hit man kommer för att prata och visa bilder på sina kaniner och man vill väl inte läsa om hur man styckar eller kryddar sin kanin bäst…
(Jag vet att man inte behöver läsa alla trådar men det är inte så roligt att läsa sådana rubriker)
Som andra redan sagt så är ju många yngre medlemmar och många kan ta illa upp om det diskuteras om hur man tillagar sina kaniner. Jag är en av dem som inte vill läsa om sånt överhuvudtaget.
Kastanjegårdens Kaniner
Ja men hur lågt får man gå då? får man säga att man bruakr slå ihjäl sina kaniner själv och äta dom eller får man inte ens nämna att man äter kaniner? Eller prata om att folk utomlands äter kaniner?

#31 Ingen här på forumet är väl omedveten om att kaniner föds upp till slakt.
Och det finns även många svenskar som äter kanin.
Vad jag sätter mig emot och tror flera med mig här? är att jag är inte road utav några trådar som handlar om hur man slaktar och tillreder kanin.
Det är stor skillnad på slakt och avlivning. Så tråden om avlivning tycker jag är bra. Det är något var djurägare bör ha kunskap om.
Men för att inte göra denna tråd till just en sådan tråd vi inte vill ha här på KiF så går jag inte in på att deffiniera skillnaderna mellan slakt och avlivning.
Marsvin 4-ever
.
Det heter ju faktiskt kanin.ifokus och inte kanin.igrytan ;)
Visst accepterar att det finns folk som äter kanin och så. Men tycker inte att det är lämpligt på detta forumet eftersom vi ser kaniner som husdjur och inte som mat. :)
Emma
#33 dagens 
#34 och #35 Hehe ;)
Emma
#33 HAHA x'D
#28 Jag trodde att kanin-i-fokus var till för ALLA som gillar kaniner. Inte bara för de som har "sällskapskaniner". Då får nog jag avsluta mitt medlemskap här, för jag föder upp raskaniner till Avel och utställning. Sedan så säljer jag förvisso kaniner till sällskap också.

Tråkigt att många vill ha diktatur på denna sida. Själv är jag en stor fantast för demokrati och den mångfald som det för med sig.
Och det är det som är så härligt med demokrati… att alla inte behöver ha samma åsikter men alla blir accepterade ändå.
#38: Självklart får man även skriva om Avel och utställning! Men vad hon menar är nog att majoriteten av medlemmarna har sina kaniner endast till sällskap, och blir därför illa berörda när det kommer folk som vill ha tips? på tillagning av kaniner o.s.v. :)
Alla blir accepterade på kanin.ifokus, men p.g.a. att vi har såpass många yngre medlemmar måste vi faktist dra en gräns någonstans.

#38 Jag tillhör dom äldre, och jag har en sällskapskanin.
Varför skulle du inte vara accepterad.
Min uppfattning av KiF är att det är ett forum för ALLA kaninintresserade oavsett om man har sin kanin till sällskap, hoppning, Avel eller utställning allt kan ju vara intressant att både läsa och diskutera för oss alla?
Intressant också med ett forum är just också att man lär sig alltid något nytt. Många här har nog även fått nya inriktningar med sitt/sina kanininnehav. Läser man exempelvis om hoppning så blir man kanske intresserad att prova på, eller satsa på utställning m.m.
Så forumet tycker jag skall vara inriktat på ALLA kaninfrälsta.
MEN som jag nu skrivit oändligt många gånger. Jag tycker inte att några trådar innehållande slaktmetoder samt tillagning av kanin har att göra på ett forum där kaninerna är kära livskamrater.
Sen kan jag inte heller förstå att låt nu säga att jag hade en kanin i grytan, och kaninen var seg efter flera timmars kokning! INTE tusan hade jag vänt mig till KiF för rådfrågning. Självklart hade jag gått in på ett matlagningsforum.
Jag är ofta inne på ridsport iFokus. Aldrig har vi ingående diskuterat tillagning av häst. Jisses gissar att jag inte blivit populär om jag lagt in det i någon tråd.
Marsvin 4-ever
.

jag håller med #40, fast jag tillhör en av dom yngre/yngsta, är 12 snart 13 år..
#38 Såklart att jag menar att de som vill äta kaninerna inte platsar här ;)
Skulle kanske specificerat mig lite med att skriva 'till för dem som håller på med; sällskapskaniner, kaninuppfödning, Kaninhoppning, kaninutställningar mm :)
-' Rebecca Johansson
Varför ska de som håller på med produktionskaniner nobbas? Detta är ju som sagt ett kaninforum och ingen tvingas att läsa en tråd som handlar om något sk känsligare ämne.

#43 #44 Är faktiskt tveksam till att dom som har kaniner enbart för produktion, har det intresset för sina kaniner så att dom är inne på KiF.
Därför tog jag inte upp det i mitt inlägg #40.
Men visst skall även dom få vara med. Förutsatt att dom inte diskuterar slakt och tillredning.
Marsvin 4-ever
.
#45: Varför får man inte diskutera slakt på kif då? Detta är ju ett kaninforum, och ämnet kaninslakt passar mycket väl in här! Att slakta/äta kanin är det väl inget konstigt med? Vill man inte läsa så kan man väl hoppa över tråden?
Genom att diskutera mångsidigt kan många snappa upp helt ny och nyttig information. Det är väl just det som är huvudtanken med kif?
#43,44, det handlar ju inte om att själva människorna inte accepteras här, jag tror ni missat poängen. Alla kanin-intresserade får gärna vara här, men att diskutera Tillagning av kanin tycker jag är högst olämpligt då vi är många som anser det stötande, o ser kaninen som en familjemedlem. Som någon annan sa, det känns helt otänkbart att man skulle få diskutera tex tillagning av hund inne på hund, eller detsamma inne på häst. Så varför ska det vara lämpligt här, det handlar ju om matlagning, i grund och botten, så varför inte ta det inne på matlust?
Sedan att folk som föder upp köttkaniner är medlemmar här o pratar skötsel o annat om kaniner har jag inget emot, jag ser inget fel i köttproduktion av kaniner överhuvutaget, jag vill bara inte ha kaninrecept rakt upp i ansiktet när jag går in här.
Varför då inte ha en låst del för de som vill diskutera, o de som inte vill slipper se det? Det vinner alla på, tror jag.
Annars kan man strunta i att läsa och skriva i de trådarna.
Jag tycker att produktion passar här.
/Martina, sajtvärd på kanin.ifokus
Solbackens kaniner
Uppfödning av Holländsk kanin
#48, visst kan man göra det, men jag tar illa vid mig när jag ser en rubrik som "Fortfarande seg efter långkok". Kalla mig töntig, men alla är vi olika.
Vad är problemet med att ha en låst del för det? Varför är det så viktigt att alla som inte vill se får rubrikerna rakt i ansiktet?!
Nej, jag tror inte en låst del kommer att bli bra. En egen forumgrupp "produktion" kan jag tänka mig. Det blir lättare för de som inte gillar det att undvika då.
Kanin iFokus, gäller inte det allt? Kaniner är i grund och botten ett produktionsdjur.
Solbackens kaniner
#50, varför tror du inte det skulle bli bra?
Jo tydligen gäller det allt. Kan inte förstå att det är så många som absolut inte har någon som helst förståelse för att vi är många här som ser våra kaniner som en i familjen, o inte vill se recept på dom? Ni behöver inte hålla med, men lite förståelse kanske..
Jag förstår, men jag tycker inte att vi ska förbjuda disskutioner som har med slakt och göra.
Solbackens kaniner

#46 Vill tro att ämnet är fullständigt ointressant för flertalet av medlemmarna.
Samt även mycket stötande för dom yngre på forumet.
Men det är ju min åsikt. Vill du ha trådar med texter samt bilder på hur man flår en kanin. Eller se bilder på kaniner hängandes för att möras. Eller är intresserad av olika tillagningar av kaninkött så får ju vi andra vika oss.
Marsvin 4-ever
.
#52, därför gav någon förslaget om en låst del, men det tyckte du inte var bra, varför?
Då får ju dom som vill diskutera göra det, o dom som ogillar det slipper se det. Låter perfekt tycker jag.

#52 Varför inte låta medlemmarna avgöra det hela då?
Lägg in en röstningstråd.
Marsvin 4-ever
.

Jag tycker att det ska vara okej att diskutera hur man tillagar en kanin här, det är en kanin sida. Jag skulle aldrig kunna tänka mig att göra det men som sagt det är en sida där man får information om kaniner och diskuterar ämnet.
#54 (Jag tror jag vet vad ni menar med en låst del :P) Jag tycker det var en bra idée. De som inte vill se det slipper och de som vill veta mer om ämnet kan gå in där och kolla.
Jag vill inte se hur man tillagar en kanin men bara för att jag inte vill det betyder det inte att det är något man inte kan prata om på kif. Undvik konversationen om du inte tycker om den.
Jag skulle ALDRIG äta min kanin, begravning är vad som gäller om han dör eller skulle vara tvungen att avlivas av något skäl.
#Till er som har så starka åsikter i denna fråga: - Varför vill Ni så starkt att alla andra ska acceptera Er åsikt när Ni tycks ha svårt att acceptera att någon har en annan åsikt.
Känns lite som att Ni ser det som att om man inte är med Er så är man emot Er. Och så är det ju inte alls. Personligen accepterar jag Era åsikter, helt och fullt. Men för att dom skall bli trovärdig så måste Ni kunna acceptera att andra kan sitta med andra åsikter och samtidigt vara snälla och trevliga människor som älskar sina kaniner.
Som Martina och Elin skrev… man kan ju välja att svara på ett inlägg eller ej. Lika så kan man strunta i att läsa stötande inlägg. Valet är ju alltid ens eget.
Ta nu för allt i värdlen inte detta som något personangrepp. För det är det inte. (Känns som jag behöver klargöra det i det här läget). *ler*
_**Hoppas att ALLA kommer att vara välkomna hit även fortsättningsvis!
**_
Sedan så tror jag att det faktiskt finns en del personer som är medlemmar här på KIF som har föräldrar som föder upp kaniner som produktionsdjur. För dom är det således helt normalt då dom är uppväxta med det och vet där med inget annat.
Dom har sedan kanske "sina egna" kaniner och en egen liten uppfödning av t.ex. en dvärgras som dom gosar, hoppar och ställer ut. Dom älskar således sina kaniner, men vill kanske inte dela deras föräldrars sätt att ha kanin.
Jag gissar att dom känner sig väldigt utfrusna och illa tillmods efter en sådan här "hård" debatt. Och jag tycker väldigt synd om dem just nu!
#59, ehh va..? Varför skulle det vara synd om dom? Det är INGEN som sagt något illa om människor som föder upp kaniner till kött, det är absolut inte det allt handlar om, det handlar om att diskutera hur man tillagar en kanin!
#58, jag har skrivit tidigare att jag tar illa vid mig bara jag ser en sådan rubrik här inne, alltså behöver jag inte gå in o läsa inläggen för att tycka att det inte passar.
Jag har fortfarande inte förstått varför ni som så starkt vill att vi ska få diskutera detta tycker det är så dåligt med en låst del? Varför vill ni köra upp ämnet i ansiktet på dom som inte vill höra så gärna? Det känns ju så.

Vad det någon här på KIF som skrev ett inlägg hur hon tillagar kanin kött :O jag rysser i hela kroppen när jag läser det !
#55 Undrar det med..
Ett exempel på en till person som inte vill läsa om hur man tillagar kanin kan ni se i #61.
Ska vi behöva göra en omröstning, "Ska det vara tillåtet att diskutera kaninslakt & tillagning?", för att se vad majoriteten tycker?
Visst, man behöver väl inte läsa tråden om man ser vad det handlar om. Men det har ju hänt att det börjat pratas om det i andra trådar. Och hur svårt är det att byta forum om man vill diskutera det?
#62 Instämmer!
Jag håller med Taci att man faktiskt kan ta illa upp om det finns rubriker som har någonting med att tillaga kaninen. Jag vill absolut inte läsa om tillagning av kanin eftersom jag ser mina kaniner som familjemedlemmar, de är lixom mitt liv.
Vad är nästa steg? Olika artiklar på recept? Artiklar om hur man styckar sin kanin?
-Nej, tack det vill jag inte ha!
Detta är vad jag tycker och jag accepterar era åsikter fast att jag är emot innehållet.
Kastanjegårdens Kaniner
Jag tycker att man ska få diskutera slakt och sådant men inte tillagning. Detta är inte direkt något matlagningsforum.
Och det var ju smart tänkt att ha en låst del. :)
Emma
Vart är denna tråd om tillagning och segt kaninkött som några talar om?
Jag måste ha missat den totalt!
Känner att jag vill läsa den eftersom den tydligen har dragit igång värsta rabaldret.
Varför en låst del? Om man har en egen grupp för Kanin slakt m.m. så behöver ju inte medlemmar klicka där om de inte gillar sådant? Helt onödigt att ha den låst? Det är bara undvika att klicka på en tråd inne i den gruppen om man tycker sådant är äckligt eller vad man tycker.
#66 Håller med. Det är lika lätt att ha en kategori som tillhör ämnet. Men det som kan vara lite dåligt är ju att inläggen läggs högst upp "senaste inlägg" när många kommenterar.
Om de som skriver sådana inlägg och som vill diskutera det skriver en tydlig rubrik så är det lätt för de medlemmar som inte tycker om att läsa om slakt att bara inte läsa det. Man är inte tvungen att läsa alla inlägg som görs. Man väljer själv vad man vill läsa, eller hur?:)
Förstår fortfarande inte vad problemet med en låst del är? Visst, man kan strunta i o läsa dom trådarna om man vill, men vad gör det er som vill diskutera kaninslakt om vi slipper se den?! Känns som ni bara vill trycka upp det i ansiktet på oss som sagt. Varför inte ha den låst så alla kan trivas istället för man ska behöva "se upp" för vissa trådar!?
Nä, jag ger upp snart, för det verkar inte vara många som uppfattar min fråga ordenligt. Det jag vill är att Medarbetare o framförallt Sajtvärd ska enas om vad som gäller på Kif om detta, o sen håller vi oss till det.
Dock så lär jag inte va här särskilt mkt om det börjar dyka upp vidriga trådar om hur man styckar en kanin, bilder på hängande kaninkroppar o dylikt, nej tack.

vaa :O ofta någon kommer hit och pratar om kaninkött :s, de lär ju vara bara för att jävlas :S
Men herregud vad säger ni :S, jag tycker inte ens att det ska tillåtas!!! varför ska man komma hit och prata om kaninslakt!?!? dehär e helt fel forum!! :S:S:S
Om man vill kan man ju se var sin tråd om hur maan styckar en kanin kan passa in i för kategori. Just det, vi har ju ingen kategori som heter 'Kaninslakt' ;)
-' Rebecca Johansson
Skulle man skapa en egen kategori, "kaninslakt" t ex, skulle ju ändå trådarna synas under senaste inläggen. Och tänk er en ny medlem som kommer in för att hitta skötselråd om kaniner, och det första denne läser är "Såhär styckar du en kanin". Jag skulle nog känna att jag kommit fel då.
Så varför inte ha en låst del? Vad finns det för nackdelar med det? Skulle vara kul att veta..
#71: Isåfall borde väl också ot-trådarna vara i en låst del, då de onödiga trådarna tar upp en massa utrymme om man letar efter nån tråd bland de senaste inläggen.
Det finns ju inte heller nån direkt nackdel med att inte ha det i en låst del? Tycker man det är obehagligt så läser man ju naturligtvis inte tråden, så var är problemet? Har man något delområde, som tex produktionskaniner, i en låst del så märker man ju inte lika lätt/snabbt när det skrivits något nytt där.
#72: Har man "tillstånd" (som Sajtvärd fixar, Medarbetare med (?) ) till låsta delen, kommer trådarna upp bland senaste inläggen precis som vanligt.
Men trådarna syns inte för de som inte har "tillstånd".
Så var det iaf när det testades på hamster.ifokus, om jag inte minns helt fel.
#72 Det handlar väl inte om ifall trådarna tar upp utrymme? Det är ju bara att bläddra, hur svårt är det? OT trådarna är ju inte direkt stötande.
Jo, det finns en nackdel.
Som jag skrev, folk som kollar in för att kanske hitta skötselråd, ser rubrikerna (te x "Seg efter långkok"). Finns nog en hel del som tycker att de kommit fel då..
Ser fortfarande ingen nackdel med låst del.
Känns som om ifall det skulle bli en omröstning så skulle de som inte tycker att slakt och tillagning hör hit, vinner stort. Det förstår nog alla.
Tror även inte det är särskilt svårt att hitta recept och styckningsmmetoder bara man söker på google, så varför propsa på att det ska tas upp här?
Eftersom majoriteten av alla här på kif helt klart har sina kaniner som keldjur och inte produktionsdjur, och dessutom har låg åldersgräns tycker jag de som vill disskutera slakt och tillagning kan söka sig till andra sidor av ren respekt mot majoriteten.
Annars tycker jag att det är viktigt att det finns flera olika sorters kaninintresserade här på kif, det är då man lär sig mest och får större erfarenhet. Personligen skulle jag nog inte gilla den här sidan om bara de med kelkaniner var aktiva, jag tycker det finns många intressanta personer här som inte bara har en liten teddyuppfödning eller en kelkanin.
Tror förresten verkligen inte metoden "vill man inte läsa, läser man inte" fungerar. Hur ofta är det egentligen rubrikerna här på kif säger något om innehållet? En rubrik som "Jag undrar…" Skulle ju både kunna handla om hur man flår en kanin som hur man borstar en kanin. Även om rubriken är tydlig kan den lätt missuppfattas.

Tycker att trådar om kaninslakt ska vara absolut tillåtet, och så vitt jag vet har det väl ändå inte varit förbjudet innan heller? Tvivlar starkt på att hundra trådar om hur man lättast styckar en kanin kommer skapas eller olika recepet delas ut.
Känns ganska självklart enligt mig att man ska kunna disskutera slakt av kanin ifall man vill. Sen förstår jag inte hur svårt det kan vara att hålla sig borta ifrån trådar man inte intresserar sig av. Jag förstår ifall Medarbetare kollar alla trådar men som vanlig medlem har man ju inte direkt något krav på sig att läsa trådar man inte finner intresse av. Att en del rubriker inte är tydliga är ju ett annat problem, känns som ett ganska lamt argument. Jag är inte alls intresserad av burbygge t.ex , men det är ju inget som säger att alla dessa trådar ska tas bort bara för att jag möjligtvis kan råka klicka in mig på en sådan tråd och sen måste slösa nästan 5 sekunder på att ta mig därifrån.
En lås del känns överdrivet, det finns ju folk som inte är jätteintresserade av slakt men kanske vill läsa vissa trådar iallafall. Dumt att man skulle vara tvungen att ansöka om att få tillåtelse till den delen bara för att man ibland kanske vill läsa någon tråd.
Sen vet jag inte om kif anser sig ha någon speciell målgrupp, om sidan främst ska vara anpassad efter tio-åringar så kanske disskutioner om slakt inte är särskilt lämpligt, men om kif ska vara för alla så anser jag att man ska få disskutera slakt om man vill
the vanity, it becomes insanity
Man kanske inte behöver förbjuda att trådar om slakt skapas, men de som skapar dem borde kanske tänka om. Det finns antagligen bättre sidor för de som är intresserade någon annanstans, inte på en sida där majoriteten kelar med sina djur, inte äter dem.
Var finns sajtvärden då sådana här disskusioner kommer upp?
Känns som om man vill ha hennes och medarbetarnas åsikter om saken…
Ingen har sagt något om att förbjuda. Men vi måste sätta upp regler, det är helt klart. Få lite mer struktur. Det är svårt för mig som Medarbetare att kunna veta om jag kan låsa en tråd som jag uppfattar som stötande, medans andra Medarbetare verkar tycka tvärtom. Förstår någon vad jag svamlar om? Har lite svårt att uttrycka mig känner jag.
Viktigt är ju att ingen känner att det finns stötande trådar, men samtidigt att alla får diskutera det dem vill. Frågan är hur stort intresset är för en låst del där man kan diskutera kaninslakt o.s.v? Personligen tycker jag att det kan man lika gärna ta på någon annan sida, där det dessutom finns större erfarenhet av sådana frågor.
#77: Vi har inte fått tag i Tina, men vi Medarbetare diskuterar detta.
#76: Måste bara svara dig känner jag ;)
"Jag är inte alls intresserad av burbygge t.ex , men det är ju inget som säger att alla dessa trådar ska tas bort bara för att jag möjligtvis kan råka klicka in mig på en sådan tråd och sen måste slösa nästan 5 sekunder på att ta mig därifrån."
Det handlar inte om intresse för något, utan vad vissa personer anser som stötande. Blir du stött/känner du dig äcklad av burbygge-trådar? Om inte, ser jag inget större behov i att skapa en låst del för de trådarna. :)
Visst, man behöver inte klicka sig in på de olika trådarna, men precis som MK91 skrev, så kan det vara svårt att se på en rubrik vad tråden handlar om.

#79: Om man seriöst blir så äcklad av kaninslakt att man inte ens kan läsa två meningar om det så är känns det ju aningen överdrivet. Även veganer/vegetarianer kan ju disskutera slakt och de om några borde känna sig stötta/äcklade. Om man är köttätare borde man faktiskt inte alls ha problem med att läsa om slakt eller liknande.
Menar inte nu att alla som inte äter kött tycker om att disskutera slakt, säkerligen finns det även en del som blir äcklade av det. Men personligen anser jag att man är överkänslig ifall man inte tål att råka läsa lite om kaninslakt. Det är ju bara att kryssa rutan, herregud.
Handlade ju inte heller om att ta bort alla burbygge trådar, det var en jämförelse. Lika lite som vissa intresserar sig för slakt intresserar jag mig för burbygge
#80: Slakt får man diskutera, det har man alltid fått, har aldrig varit några problem? Denna diskussion handlar om mer groteska trådar som kommit upp ganska nyligen, som vissa faktist uppfattar som stötande, och det måste man ju också kunna acceptera, även om man gillar att diskutera det?
Kanske kan man då söka sig till en sida med högre medelålder bland medlemmarna så är problemet löst! Men tydligen vill man diskutera detta just HÄR på kanin.ifokus och det är det problemet vi måste lösa :)
Puttar upp lite. :)
Diskuterar ni Medarbetare det här någonting VIP? Som du sa Matilda så behövs det ju helt klart bestämmas vad som gäller :)

Jag tycker att vi borde typ ha omröstning om huruvida slakt och tillagning utav kanin ska vara tillåtet här på KIF. Sen kan man skriva alla reglerna i en tråd eller artikel (om det inte redan finns, tror det finns en artikel om regler som gäller på KIF) och fästa det högst upp så den sitter på första sidan hela tiden.
Och om det blir förbjudet att diskutera om kaninslakt och tillagning så kan man hänvisa folk till kanin-net. Det kan man göra i regeltråden eller artiklen.
Känns ändå att vi älter om samma sak om och om igen. Kommer ingen vart, då är det bättre att vi röstar om det så får majoriteten bestämma hur det ska vara.
Trots allt har ju kanin-net forum om enbart kaninslakt och tillagning av kanin och med mera.
Fast avlivning utav kaniner kan man prata om, trots allt så är det ju viktig grej i djurägaransvaret.
Lat är ett så hårt ord. Kan vi inte kalla det motivationshandikappad?
Skrattar sämst som skrattar sist, för han har inte förstått skämtet

#68 Jag håller med dig! Fattar inte att detta ens ska vara ett problem! Det är väl bara för de som vill diskutera tillagning m.m. att göra det på ett eget forum där de som är intresserade av sådant kan vara med.
Känns som att ni Medarbetare behöver enas!?
#82 Tina kommer aldrig in så det går inte framåt direkt.
#85: varför inte? När jag var Medarbetare var hon den mest aktiva här inne. Kan ingen annan bli Sajtvärd istället?
#86 Jaa du, jag tror hon är rätt upptagen nu.. Men trodde inte hon skulle vara det så länge faktiskt.

#80 Ja det är kanske inte fel att när man tröttnat på sin kanin kan man ju ta vara på den som en läcker middag.
Sen kan vi ju byta tillagningsrecept med varandra här på forumet.
Den sega som fick koka länge i grytan var troligtvis en gammal sällskapskanin? Köttet är nog inte så mört på dom?
Kanske man skulle börja träna Flippen som hoppkanin, så att hon är välmuskulerad när och om hon skall stoppas i grytan.
Eller vad tror ni är det bästa att göra för att få dom så möra samt välsmakande som möjligt?
Marsvin 4-ever
.

Men jag glömde ju skriva. Att förhoppningsvis när den tiden kommer att Flippen skall gå hädan, har jag tagit tag i den biten så jag lärt mig lägga in bilder på datan.
Det skulle ju vara synd om ni som är intresserade gick miste om Flippens väg till grytan.
Marsvin 4-ever
.

#88: Dock pratar jag ju om slakt och inte tillagning av kanin. Det finns en del på forumet som föder upp kaniner för att de ska bli mat och jag personligen anser att det skulle vara intressant att höra om det, men jag bryr mig inte nämnvärt om hur man lättast kokar en kanin.
Låser denna tråd nu eftersom diskussionen inte kommer någon vart.
Vi Medarbetare har diskuterat detta och har i princip kommit överrens, men Tina (sajtvärd) har inte varit inne på ett bra tag och har därför inte godkänt det vi kommit fram till.