Beter sig konstigt...
Hej! Jag har 2 kaniner. Melvis 1år och 7 månader. Molly 1år om ca 2 månader. Jag har tänkt på att Molly beter sig annourlunda en vad hon gjorde när hon var mindre. Hon vill aldrig hälsa och verkar lite arg och rädd. Melvis och Molly bor i samma bur.( Melvis kastrerad) Om man jämför med Melvis är hon mycket mer rädd. Kan det vara så att hon är i "tonåren"? Hon skvätter. Nu på vintern får dom tyvärr inte så jätte mycket Motion. Men på sommaren är dom ute dygnet runt. Min fråga är alltså: är Molly i "tonåren"? Och hur får jag henne mera lugn och tam
Tack i förhand!!
Kaniner brukar komma i tonåren när de är 6-8 månader… men jag vet inte riktigt, kanske… om hon skvätter är hon brunstig och kan då vara tjurig.

#1 okej
någon annan??
Om hon är högbrunstig så passar det perfekt in. Är hennes "skvättkiss" lite grynigt och vitt?
Not your mom, not your milk.

#3 Jag vet inte riktigt…
det kan nog vara så.
Någon mer?? snälla!

Jag ska försöka bära henne mera även om hon vill hoppa ner. Förslag förutom det om jag vill att hon ska bli lugnare??
putt

*putt*
Luna blir sådär när hon är brunstig. Tyvärr har hon blivit lite räddare allmänt också, jag försöker jobba på det. Hon är världens mysigaste när man plockat upp henne, och tvättar på min arm och sånt och det ska väl vara tecken på tillgivenhet.
Men just vid buren så är hon väldig avvaktande. Jag har försökt med taktiken att bara sitta och låta henne komma fram och ibland vågar hon sig upp i knät men oftast håller hon sig borta. Men Gizmo är framme hela tiden och hoppar upp i knät.
Men annars så låter det helt klart som att din kanin är brunstig

Jag tror nog som de adra att hon är brunstig.
Gosa mycket och låt henne hoppa runt i lägenheten/huset. Ge hnnne små godbitar men "tala om" (innan du ger det) att det är du som ger godsakerna åt henne. Då förstår hon att du är något gott, och då blir hon mer tam och lugn.
Låt henne också få leka med aktiveringsbollar eller/och tunnlar.
Jag är inte expert på kaninhonor, men detta är de bästa råd jag kan ge.

Någon mer??

Vad menas med brunstig?
#10 - När kaninen är redo för att para sig.
Not your mom, not your milk.

#11 "Melvis" e lite upptagen nu (alla hjärtansdag kort du vet) men hon säger tack till er alla.

Som Nusse123 sa. Tack!

putt
Har du inte fått svaret du vill ha än?