Kaninungar?
Hej!
Jag och min kusin funderar på Att ta en kull på våra kaniner men efter att ha läst på lite så blev jag osäker. Så nu vänder jag mej till er som förhoppningsvis har mer erfarenhet än vad jag har ännu.
-Honan är mer än 1 år och det var tydligen dåligt, varför? (hon har inte haft tidigare kull) Jag hittade inget riktigt bra svar på det.
-Spelar det någon roll om hanen är yngre än honan? Han blir en liten toyboy…
-Hur sköter vi det hela på bästa sätt?
Tänk på att bara ta kullen om ni har ett bra syfte. Finns tyvärr många oönskade kaninungar just nu.
- Om honan inte är i bra kondition och är över ett år, ska man inte ta kull på honan. När de är över ett år och inte har ritkigt bra kondition, kan de bilda ett slags fett så att de kan bli svårare vid födseln. Oftast är endast hoppkaniner ett undantag att man tar ungar på de efter att de är ett år gamla. Men några månader behöver inte alltid vara jättefarligt.
- Honan kan i vissa fall inte acceptera hanen om man är mindre än henne och mer "barnslig". Men det beror på individen. Vissa honor är helt enkelt kräsna.
- Hur ni sköter det? Vad menar du?
Not your mom, not your milk.
Först och främst: fundera varför ni vill ta kullen. Har ni något mål med den? Eller är det bara för att ni vill ha ungar? För det finns ju redan så många oönskade kaniner…
Att honan är över 1 år behöver inte nödvändigtvis vara något problem. Är hon under ~2-3 år gammal och har bra kondition går det att para henne, men såklart ökar riskerna för att något ska gå fel ju äldre honan blir.
Och nej, det spelar ingen roll att hanen är yngre än honan, så länge han är könsmogen. Men ändå skulle jag vänta tills hanen är ca 6-8 månader gammal innan han sätts i Avel, för då vet man hur han har utvecklats efter "tonåren" (han kan t.ex. ha bettfel eller ngt som inte visas förän då).
När kaninerna ska paras, sätts honan helst in till hanen (antingen i hanens bur eller i en hage). Se om honan är brunstig, om hon inte är det kan hon bli irriterad på hanen osv.
Övervaka hela tiden, honan kan när som helst bli sur på hanen och bita honom i sina försök att jaga bort honom.
Finns flera artiklar här på Kanin iFokus om Avel, dräktighetstecken m.m. :)
Med vänliga hälsningar, Sanna Johansson
Besök gärna min blogg :)

#1 Honan är i nogorlunda bra kondis och hoppar på sommrarna. Kanske ska vi vänta tills vi har satt igång dom till sommaren? Hon är tre tror jag… jag vet i alla fall säkert att hon tycker om min hane. Dom blir skit kära av att bara se varandra.
Syftet är att det skulle bli jätte duktiga hoppkaniner med lagomt med päls och riktiga kelgrisar!
Jag menar; vad bör vi tänka på och så vidare.
Några artiklar: Innan du avlar, Könsbestämning, Tecken på dräktighet, Kaninen får ungar, Att para sin kanin.
Med vänliga hälsningar, Sanna Johansson
Besök gärna min blogg :)

Men om hon är tre år bör ni inte ta en kull på henne.
#3 - Om hon inte har bra kondition nu och är redan tre år, då tycker jag själv att ni kan avstå från kullen. Men det är ju erat val.
Not your mom, not your milk.

Hur menar nimed oönskade kaninungar?
#7: Oönskade kaniner skulle man kunna säga är kaniner utan syfte.
Bara för att "det är så sött med ungar".
#3 Komplikationer är det stor risk för när honan är såpass kommen till åren utan att ha haft kull innan. Dvs hon kan dö. Få väldigt svårt att föda ut ungarna då hon inte är "mjuk" i höfterna, har jag för mig är en av anledningarna.
#7 Oönskade kaninungar = ungar som inte finner någon ägare utan blir över kan man säga. Vissa riskerar bli ormmat, säkert inte dina såklart men.
//Fria Dvärgvädurar http://www.liljedalskaniner.webs.com
Liljedals kaniner - kaninverkstad / tillverkning

#8 Aha! Min kanin kommer nog från en sån person… Men kusinen har en till kanin. En hona som är strax över ett år tror jag. Vi funderade på henne men jag vet inte… jag vill inte riskera något.
-Kanske är det bäst att låta bli?
Jag tror att det skulle vara bäst att låte bli :/ Det finns redan så mycket kaniner som inte har hem eller farilla för att ägarna inte tar hand om dem ordentligt. Ska man ta en kull ska man ha en anledning. Att ta kull för att kaninungar är söta är ingen anledning.Nu vet jag ju inte om det var så i ditt fall men iallfall:)När man tar en kull ska man gärna ha läst på om dräktigheten nedkomsten och hur man tar hand om ungarna under deras uppväxt. Sen ska man också se om det finns intresse för kullen om någon är intresserad av att köpa en unge:) Yhelst ska man ha flera intresserade innan man tar kullen :)
Bättre att ni avstå från kullen tycker jag.
// Mandana & Belgarna
www.Belgarna.blogg.se

-Jag tänker lyssna på era råd och lyda! Tack för all hjälp!
Kram!