Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 921 ggr
[Zkold]
0

Kastrera?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nu har min hankanin hållt på att skvätta ner överallt i en månad ungefär och är trött på att skura golvet. Är en kastrering en bra lösning tro? Hur riskabelt är det och hur mycket kan det kosta? Tacksam för svar:)

Zvintos
0

Går man till en veterinär som är van med kaniner, är riskerna tämligen små.
Det kan funka, men det finns inga garantier för det.
Huruvida det funkar vet man inte förrän efteråt.
Priset varierar från veterinär till veterinär, så det bästa är att ringa den tilltänkta veterinären och fråga.

Mk91
0

När jag kastrerade Albin kostade det 700 kronor. Han ändrade sitt beteende lite eftersom han blev lite "segare" och var inte lika sprallig som innan. Han blev också väldigt matglad så jag fick hålla igen på pelletsen en hel del…

KaninEmma
0

som 1# säger om man går till en veterinär som är van vid kaniner så är det ju mindre rist men det kan ändå hända saker. DEm flesta brukar sluta svätta men det behöver ju inte fungera.. När jag kastrerade min hankanin betalade vi 500 kr men det är ju olika,men det brukar typ ligga mellan 500-700 kr

// Emma :D

FunnyFlyer
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Kastrera inte innan han och Molly har sets! :D

Tindra1
0

#4 menar du att de ska paras?

Nana88
0

säger som #1

Jag betalade 500 kr men det är som sagt olika.

Min hankanin är lika aktiv som förut. Han var gosigare innan kastreringen så jag tycker det är synd att han inte vill bli klappad alls lika mkt längre.. Men det är individuellt. samma sak med om de slutar skvätta eller inte.

[Wera]
0

Jag skulle nog åka iväg till veterinären och kastrerat, om jag hade råd. Olika priser, kan ligga på 500-800kr, mer eller mindre, betalde 500-600kr när jag kastrerade.

Risken är liten om man åker till en bra veterinär.

Jenny-NN
0

Jag ringde runt till några olika veterinärer när jag skulle kastrera min kanin, och det var väldigt olika priser det lägsta var 250kr och det högsta var 1200kr. Efter som kastrering är så vanligt ingrepp nu för tiden så är risken väldigt liten, men den finns. Veterinären jag var hos sa också att om man kastrerar dem när de är äldre kan det finnas en risk att de fortfarande har samma betende d.v.s para sig och så. Men de skvätter inte längre. Vet inte om mitt inlägg kan vara till någon hjälp, men jag skrev det i alla fallFlört

[Zkold]
0

#4 Så du har hittat hit nu! Okej men har inte ni ungar nu då?:) hehe.

FunnyFlyer
0

Zkold: Yes! nu är jag här för att stanna.

Jo det har vi men du kan väl vänta att kastrera tills dom kan para sej? PLZ han är ju såååå fin :D

spiritedaway
0

Jag var med när min Gizmo kastrerades, det gick väldigt snabbt och är ett rätt enkelt ingrepp. Titta inte enbart på priset, utan gå till en veterinär som är van att kastrera kaniner då kaniner är lite annorlunda än t.ex katt och hund. Kaniner är ju känsliga för att sövas ner, men så länge det inte finns ett dolt hjärtfel så går det oftast bra.

För mig kostade det 450 kr, och då gick jag till en privat veterinär som var jätteduktig och hade massa erfarenhet av att kastrera. Så då valde jag att gå till honom istället för djursjukhuset som tog det dubbla.

aurora09
0

ja det finns en risk..och tyvärr var jag en av de få som drabbades…Gråter,min kaninpojke klarade narkosen men återhämtade sig aldrig utan fick en hjärnblödning dygnet efter kastreringen.Gjorde detta på ett djursjukhus.Har nu en kaninpojke igen som jag inte kommer att kastrera!

Lena82
0

Jag har kollat runt lite här och då fick jag priser på allt från 700 till 1100 kr. Måste ringa och besälla en tid för att kastrera Stampe först och sen Bamse. Kanske att Stampe slutar försöka para sig med Bamse då. Han har lugnat ner sig lite, men igår var det omöjligt att ha dem i hagen ihop för att Stampe skulle bara vara på Bamse. Men kan ha varit lite avundsjuka från Stampe för han fick vara i hagen själv först i över en timme och sen bytte vi och då satt Stampe mest i buren och tjurade :). Igår ville vi inte ha dem samtidigt i hagen då vi inte hade 100% uppsyn över dem hela tiden.

[Zkold]
0

#10 Okej men då väntar jag då! Hur många ungar blev det? Sätt gärna ut bilder här ifall du vill sälja dom! så finns det många som ser :D