Avbiten klo?
Hej!
Skulle klippa klorna på en av mina kaniner nyss, och när jag kom till den ena framtassen så såg jag att en av hans klor var borta. Den var av vid nagelroten, precis där det går över till fingret/tån, och pulpan var i princip borta. Det såg hemskt ut, och jag märkte att min lilla älskling hade ont för han sprattlade som en galning när jag rörde vid den resterande klon.=,(
Någon som har varit med om något liknande, kan det vara min andra kanin som har bitit av den? De två kommer inte så bra överrens, men de går inte ihop, har bara burarna bredvid varandra.
Klon var av så rakt att det såg ut som om den kunde ha varit avklippt, väldigt läskigt. Blödnaden hade dock slutat.
Jag skulle kontakta veterinären om jag var du, när han har ont av det.
Se iaf till så att kaninerna inte kan nå varandra genom burgallret (om det är den andra kaninen som har gjort det). Kan även vara så att klon är bruten. ?
Med vänliga hälsningar, Sanna Johansson
Besök gärna min blogg :)
Kan de bryta av klon bara sådär? Måste det inte hända något riktigt konstigt för att den ska brytas av? Jag får ta och ringa vet och kolla vad de säger.
#3 Hur lång tid tog det för klon att växa ut, växte pulpan ut också?
Vet inget om kaninklor, förutom hur man klipper :P
Tack för svaren=)
Vet att det hänt hundar och katter. Och de måste väl ha bandage eller liknande om jag inte minns fel, för att klon ska få växa ut ifred. Vet inte vad som krävs när det händer en kanin, men kolla med veterinär.

Det hände för min kanin men det blödde inget och han hade inte ont så jag lät det va, och nu har nästan en hel klo växt ut igen.