Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 1601 ggr
PaaatyPalm
0

hakpåse

Såg nu precis att Lingon börjar få någon form utav hakpåse. Kan inte komma på hur detta har skett. Hon får ungefär 1 dl Kraft groov pellets, ska jag minska ? Hon är snart 1 år.
men hennes morsa har iof hakpåse, som värkar ganska stor. Så jag undrar om det är ärftligt ?
För Lingon bor ju i en Box så hon rör sig ju en massa. Sen är vi ju ute i sele och sånt, iof har det inye varigt mycket nu i vinter pog av kyla, men det blir ju ändå minst 1 gång i veckan. Annars får dom springa lösa i stallet.

20 årig djurgalen moder* 

Www.windsoropalm.weebly.com

Sashhi
0

Mina hoppare får ingen form av pellets. De behöver det inte. Endast min Toffla som är endast 6 månader nu får pellets.

Not your mom, not your milk.

DEMNJA
0

Vad är det för ras? 1 dl är ju ganska mycket pellets för tex en dvärgvädur.

Hälsningar Anna

Medarbetare på Jättekanin ifokus

Rosågårdens kaniner

[Wera]
0

Jag skulle minskat till ½dl om det är dvärgras, så får man känna efter om hon behöver mer genom att känna hur hullet är :)

lennartsdotter
0

#2 okej, förlåt att jag lägger mej i men kan någon skriva en ''måttabell'' av nå slag på hur mkt pellets kaninen ska ha?

1dl lät lite tycker jag. Du kan ju mixa pellets och något annat. Att dina kaniner får Motion och mkt plats att vara på värmer att höra! Känner en som har sin kanin i en såndär 100x50cm bur HELA tiden. På sommaren har den en lite större utebur men jag tycker fortfarande att det är allldeles för lite.

[Wera]
0

#4 1dl är inte lita till dvärgras! Beror helt enkelt på vad för foder man använder, och hur lätt kaninen håller hullet, vissa kaniner behöver inget pellets alls, bara grönsaker och hö :P jag ger alla mina dvärgraser ½dl. Hermelinerna får 1-3msk :P

PaaatyPalm
0

Hon väger litte mer än 2kg. Men asså jag tycker inte hon är överviktig eller så. Man känner ryggraden lätt.
Men ska minska till ½dl.

20 årig djurgalen moder* 

Linaah
0

Ursäkta om jag snor tråden lite ;) Men får kaniner hakpåsar av att dom är överviktiga? Visst är det bara honor som får hakpåsar? Har för mig att dom har det för att plocka päls därifrån när dom gör bo till sina ungar… Min dvv-hona får ½ dl pellets och har en stor hakpåse. Iof så är hon lite överviktig men hon har inte alltid varit överviktig men hom har alltid haft hakpåse..
Aja, kanske inte ända sen hon var bebis men från ca 5 månaders ålder kanske. Nu är hon snart 2 år.

matilds
0

Mina teddyvädurar (vars enda Motion är att vara ute och busa i hage/sele/lösa en stund varje dag) får 2 matskedar pellets om dagen. Grynet, som är 7 månader, får dock ½ dl om dagen, men ska börja minska där snart. Pellets är ett kraftfoder, och därmed endast ett tillskott för kaniner som behöver det, som t.ex. hoppkaniner. Om man inte tränar kaninen i någon sport el. liknande kan det räcka med 1-2 matskedar om dagen :)

#1: Inget kraftfoder alls när de tränas och tävlas inom hoppning? Om jag var du skulle jag nog ge dem minst 2 matskedar pellets om dagen ..

"Var dig själv - det finns redan så många andra"

Zvintos
0

Hakpåse kan vare genetiskt, och större raser har mer benägenhet att få det.
Men det är inte alltid det beror på övervikt.

Min belgiska jätte har tex en hakpåse, men är i perfekt hull och har aldrig varit överviktig.

#7: Även hanar kan få hakpåse, men då ska dem vara ordentligt överviktiga. =/
Har bara haft en hona med hakpåse, och det är min belgiska jätte.
Ingen av mina andra honor har haft hakpåse överhuvudtaget.

När mina dragit päls till sina ungar har dem inte dragit från "hakan", utan på bröstet mellan framtassarna och på sidorna av magen, samt på magen.

SagaoAlfred
0

Vad är hon för ras? Om hon tillhör nån utav de mindre raserna så tycker jag absolut att du kan minska pelletsen. Ge mer grönsaker å hö istället. :)

Min dvv Saga har hakpåse å går väldigt lätt upp i vikt så hon får tex. i princip ingen pellets alls, men mkt grönsaker å hö istället så nu är hon jättefin i hullet. :)

kajsa_karin
0

Hakpåse hos kaninhonor behöver inte bero på övervikt. När jag hade kanin för 8 år sedan fick mina dvärgvädurar 1 dl per dag av pellets. Hade aldrig problem med övervikt hos mina kaniner. Hade utställnings dvärgvädurar. Men maten har gått framåt sedan jag hade kaniner kan nämna att jag hade kaniner i 15år.

PaaatyPalm
0

Hon är en dvvs korsning. Väger 2 kg. Men det är lixom det att jag tycker inte alls att hon är överviktigt, tvärtiomt nästan. Men ska minska nu som sagt (;

20 årig djurgalen moder* 

Zvintos
0

#12: Är hon i bra hull är det ingen idé att minska pelletsen.
Hakpåse beror inte enbart på övervikt, utan är även ärftligt.

matilds
0

#13: 1 dl är fortfarande väldigt mycket pellets för en kanin på 2 kg, så att minska på pellets o öka motionen tror jag skulle vara bäst för kaninen :)

PaaatyPalm
0

#14 jag tror knappast hon kan röra sig så mycket mer :P , men pelletset är sänkt.

20 årig djurgalen moder* 

Linaah
1

#15 du skrev "jag tycker inte alls att hon är överviktigt, tvärtiomt nästan" i inlägg #12, om du tycker att hon är lite underviktig ska du ju inte minska pelletsen.

matilds
0

Förstår inte hur en kanin på 2kg kan vara underviktig om den fått 1 dl pellets/dag. Dock vet jag ju inte hur länge du gett henne det. Men är hon underviktig ska du självklart inte minska pelletsen.

Oriel
0

Jag ger mina kaniner så mycket mat som de äter men de motionerar varje dag i hagen och ingen av dem är överviktg? XD

-' Rebecca Johansson

tantnett
0

#12 Min Flippen är ju också en dvv/korsning och jag misstänker att hon har Engelsk scheck i sig. Hon fick ganska tidigt hakpåse och hon var då inte tjock. Numera  är hon ju fyra år och jag får ha koll på hennes vikt. Men hon har alltid varit frigående och aldrig fet.

Dom Engelska scheckar jag sett har samtliga haft hakpåsar och dom har inte varit tjocka. Så jag tror att vissa raser har hakpåsar.

Marsvin 4-ever Tungan ute.

PaaatyPalm
0

#16 jag skrev nog litt mysko där. Hon är inte underviktig, hon är i bra hull.

20 årig djurgalen moder* 

[Wera]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Som #10 tycker jag också att du kan ge mer grönsaker och hö och minska pelletsen (du har ju rean gjort det nu säger du) så du kanske kan vänta och se om det blir någon skillnad.
Aldrig haft honor med hakpåse, elr jo, min första dvv hona fick ½dl pellets, när hon började bli 2-3 år fick hon hakpåse (se bild) :P hon var överviktig en viss tid, men hon gck ner i vikt och vgde lagomt mkt. Men hakpåsen blev kvar :P hon fick inte jätte mkt Motion men hon fick Motion, hon odde i en hundgård så hon kunde röra på sig om hon vela, men hon vela inte :P fast hon rörde på sig när hon bodde med 3 av sina avkomor ;)