Kanin iFokus

Kanin

Etikettbur-och-aktivering
Läst 3533 ggr
moa88
0

burbotten matrial

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

hej
jag undrar om man måste ha tex spån eller halm i burbottnen? min kanin är frigående i ett rum och spenderar inte så mkt tid i buren så jag undrar om man kanske kan ha en filt/handduk ist?

Sashhi
0

Det funkar nog jättebra! Men ha helst en fleecefilt. Då kan det inte fastna några trådar i magen på kaninen om den ksulle få för sig att smaka lite på filten.

Not your mom, not your milk.

moa88
0

#1 okey tack för svaret ^__^

[Wera]
0

Men du kanske ska ha en toa låda och ha spån i så kisset kan tas upp av spånet? :))

Annaaa
0

Jag har tidningspapper. Det funkar bra om en kisspöl hamnar utanför lådan. Flört

Och så har de nåt att riva i lite också.

moa88
0

#3 självklart ska jag ha spån i toan, de har jag alltid haft. jag undrar mest i sj buren, så att det blir mindre skräpigt på golvet å så ^_^

Riqueza
0

#4 Blir inte tassarna hemskt smutsiga då? Jag hade det ett tag men tassarna blev gröna om det kom vatten från flaskan på det (min kanin har vita tassar).

lill-jarven
1

Jag brukar ha mattor i botten, inte trasmatta utan en såndär matta med nån sorts gummibotten. :) Finns på ö&b. Brukar köpa en 120x60cm för typ 60:- :) Håller minst en månad, även om kaninen tuggar endel på den. (y) Är kaninen duktig på att låta bli den så kan man ha den hur länge som helst, går bra att tvätta också.

Riqueza
0

# Så smart! Måste bara fråga, vars har du hittat toa-lådan? Jag hittar aldrig någon som inte är för stor eller för liten.

Riqueza
0

Oj oj, #7 skulle det stå ;P

lill-jarven
0

Även den är köpt på ö&b :) Perfekt storlek!
Kan tillägga att jag brukar skära till mattan så att den passar perfekt i botten. Väldigt enkelt att göra. Man kan klippa också.

Riqueza
0

#10 Perfect! :)

spiritedaway
0

#7 jag måste nog förbi och kolla om dom har :P jag brukar ha fleece i botten, men den får ju inte ligga still i mer än några sekunder. Så då är burbotten framme hela tiden.

Men är det inte farligt för kaninerna att få i sig då? Luna är väldigt duktig på att gnaga på saker nämligen :P

tantnett
0

Jag har tidningar i botten och Flippens vita tassar har aldrig varit gröna.

Som toalåda har jag en mindre diskbalja den funkar för henne. Hon är en "något förstorad" dvv/korsning. I toalådan har jag spån.

Marsvin 4-ever Tungan ute.

lill-jarven
0

#12 Kaninerna har haft det i princip så länge jag har haft dom och det har aldrig varit nåt problem. :) Ingen har varit sjuk eller haft ont i magen eller något, och dom tuggar ändå en hel del på mattan, så jag skulle vilja påstå att det är helt ofarligt. (:

spiritedaway
0

#14 okej, jag tror jag slänger in lite fleecefiltar också ifall jag hittar sånna där matta. Så kanske hon fortsätter att tugga sönder filtarna istället för att bita i mattan :P

Annaaa
0

#6 Nä, det har jag inte märkt. En av mina har vita tassar, men de är inte särskilt smutsiga. Men mina är också frigående så de är inte speciellt mycket i buren. Hoppar mest bara in och ut för att ta sig till toalett och höbox.

Min ena är en teddy och jag hittade inget annat bottenmaterial som inte yrde ut på lägenhetsgolvet vid allt in- och utskuttande.

Annaaa
0

#6 Men de har i och för sig vattnet i en skål utanför buren. Det kanske är därför tassarna klarar sig?

Rero
0

Så man kan ha en matta som ni hade på öb utan att det är risk att kaninen får i sej det och blir sjuk ? För jag har halm men det blir så himmla smutsit, i min toalåda har jag sånna där toa grejer, gillar dom spån mer ? :)

tantnett
0

#18 Tyvär vet jag inte vad sorts matta du menar, men säkert kan någon annan svara på det?

Men vad gällande material i toalådan så hade jag kattgrus förut.

Men då en kanin även har lådan att sprätta i så hade man ju ständigt ett dammstoft av söndersprättad kattgrus över hela köket.

Valet föll då på spån vilket har funkat ypperligt. Toalådan blir förvisso väldigt lättvält men jag har en sten stor som en halv tegelsten i botten som tyngd.

moa88
0

jag har nu lagt ditt en matta ^___^  blev jätte fint

Lena82
0

Jag provade att ha en badkarsmatta som halkskydd i hagen men Stampe tuggade på den direkt och då jag inte vet om han äter upp det eller inte eller om det skulle vara giftigt för honom så tog jag bort dem igen. I buren använder jag fleecefiltar som jag klämmer fast med gallret. innan klämde jag inte fast dem och då flyttade stampe på den så att han låg direkt på plasten. Ska se om jag kan få tag på något billigt tunt skumgummi att lägga under fleecefilten så att det blir ännu mjukare. Fast både Stampe och bamse brukar plocka ut hö ur höhäcken och lägga uppe på filten i hela buren. Inatt hade Stampe till och med lagt i hö i toaletten. Som jag gjorde rent igårkväll och la i nytt pellets- och spånblandning. Men mycket av höet som dem inte bajsat i kan man ju bara ta upp och lägga tillbaka i höhäcken

Rero
0

bajsar inte era kaniner utanför tolådan`?

Lena82
0

#22 jo det gör dem, men det mesta bajsandet gör dem i toan. Det är därför dem lägger ner en del av höt just för att bajsa i. Men en del hö drar dem bara ner för att dem är lata. De brukar till och med hoppa upp och ligga i höhäcken och äta. Obestämd

Nana88
0

Pröva som de tipsat, låter bra tycker jag :)

fleece har jag testat men min ena fattade inte och började pissa på den. Jag har en toalåda åt dem med kattsand i, funkar utmärkt. Jag har en minidammsugare utanför buren så sanden som följer med ut på  golvet är lätt att städa upp.

#22 En av dem gör det inte :D (Har två)

Lena82
0

Kattsand har jag aldrig provat, få se om jag kan låna lite av min bror och hans familj och se om de fortsätter gå på toan då annars så fortsätter jag med det jag har nu.

tantnett
0

#22 #25 Visst bajsar min kanin utanför buren ibland och även lådan  Fast faktiskt om jag tänker efter så ser inte den "avföringen"  ut som vanliga kulor. Den är mera kletig och klumpig.

Tycker att det viktigaste är att hon inte kissar någon annanstans än i lådan. Och det måste jag säga att min lilla Flippen är super duktig med, aldrig har hon kissat på fel ställe.

Tänk på att vissa sorter av kattsand kan vara oerhört dammigt då som sagt "host" en del kaniner är makalösa med att krafsa i lådan. 

Jag tycker spån funkar ypperligt och lätt tar man dagligen med en spade bort kisset från lådan och fyller på mera spån. Samt tömmer allt vid behov när man städar buren.

Lena82
0

Stampe och bamse har bara kissat utanför toa en gån och det var när jag hade missat att sätta ut en toalett i hagen som de kunde gå till. Sen har Stampe gjort det nån mer gång då jag har missat att tömma lådn och det gått en dag för mycket (byter varje till varannan dag). Så denna gången hade det gått in på dag ner tre då kissade han jämte toan. Men annars är dem super duktiga på det. Dem går till och med och sätter sig där när den är precis rengjord utan att göra något behov. Det är skönt att de vet vad den är till för.

Stampe fick vi lära genom att sätta honom i toan några gånger, men När Bamse kom hem var det det första han gjorde at gå och sätta sig och bajsa på toan.

Jojsan
0

Jag har fleecefilt i mina burar och det funkar jättebra förutom när de gräver undan filten.. ^^

Lena82
0

#28 Det problemet hade jag också men då började jag med att klämma fast filten mellan botten och gallret. Visst de gräver fortfarande undan den men inte mer än att det bara är att "dra" tillbaka utan att lyfta bort gallret. Rekommenderas.