Kanin iFokus

Kanin

Etikettallmänt
Läst 5089 ggr
Lotta_A
0

Kläder på djur

Vad anser ni om kläder på djur? Tycker ni att det är okej, eller är det fel?

Jag såg på outsiders. Ett program som går på tv4. Det handlade om djur som styrde ens liv. Man fick b.l.a förlja ett par som hade tre hundar och dom ääälskaade att klä upp sina vovsingar. Dom hade till och med skor på en av hundarna.
Hundarna hade två egna garderober fyllda med kläder…. Hjälp

Cherry
0

aa jag kollade på det okså det var ju sött!

Lilleskuttsmatte
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

När jag hade hund, har haft två shih-tzu hundar, så hade jag två kappor åt dem…
Mest för att de var nerklippta och det är kallt i norrland!
Och så hade jag rosetter och sånt på dem…
De var riktigt gulliga..

Men jag tycker det går lite till överdrift när hundarna har garderober fyllda med kläder!!

Skickar med en bild på den senaste hunden jag hade, tips? top!!

KajsaM
0

Det finns en gräns hur mycke man kan ta på sin hund, #2 Jättesöt voffsing ;)

__iE
0

#2 ååååååååååååååååååååååååååååååååh , sån hund vill jag me ha :) dom är übersöta :P

men ang. kläder så tkr jag det är helt okey, bara man inte överdriver. täcke och ngn tröja (?), men inte skor som vissa har >.<

Lotta_A
0

Mm. Jag tycker att det kan vara okej att ha lite kläder på sin hund. När det är jättekallt ute eller om det är något jättespeciellt tillfälle kan man sätta en rosett i håret på sin vovve.

Men det är viktigt att djur får vara djur! Det känns som vi försöker göra dom "mänskliga" på något sätt. Usch usch.

__iE
0

håller med dig Lotta !

Tina-A
0

Jag tycker kläder kan vara okej i rimliga mängder, men jag gillar verkligen inte skor på hundar. Vad ska dom med skor till? Man kan ju oftast se att när hundar har skor går dom jättestora steg och lyfter fötterna högt ochser hur obekväma ut som helst ..

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

Hopi
0

Vissa hundar måste ju ha kläder, som nakenhundar. Jag har en hel del med kläder till min lilla Chinese crested. På bilden har hon en grön stickad bomulls-tröja på sig. På vintern måste hon ha fleece-overall på sig. Hon skulle nog helst vilja ha gummistövlar när det är blött ute! FlörtHon hatar när det är blött ute! Då vill hon helst inte ut alls.. Ofta vägrar hon att gå, så jag får bära henne.. Men kyla går bättre! Det är inga problem att gå ut då, bara hon är klädd. Glad

Min andra hund behöver inga kläder, men har ett regntäcke som hon får ha när det regnar. Hon är en Afghan-Saluki.

KajsaM
0

#8 Sööta hundar :)

Tina-A
0

#8: Jag tycker det är bra att du bär henne istället för att sätta på henne skor :)

KajsaM
0

#10 Jaa, jag tycker inte om hundskor, det är min åsikt :)

Hopi
0

#Tackar!!! Fotot är taget i våras och valpen; Afghan-Salukin har blivit större och fått mer päls, hon har även tappat endel av valppälsen i ansiktet. Afghanerna har ju som mustacher i ansiktet när dom är valpar! hehe ser så gulligt ut tycker jag!

Nakenhunden är 8½ år gammal. En riktig ängel kan jag lova! Underbar!!!

KajsaM
0

Okej, dom var jättegulliga =)

[MatildaW]
0

Min hund Skorpan som är papillon får sin sommarpäls på vintern och vinterpälsen på sommaren Fot i munnnen så på henne får vi ha overall på vintern, men hon har ganska stela ben (som papillons har) så det blir ju extra svårt när det är kallt, så ibland vägrar hon gå, men vi ska fixa nå täcke eller en overall som går ner på benen också, om det nu finns någon!

Hopi
0

Vissa har ju nån typ av skor till sina kineser, men jag har inte det. Men dom  jag hört har mer typ fleece-sockor på dom när det är väldigt kallt. Men tycker inte min lilla hund fryser så mkt om fötterna, utan det är mest när det är blött som hon själv skulle vilja ha stövlar. hehe. Men nej, hon klarar sig ändå! Jag kan bära henne! Och är det riktigt regnväder och hon INTE vill knappt ut, då får hon stanna hemma, så går jag en promenad med min andra hund istället.

Men en sån här liten nakenfis har allt rätt till kläder iaf! Räcka ut tungan

Hopi
0

#14; overaller med ben finns ju! Jag har sån tur så min mamma syr åt min hund! Hon har en så fin leopardmönstrad fleece-overall! Är så söt i den! En gång hade hon den plus en halsduk i samma, då kom en gammal gubbe och frågade " Vad är det där för djur?" Jag svarade "En kinesisk nakenhund", gubben svarade "Va? En kinesisk drakhund?" hehe. Mycket får man höra!!!! Räcka ut tungan

[MatildaW]
0

#16. Haha, drakhund :P smart gubbe, många äldre har frågat mig om min papillon är en katt *s*

Hopi
0

#17: Dom kanske ser lite dåligt! hehe. Förresten så var det så att gubben blev VÄLDIGT chockad sen när jag förklarat att det var en NAKENHUND och att det var KLÄDER och INTE PÄLS, hon hade på sig! Han dök ner för att känna och se efter! hahaha! Det otäcka var att han kom i bil, som han precis parkerat.. hum… (om han såg såå dåligt så undrar man ju…)

Lotta_A
0

Söta hundar du hade Hopi! :)
Okej. kläder på hundar verkar mer eller mindre accepterat.
Men vad tycker ni om kläder på katter då?? Eller kläder på andra djur?

Hopi
0

#19; Tackar, Lotta_A!!!

Är det nakenkatt tex och det är vinter, då kan det nog kanske även behövas fast dom är innekatter kanske. Beror ju på hur varmt man har inne självklart! Vet iaf att jag får klä på min lilla nakenhund en liten tunn tröja även inomhus på vintern, när det känns lite så där gråkallt.. Men hon har INTE alltid kläder på sig! Det tycker jag inte hon ska behöva ha, för det är ju skönt att slippa. Men som sagt, är det gråkallt, så jag fryser och vill ha en extra tröja.. Då ska hon ha oxå! *ler*

Andra djur.. Nja, vet inte.. Det finns ju nakendjur av tex råttor, marsvin.. Men hur funkar det med kläder tro? Låter lite svårt.. Men jag har ingen erfarenhet av det.. Nån annan kanske vet?

Lotta_A
0

Det är väl så att så länge inte djuret lider är det okej?

Men jag vet inte. Det känns som vi människor gått lite väl långt.

Tina-A
0

#21: Ja, det tycker jag med

kalle-kanin
0

sånt är ju helt sjukt ju. Men visa hundar behöver ha någon liten värme jacka såna hundar som Chichuahua, Chinese crested dog och en ny klippt hund.De behöver bara ha det när det är kallt ute

Hopi
0

#23; Tur jag har Chinese crested då! Annars vore jag helt sjuk… Flört

Ska se vad du säger när jag kommer med Amira min vinthund med regnkappa, nån regnig kall dag här i höst! hehe. Räcka ut tungan

Hopi
0

Skämtar lite med kalle-kanin.. hehe Känner honom..

Tina-A
0

Hihi :D

Jo, men jag kan hålla med om att kläder i vissa fall kan vara sött, mest rosetter och sånt, men skor.. Det är jag helt emot.

Bara att göra som Hopi gör, BÄR hunden :)

Hopi
0

#26; Håller med dig om skor.. Men vet att vissa jakthundar kan behöva skor när det är skare på vintern, så att dom inte ska skära upp tassarna.. Men tycker att dom kunde stanna hemma då… hum… Eller göra som jag, bära hunden! hehehe.

Lotta_A
0

#27: Skor är ju jobbigt för hunden. Jag tror tröjor och sånt också är ganska jobbigt för vovsingarna. Dom kan tex inte riktigt komma åt om dom vill klia sig eller så :S stackarna

Hopi
0

#28; Om man har tröja eller overall på sin vovve när man går ut -om det är en hund som behöver kläder.. -då är det inte jobbigt för dom, men endel har ju kläder på sina hundar FAST dom har päls -inomhus oxå! Det är ju lite onödigt tycker jag.. Men det verkar som endel personer tycker det är sååå kul.. Men det kan ju bli för varmt för hundarna att gå klädda inomhus, när dom sen mer har päls förut..

[MatildaW]
0

#20. Nakna marsvin (skinny marsvin) ska ha extra mycket mat och mycket hö att böka runt i för att kunna hålla värmen, dom äter för det mesta :P

Hopi
0

#30; Har du skinny marsvin själv? Dom är söta tycker jag! Likaså nakenkatterna! Glad Är svag för nakendjur! hehe.

[MatildaW]
0

#31. Nejj tyvärr, men jag skulle gärna vilja ha ett eller två :D jag har två vivrvelmarsvin, men jag tror en av dom är en abessinier eller hur de stavas :P

Hopi
0

#32; Dom är söta dom oxå! Jag har haft 2 virvelmarsvin själv för många år sen. Men sen blev jag allergisk… Så jag var tvungen att ge bort dom tyvärr.. snyft.. Tur jag kan ha ute-kanin iaf!

[MatildaW]
0

#33. Aaah, marsvin är UNDERBARA djur :)

Tina-A
0

Jag kommer ihåg när vi hade marsvin, dom låter så roligt. "oooiiii, woooiiiii, ooooiii" som små grisar :P Jättesöta. Varför lät dom så?

ElinaT
0

Jag tycker hundarna ser plågade ut, dem borde bara ha kläder på sig om dem fryser!!

Tina-A
0

Jag tycker det är helt fel när en hund börjar ses som en ac…essoar? (Hur stavas det?)

Lixom när man klär på hunden för att det är så snyggt i för stor utsträckning och går och bär på hunden för att visa upp den? SÅ onödigt

Tina-A
0

Det jag menar men det översta är att ett djur är alltid ett liv och det ska aldrig behandlas som en sak. Något att visa upp eller pryda för att det är kul utan att bry sig om att hunden också lever

Hopi
0

#38; Håller med dig, Tina! Det är hemskt när djur behandlas som en modegrej! Ledsen Dom får inte göra annat än sitta på armen och se söta ut, dom små hundarna, dom måste få vara hundar oxå!!!

Matilda_91
0

jo jag håller med, kläder på djur ska man ha för djurets bästa, inte för att det är kul/mode. När vi är ifjällen på vintern och det är skare på isen har vår hund Smilla sockor på fötterna :) Men det är även för att hon har väldigt mycket problem med sina tassar. Hon har eksem och kliar och biter mellan trampdynorna. Sockorna är för hundar och gjorda av mörkgrönt fleecetyg :)

På bilden har Smilla inte sockor på sig, men en jordgubbe på näsan ;P

Hopi
0

Smilla är då för söt tycker jag! Flört Vissa hundar behöver kläder, regnkappa, sockor osv. Det är ju bara bra att ta hand om sina djur på bästa sätt! När man gör det för DERAS skull så är det ju precis som det ska vara! Det tycker iaf jag. Var ute och gick i regnet idag och då har båda mina hundar kläder. Nakenhunden stickad tröja och regnkappa, vinthunden räcker det med regnkappa på. Men det är skönt även för henne, att slippa bli kall och våt om ryggen!

På bilden ligger dom båda och gosar, utan kläder eftersom dom är inomhus! hehe.

Tina-A
0

#40: Blir inte sockorna kalla och blöta? Det vore ju inte så mysigt kanske :P

Har en iller nu och vill inte sätta på honom en tröja eller nåt om det är blött ute, regnar eller har regnat eller är snö, för då blir den nog bara blöt och det blir kallare. Han får klara sig bäst han kan, hehe :P

Hopi
0

#42; Din iller klarar sig nog säkert ändå, utan kläder! Ni är säkert inte ute så länge om det regnar, och sen kan du ju torka av honom när ni kommer in!

Att jag vill ha regnkappa på Amira, min vinthund, är att hennes mjuka päls är som en Svamp?! Den suger åt sig vatten nåt hemskt, och sen är det svårt att få henne torr..

Tina-A
0

#43: Jo, regnkappor och så är nog bra tror jag. Då blir dom inte blöta :) Men tröjor blir väl blöta och då blir det nog ännu kallare.

Regnkappa skulle nog Milton (illern) uppskatta, han hatar att bli blöt, hehe

Hopi
0

#44; Ja, tröjor blir ju blöta.. Men om dom är rätt tjocka håller dom ju emot endel.. Men tror nog det är bättre att du håller din iller inomhus när det är FÖR dåligt väder.. Fundersam

Tina-A
0

#45: Hehe, ja. Illrar "behöver" ju inte gå ut som hundar gör, illrar går ju på låda. Men tänker också på små hundar som man sätter på en tjock stickad tröja när det regnar eller snöar, det kanske är med till skada än till nytta. Eller? Någon med erfarenheter?

Hopi
0

#46; Jag har ju erfarenhet! Flört Har ju en nakenhund sen över 8 år tillbaka. Det beror lite på vad det är för typ av tröja! Tex en tjockare stickad bomullströja håller emot en hel del, men är det en tunn av tex sweatshirt-tyg, då blir den ju väldigt blöt.. Då gör den ju inte nån nytta alls, kanske tvärtom..  Ska jag ut med mina hundar och det inte regnar, men ser lite lurt ut.. Då får lilla nakenhunden först en t-shirt och sen en stickad bomullströja på sig. Då är hon inte blöt när vi kommer hem, om det skulle ha börjat regna! Skulle aldrig låta henne frysa eller bli våt och kall! Hon är min lilla ögonsten! Men för den skull så blir hon ju behandlad som en hund.

När det snöar och blir kallare, då har hon oftast på sig en fleece-overall. Och hon kommer inte hem och är våt på kroppen, så nog hjälper det! Glad

Tina-A
0

#47: Jusste! Hur kunde jag glöma din nakenhund.. Typiskt mig, hehe

Hopi
1

#48; Inte lätt att komma ihåg allt.. Glad Bifogar en bild på min kanin med kläder. hehe, nej då det är inte min kanin.. hehe.

Matilda_91
0

#40: Njä, dom blir hårda efter ett tag av isen men dom skyddar hennes ömtåliga tassar. Dt blir nog inte blötare och kallare om hennes tassar än när hon inte har sockor, skillnaden är väl bara att hon slipper riva upp sina sår mellan trampdynorna :) Så fort vi kommer hem tar vi av henne sockorna och torkar tassarna. Ibland har hon även på sig sockorna innomhus, men då är dom torra såklart. Det är bara för att hon inte ska bita mer på tassarna, djuren förstår ju inte alltid sitt bästa:/

På bilden har smilla på sig sina sockor innomhus :D

Viran90
0

Våran hund har en trendig, men BEKVÄM hundtäcke, att ha på sig i rusk och regn väder.Annars ska man inte ha kläder på hundran,varför skaffa en hund som lider av klimatet, utan kläder?

Hopi
0

Ja, varför bor VI här i kalla Sverige? Vi kan ju heller inte gå ut utan kläder på vintern..

kalle-kanin
0

jag vill jätte järna ha en Whippet med de är så känsliga för kyla det tycker jag e lite synd :(

kalle-kanin
0

men det finns ju andra söta raser :)