Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 2435 ggr
Jordgubbsgodis
0

Jättelånga tänder

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Walter har jättelånga tänder han har vedträn och han får typ nytt hö hela tiden och jag försöker ge honom lite mer saker som han kan gnaga på han har tappat en tand från över käken. Men vad kan  jag mer ge honom så att tänderna gnags ner? Vad ska jag göra? är så orolig över honom.

[Niike]
0

Han kan ha bettfel, åk till veterinären så dom får kolla på det.
Ge grenar.

gaaabbi94
0

om tänderna redan har blivit för långa är det näst intill omöjligt att få dom i rätt längd igen av mat. då måste man åka till vetrinären och fila ner dem. i vanliga fall ska kaninernas tänder filas ner av allt som dom äter, pellets, havre, godis jaa…till och med gräsets seghet gör att tänderna filas ner. men det händer väldigt många kaniner att dom inte filas ner som dom ska. det beror oftast på felbett, än om det inte är det så måste du nog åka till djursjukhuset och fila tänderna på kaninen :)

Emelie-E
0

Hö är det som sliter mest på tänderna. Så det ska han ha massor!
min ena kanin hade fel på två av sina framtänder. Efter att ha varit hos veterinär och slipat ner tänderna och att jag bara har gett henne hö att äta, så är hennes tänder bra nu.Raka och fina som de ska vara=)

Men har kaninen tappat en tand, så åk in till veterinären och hör med dem. När jag var hos veterinären med min kanin, så sa dem att om man ska dra ut en tand på en kanin, så måste man dra ut allihop. Annars blir det bara fel i munnen på dem. Den tanden som inte får något stöd av en annan tand fortsätter ju bara att växa och tillslut blir den så lång att kaninen inte kan äta.

gaaabbi94
0

jag tycker aboslut att du ska åka till väterinären. Det är det bästa men det dåliiga med det är  förstås att det kostar en slant. Om din kanins tänder behöver filas ner bör du inte göra det själv första gången/gångerna utan låta någon som kan eller en väterinär visa dej hur du ska göra :)

Zessan
0

åk till veterinären! Jag tror att dom klipperdom eller nåt (asså har läst det)…

Jenny-NN
0

Jag hade samma problem. Och då åkte jag till veterinären. Min kanin hade bettfel där tänderna  växer fortare än vad de ska. Så jag måste åka in till veterinären och klippa dem regelbundet, men om man ger dom grenar, hårda grönsaker, hö m.m. Så kan man gör så att man inte behöver klippa lika ofta. Nu vet jag då inte om din kanin har samma sorts bettfel eller om det är något annat. Men jag tycker absolut att du ska åka in till veterinären så fort som möjligt.

KaninEmma
0

Han kan ha bettfel, men då kan man klippa ner tänderna med jämna mellanrum. Åk till veterinären och se vad dem säger

// Emma :D

Linnet
0

Jo, det går att klippa tänderna själv på en kanin med bettfel, det går bra med en vanlig avbitare, men man måste göra det ofta ca var tredje vecka för tänderna växer jättefort och det är väldigt stressande för kaninen. Min granne hade en kanin med bettfel, jag hjälpte dom att klippa tänderna dom första gångerna sen gjorde dom det själva, men kaninen avlivades efter nåt år eftersom det blev alldeles för jobbigt att klippa, kaninen blev jättestressad när det var dags.