Vilken pellets har du?
Det kanske finns en sån är tråd redan?
Men iafl, Vad har du för foder och vad tycker du om det?
SKriv lite fakta om det kanske..
Själv så har jag haft lottie väldigt länge men har nu på senaste tid haft lite Stampe.
Skriv gärna För och Nackdelar med det foder du har.
jag har bunny basics som köps på djursjukhus,dyrt så jag varvar med lottie.
I brist på annat äter mina rabbfor nu - billigt och gott enligt ninerna, men inga supervärden, särskilt inte nu när ingen av mina har ungar.
Om någon vecka ska vi börja byta till krafft groov 90 som har bättre värden till i princip samma pris.
Jag har rabbfor. Jag har använt det i 3-4 år, jätte bra foder tycker jag. Kaninerna älskar det, alla kaniner jag fått hem som har fått med övergångs foder, väljer rabbfor före övergångs fodret (som varit Lottie, Stampe och andra pellets sorter.)
Näringsinnehåll:
Råprotein: 17%
Råfett: 3.7%
Växttråd: 12.2%
Vatten: 11.6%
Aska: 6.8 %
Kalcium: 0.9%
Fosfor: 0.5%
Energi: 11 MJ/kg
Fodertillsatser:
A: 10 000 IE
D/D3: 2 500 IE
E: 50 mg
Niacin: 2.3 mg
Selen: 0.3 mg
Koppar: 6 mg
Pris per kg: 4.90:-
Jag köper en säck på 25kg på Granngården, Lantmännen för 130kr.
Bra pris tycker jag. Det brukar vara smulor i påsen längst ner i botten men inte så mkt ;) Kanske inte det bästa fodret för kaniner som har det svårt att komma upp i hullet ordentligt? Mer till de "biffiga" kaninerna.
Jag tror att det är lite mer fett i rabbfor än vad det är rekomenderat.
Här är en riktigt bra artikel om olika pellets sorter.
#2 Haft Krafft groov 90 till min systers häst. Det bygger upp musklerna, aldrig haft det till kaninerna, men jag tycker det är så stora pellets bitar. Ett bättre foder till kaniner som har det svårt att hålla upp hullet tror jag?
#4: Ja, jag har ett par gamlingar nu som inte står sig på rabbforn, jag vill inte öka givan mer nu eftersom dem slutar äta höet så nu ska vi gå över till krafft groov :)
Annars tycker jag att det har funkat ganska bra med Rabbfor, men nu den senaste vintern har dem gått ner i vikt trots att dem har fått 1dl per dag.

#3 det är mer protein och fett (på grund av unga djur ska växa fort innan slakt, är ett produktionsfoder) och mindre fiber än rekommenderat, och har heller ingen B-vitamin vilket är viktigt för bland annat tillväxten. men eftersom man ger hö och grönsaker så ska det ju inte vara nån fara, man märker ju om kaninerna mår bra eller dåligt
jag ska blanda rabbit royal med något pellets, håller på och velar vilket jag ska köpa. innan har jag haft stampe och lottie bl.a. groov 90 har bättre värden till kanin än rabbfor, lite högre fetthalt än i rabbfor dock (4%) men mer vitaminer och lägre protein och högre fiberhalt :) (jag är superintresserad av foder:P)
/Sanna
medarbetare på Nattsudd och TV

#1 gillar din kanin/er bunny basics? funderar på o köpa nåt av oxbow-fodrena :) är det i samma storlek som lottie? (smala pellets)
/Sanna
#4 Större pellets = bättre tuggmotstånd = bättre för tänderna. :) Säkert bra för kaniner som är dåliga på att äta hö och/eller tugga på grenar.
Jag har alltid gett lottie men ska precis byta till Solid120 som egentligen är ett foder för kossor. Min yngsta hermelins uppfödare ger det till sina kaniner och jag har även hört andra som är nöjda med det. :)
Solid 120
13,2MJ
Råprotein 18%
Råfett 5,7%
Växttråd 13,7%
Kalcium 0,8%
Magnesium 0,5%
Selen 0,4mg
Vitamin E 75mg
Vitamin A 6500
Vitamin D3 1000
Ganska mycket fett, men man får väl helt enkelt minska på mängden. :)

jag har hört (inte provat själv) att om man har ett pellets som har låg fiberhalt (under 15-17%) kan man köpa fibrex i mataffären som är rent kostfiber. är det någon som har provat? (förlåt om det blev lite ot)
/Sanna
#6 Men B-vitamin finns väl bara i kött? Om jag minns rätt…
De får grönsaker och hö iaf. ;)

#11 nej, de finns tillsatt i många pellets (tex stampe, bello, mästers osv). men, de finns i t.ex groddar, fullkorn, nötter, fröer och bönor :) även i broccoli t.ex. så de är absolut ingen fara 
/Sanna
#12 Jaha okej, ja de har fått groddar, broccoli och nötter förut :)
Krafft groov 125, är det bra?
Energi: 10 MJ
Torrsubstans: 87%
Sm. Råprotein: 125 g
Kalcium: Ca 6 g
Fosfor: 5 g
Magnesium: 3 mg (g)
Selen: 0.4 mg
För jag funderar på att köpa en påse med Krafft groov 125, och blanda det med en påse Rabbfor, och ge hälften/hälften till kaninerna? 2 olika pellets sorter alltså :o)

#13 det är jättebra då det har ett högt smältbart råprotein (tror ung. 120 g/kg är rekommenderat som minst) och kalciumhalten är bra, då den helst inte ska överstiga 1% (6g blir 0,6%) det är jättebra att selen är tillsatt då svenska marker är selenfattiga, och selen behövs för immunförsvaret bl.a, även hos människor. du har ju avelskaniner och unga kaniner också väl? då gör det inte lika mycket att fetthalten är 5% tycker iaf jag, för fett är bra för upptag av vitaminer i kosten. kaniner och hästars matsmältningssystem är rätt lika, så jag skulle välja ett hästfoder framför ett ko-kalv eller renfoder då de har helt olika magar och matsmältning än kaniner:) men det är bara min åsikt.
/Sanna
Jag ger Zooman-kaninpellets.
innehåller:
råprotein 13,5 Råfibrer 13,0 vatten 10,5 aska 6,5 råfett 4,0
vitamin A, D3, E, K3, B1, B2, B6, B12, niacin, pantotensyra, biotine, folicsyra, koppar, zink, jod och selen.
pelletsen kostar 18kr för 1 kg
Medarbetare på Hundar.ifokus
Hobby Plus har jag! :) Jag tycker det bra :P
#16 Har man bara en eller två kaniner så är det mycket mer lätthanterligt med 1kg än 25. ^^ Och att man då betalar 3ggr mer kanske inte gör så mycket?
Allt "torrfoder" förlorar näring när det är mer än 6mån gammalt. Så vill man kunna lita på att näringsinnehållet som står på påsen stämmer så ska man inte köpa mer än vad kaninerna hinner äta upp.

#16 nej de gör inget:) det är ett bra värde. råproteinet är ju 13,5% varav 125g/kg är smältbart. jag tycker du kan prova att blanda med rabbfor om du vill, många blandar med olika sorter och så för att få ett sånt bra foder som möjligt. få foder innehåller helt perfekta värden:)
/Sanna
#16 jag vet. tyvärr säljes pellets bara i små förpackningar häromkring. om man vill ha stora säckar får man åka till granngården vilket ligger en bra bit härifrån tyvärr. har köpt där innan och det var ju mkt billigare. men har inte kommit dit eller haft "vägarna förbi" på ett tag så..
Medarbetare på Hundar.ifokus
#18 Såklart det är lättare, när jag hade en kanin (och min syster en kanin) köpte jag påsar i kg också :) men det är ändå onödigt dyrt tycker jag ^^
#21 Så sant. :) Jag har själv köpt 1,5kg lottie för 30-35kr. Och det är ju egentligen tokdyrt! ^^

#22 men när man står där i affären så tänker man ju "oj va billigt det är"
här på ica maxi kostar det 23.90:- för 1,5 kg.
/Sanna
#23 Haha jag vet! Tror det kanske kostar nåt sånt här på ica maxi också men dumt nog betalar jag 35kr på granngården istället, för samma pellets! Bara för att jag köper hö där också. ^^ Heldumt. Men jag har aldrig varit duktig på att hålla i pengar. ;)

Har precis gått över till hästpelletset Kraft groov 90. Så jag kan inte säga så mycket än. Men bitarna var jätte bra i storleken, stora och fina! Hade stampe innan vilket var bra och dom åt som hästar, men det va svårt att holla vikten på det.
20 årig djurgalen moder*
Www.windsoropalm.weebly.com
Har Carrier, ska byta till Renfor.
Not your mom, not your milk.
Jag har Carrier & Lottie (;
Har tackfor, supernöjd!
/Martina, sajtvärd på kanin.ifokus
Solbackens kaniner
Uppfödning av Holländsk kanin
Har carrier och är nöjd med det. Hade funderat på att byta till solid 120, men det är så mycket mat och jag tror inte det hinner gå åt till två små hermelinkaniner :P Fast det kostar väl ungefär lika mycket som att köpa en mindre påse carrier. (tror) Men känns onödigt att slänga en massa :)
#28 Vet du värderna på Tackfor och vad priset är i kg och säck? Vart kan man köpa det?, på Granngården eller?
#30 - Tackfor finns på Granngården, ja. Jag skulle ha köpt det om mina kaniner varit avelskaniner, men de är hoppkanienr som får kullar väldigt o-ofta.

#32 Kolla där här artikeln så ser du vilka värden Bello har, jag ser inget "energi" på den :P men vet inte om det är nödvändigt?
Rabbfor har inte lucern, havre, havrekli, soja, korn, vete, vetekli eller betfor. Är det bra att kaninen får det? Isåfall, hur tällsätter jag det? Finns det i Krafft groov 125?
#33: Det står bara i artikeln att de inte har några säkra uppgifter om de finns i fodret, det är ett vanligt bindestreck om det inte finns ;)
Jag har haft lite svårt att hitta pellets som innehåller rätt lite fett. Eftersom mina kaniner inte behöver så mycket fett då de äter vädligt duktigt med hö och allt. Men Renfor verkar jättebra.

#33 Tack! Bello verkar inte vara helt fel iallafall enligt tabellen
#7 han tycker om bunnybasic,han vet iofs inget annat då han är uppväxt på det,dom är smala pellets,den stora nackdelen är ju priset,men då vi bara har en kanin så går det bra ändå,han har 2 kilospåsen ett tag.
#33, Nu har jag kollat på min säck vad Rabbfor innehåller :)
Lucernmjöl 25,8 %
Vete 16 %
Korn 15 %
Vetekli 15 %
Sojamjöl 11,6 %
Havre 8 %
Melasserad pressmassa 4 %
Kli av skalad havre 2 %
Kalciumkarbonat 1,1 %
Fettsyror 0,5 %
Ja har oxå haft rabbfor en längre tid :) vet nån hur lång tid det tar innnan det blir gammalt? Lottie har jag oxå haft. Det tycker kaninerna jättemket om, fast det är jättehög fetthalt! Jag hade äpple och morot, det med lägst fetthalt av alla.

Jag ger större delen carrier resten lottie, är väldigt nöjd med det. Till och med min hona som är svår att hålla i hull äter det utan klagomål ;)
Köper 10 kg för 100:- tror jag.. Det blir inte så dyrt eftersom att det räcker lagomt länge :)
#39: Det står bäst före-datum på säcken, men det brukar vara ca 6 månader (:

Vi har fårfor (tacka)
Har kollat lite priser på granngården
Tacka 25 kg 156:-
Kraft grund 25 kg 139:-
Kraft grov 90 25 kg 185:-
Rabfor 25 kg 156:-
Solid 120 25 kg 147:-
Jag har stampe nu men det är snart slut. Då ska jag byta till Krafft Groov 90 :)
Emma
Är det stor skillnad på Kraft grund och kraft grov 90?
Ger Carrier, men det finns så sällan inne.
Funderar på att gå över till Krafft Groov 90.
Har ungefär samma värden som Carrier.
#34 Jaha! Så de har det ändå, vad bra då ;)
#38 Tack! Då vet jag :)