Allergisk?!
Jag har blivit allergisk mot kaniner.
Jag vet inte vad jag ska göra.. Finns det något man kan göra åt det? Sälja Shadow eller avliva honom är inte tänkbart. Absolut inte
Några tips? om vad jag ska göra? Min syrra ska kanske ta hamnd om honom under tiden som jag bor på skolan. Men jag vet inte hur det blir sen.
Jag får inte ha han i sovrummet, för jag har reagerat på honom tidigare. Men hur alvarligt jag har reagerat berättar jag inte för mina föräldrar vet inte vad de gör då. Det e kanske inte så hämskt som det låter. tips??

väldigt dålig bild på Shadow.. men en bild i alla fall

Tröst äter kexchoklad
Jag är lite allergisk mott kaniner men jag hade en ute kanin och det funkade.Men jag vet inte….
Är kaninen innekanin så kanske gör så att den får vara utekanin året runt. Det kan fungera, beroende på hur allergisk du är.
Fast då får du kanske vänta ett tag innan det går, tills det blir varmare ute.

Så oerhört tragiskt.
Men är du säker på att det är kaninen du reagerar mot?
Har du gjort en utredning?
Det kan vara så oerhört mycket man kan visa mer eller mindre reaktioner mot. Mat, Tvättmedel, Nya otvättade kläder m.m.
Sen kanske om det nu är Shadow som är "boven i dramat" så är det kanske något i hans bur som du inte tål, bottenmaterialet exempelvis?
Tyvär krävs det nog en riktig undersökning på dig för att få fram vad du inte tåler. Och skulle det visa sig att det är Shadow så kan du kanske umgås så mycket som möjligt utomhus?
Och du! Ge dig inte för jag gissar att när läkaren får reda på att du har kanin så tar dom lätt för givet att det är just det du inte tåler. Nöj dig INTE med det, se till att dom gör en riktig utredning.
Lycka till.
Marsvin 4-ever
.
Ja att jag inte tänkte på det. Gör som #5 skrev.
För några månader sen var jag rädd att jag hade blivit allergisk mot kaninerna, jag fick utslag på händerna så fort jag hade hållt på med kaninerna och rensat deras bur osv. Jag misstänkte dock att det kunde vara spånet så jag tog bort det, och sen dess har jag inte haft utslag.
Så kan vara värt att kolla upp ifall det inte är något annat du är allergisk mot.

#3 och #4 Jag kan inte ha honom ute, Jo om jag vill träffa honom 4 dagar i månaden. Mina föräldras är skilda och jag kommer bo i lägenhet nästa termin. Jag är varannan helg hos min mamma och varannan hos pappa. Men tack för tipset
#4 Jag har gjort allergitest och fick svaret idag, jag e bara allergisk mot kaniner inget annat. Min pappa och farfar är nog också det.. Jag kanske har astma också.
Jag kan inte heller ha honom ute, jag kan bara träffa honom 4 dagar i månaden i sånna fall.
Tack för era svar :)
Finns det några sprutor eller nått mot allergi? Har typ hört om någon som man tar en gång i månaden. Jag bryr mig inte i priset kanske mina föräldrar gör det, jag VÄGRAR att sälja honnom.
#7 Min brorsa och pappa tog sprutor för några år sedan. Nu går det bättre! :D

#8 Tack! Jag ska söka upp vart man kan ta sånna och vad de kostar :D
#9 Har för mig att det var ganska dyrt :/

#7 Men kan du inte ha utebur både hos din pappa samt hos din mamma? Tänkte att din mamma har balkong?
Visst sen kanske hon protesterar men på en balkong kan ju kaninen vara i golvläge och då får ju din mamma en förträfflig bänk att ha växter på.
Snyggt snickrat behöver det ju inte bli fult.
Marsvin 4-ever
.
#11, haha, smart sätt att charma mamma (;
Jag är allergisk, omplacerade två av mina tre kaniner (reagerar starkt även utomhus). Även allergisk mot katter, hundar (förutom min egna dvärgpinscher) gnagare, vissa parfymer och deodoranter mm.
Nu har jag alltså bara en kvar och han bor inne med oss. Det kliar och jag får nässelutslag som leder till eksem om jag gosar med honom. Kli i näsan och ögonen osv. Inte kul alls, minimerat gosandet.
Men eftersom han är helt blind och behöver sin trygghet här hemma där han känner igen sig så kommer jag aldrig omplacera honom. Dock så tål jag rex mycket bättre, har en cornish rex (katt alltså) och träffat rexkaniner som jag inte reagerar på, så efter Texas blir det en rexkanin i någon variant.
Det jag gör är att städa väldigt nogrant och ofta, dammsuger lätt två gånger per dag och våttorkar golven osv. Minimimerar gosandet som sagt och tvättar alltid händerna efteråt. Blir det riktigt illa brukar det lindra att ta ett bad med babyolja.
Det fungerar väl sådär. Men skulle det bli så att det blir ännu värre än det är idag, eller om min dotter skulle visa allergiska reaktioner så låter jag honom hellre somna in än att omplacera. Men då är det här en mycket speciell kanin som jag vet skulle må hemskt dåligt av att flytta. Och jag hoppas på många år tillsammans med min älskling!

#11 Jo iförsig men jag bor på tuna och jag litar inte på de som bor här :/ Shadow hatar också att åka bil, det e väldigt uppstsessande för honnom.
Om det e på vintern kan han inte åka bil för att det blir för varm jämfört med ute. Det är 2 mil från mamma till pappa, från skolan är det kanske 5 mil till mamma och 7 mil (kanske 10..?) till pappa. Skolan e i Piteå, går på Gransnaturbruksskola och bor i Luleå.
Kan hända att jag inte får gå kvar där (värsta fall)..
Gillar inte heller de som gick i 8 när jag gick i 9 an :/ Vill inte sluta på min skola och jag vill inte gå med dem..

#13 Jag får att det rinner och kliar i ögonen, jag blir snorig och nyser. Fick det jätte jobbigt då jag fick hår i halsen från Shadow. Ville bara gå och sova, jätte jobbigt. Dan efter började jag hosta (onsdag) och det har fortsatit till idag, hoppas det går över. Just nu är Shadow hos min mamma jag är hos pappa.

Jag tål inte hö, har astma, tål inte pälsdjur helt.
Men ändå har jag 5 kaniner och en jämthund :D
Förstår verkligen att dethär är jobbigt för dej, men det finns sprutor som sagt :) Det är sviiiin dyrt med de så jag har inte tagit något sånt.
Mina kaniner bor i förrådet, med element och sånt där då. Det funkar hur bra som helst! Men jag kan självklart inte umgås med kaninerna såjätte mycket som helatiden, men ganska så ofta. :)
Tipsen som jag kan ge dej är typ att flytta kaninen till ett annat rum än där vart du sover, eller ta dom/den där sprutan. :)
Det är typ det enda jag kan komma på just nu om du absolut vill ha kvar kaninen :)
Eller att nån annan har kaninen, läste nu t.ex att kaninen är hos dina föräldrar :)
Lycka till med allt ! :)

#16 Tack för tipsen! Jag ska söka reda på mer information om sprutan och jag ska be läkarna kolla om jag har astma. Shadow kommer nog få vara hos min mamma eller pappa för min syrra har en hund hos henne och Shadow är livrädd för hundar.
Jag kan mer än gärna förlora flera tusen och lida än att sälja honom.

Om ni undrar så e bilden tagen med min mobil. Bland de sämsta bilderna jag har på honom.. Men jag gillar inte att lägga ut bilder på internet

Jag fick allergireaktioner m.m på sommaren förut. Jag trodde att det var kaninerna eftersom jag ofta var med dom mer på sommaren och så. Jag rider också så jag var orolig att jag var allergisk mot kanin eller/och häst. Sen åkte jag på undersökning och det visade sig att jag var allergisk för timotej (gräs/hö), kvalster (damm), katt och hund. Jag klarar mig bra men på sommaren ibland tar jag allergitabletter för att slippa kli i ögon och hals m.m.
Jag hade tur som inte var allergisk mot varken häst eller kanin men mot nästan allt annat jag testade… :)

Jag hade ganska otur, jag är allergisk vad jag vet bara mot kaniner. Hade hälre varit allergisk mot villket djur som hälst :(

#20 Så du har gjort ett test?