Kanin iFokus

Kanin

Etikettallmänt
Läst 1281 ggr
alskadeida
0

Varför valde du en kanin?

Berätta varför du valde en kanin och inte ex marsvin.

Berätta lite om dina mål med dina djur.

[Wera]
0

**Haha, jag vela ha en häst egentligen, men vi hade inte råd med det. Jag hade inte ens tänkt på att jag kunde skaffa kanin! Så min kompis sa att hon skulle köpa en kanin, en viltgrå söt hermelin hane. Så när han kom hem till henne, sa jag till mamma att jag vela ha kanin! Så det var tack vare min kompis jag fick kanin.
Vi åkte till Åsa Nyman i Orsa, kaninuppfödare där min kompis hermelin kom från. Hanna (min kompis) sa att jag skulle kolla på en jätte söt vit, rödögd hona där så kunde vi para hennes hane med min henne.

Jag åkte och kolla på honan, min stora syster som "kunde djur" sa att hermeliner brukar vara agressivare! Jag som inte visste något om kaniner, trodde antagligen på det (minns inte.) Så vi köpte hon inte.**

Jag tjatade någon dag och grät för jag vela ha kanin! Jag skulle strax fylla 10 år då. När jag var hos Hanna titta vi i en tidning och såg att tre dvärgvädurar skänkes bort i Mora, bara 15 min från oss.
En oktober kväll när jag var med Hanna, vi satt i "källarn" och spela data spel… så precis när hon åkte hem, så kom Tanja (min syster) med en hamster bur (som användes som transport bur) och i den buren var det två dvärgvädurs ungdjur (5 månader), hanar. Manteltecknade/brokade? Jag fick den ljusa (viltgul) och min tvillingsyster (Vero) fick den mörka (madagaskar).
- Våra första kaniner, bambi och Gremmlins.
Det visades vara två av dom kaniner som var i annonsen vi såg i tidningen, de skulle avlivits om ingen tog dom.

Det handlade kanske lite om hur jag fick min första kanin också Oskyldig Men den feta texten handlar mer om vrf jag valde kanin.
Förlåt för långt inlägg!

youtube1
0

*dubbel*

youtube1
0

jag hade 3 katter en hund o fiskar inan jag skaffa kanin.Men en av mina kompisar hade kanin o jag tyckte de värka rollig,mysigt och kul så 2 dagar senare skaffa vi 2 kaniner.

De två kaninerna dog o nu har jag en kvar.Pappa har snart byggt klart en bur så att vi ska kuna skaffa en till men så ska vi avla med den o vi har en masa intreserade personer som vill just ha kanin så de komer inte va några problem att hitta ett bra hem.O så ska jag behålla en kanin ur kullen samma sak med ägarens pappa(min kompis som fick mig attt skaffa kanin)komer också ha en kanin ur kullen.

youtube1
0

*dubel*

Jojsan
0

Jag har hela livet velat skaffa en hund men vi har inte haft den tiden som krävs så det har aldrig blivit av. Min mamma föreslog då för ca 5 år sedan att jag kanske skulle börja med något enklare djur typ en kanin. Jag ville även ha marsvin men eftersom de inte kan bo ute på vintern fick det bli kanin och det ångrar jag absolut inte.

Mina mål med mina kaniner är väl att de ska må bra och ha det så bra som möjligt, tränar även lite med dem (inte hoppning utan vanliga kommandon.. ^^) Vill att Bebbe ska bli lika bra som sin mamma och gärna ännu bättre på tricks och liknande.

Zvintos
0

Vi hade kaniner när jag var liten, så det föll sig naturligt att det var just kanin jag skaffade själv sen.
Kaniner har alltid passat mig bra.
Skaffade första egna -99 och första rasrena kullen föddes -08.
Har som mål att hjälpa till att förbättra utseendet och temperamentet på dvärgvädurarna.
Föder upp vit blåögda, även om den ligger på is just nu.
Kommer i framtiden även föda upp dvv i rävrött, och funderar på att även föda upp mellerudskaniner.

youtube1
0

#5.I en kanin bok läste jag att marsvin o kaniner kan bo tillsammans i utom husbur året runt. Konstigt =O.

Memliss
0

Har haft katter och hamstrar hela mitt liv. Ville ha någon gosvänlig sak, och eftersom katten var för självständig och hamstrarna för små prövade jag med en kanin. Perfekt! Gosigare flicka får man leta efter. så nu är jag helt fast på kaniner:) De är underbara kompisar som inte säger nej till kel. Eftersom jag är en vääldigt kelsjuk människa så passar det här mig alldeles utmärkt!

AnimalLover
0

#7 det kan dom inte då marsvin e oerhört känsliga mot kyla å drag och dom får ej vinterpäls . sedan så är det lag på att marsvin ska vara minst 2 och 2 även fast man har en kanin som kompis

AnimalLover
0

#7 det kan dom inte då marsvin e oerhört känsliga mot kyla å drag och dom får ej vinterpäls . sedan så är det lag på att marsvin ska vara minst 2 och 2 även fast man har en kanin som kompis

youtube1
0

*dubbel*

youtube1
0

#9.Ok tack för svaret. Men du ska int tro att jag har marsvin.

Jag skulle alldrig i livet skaffa marsvin de är känsliga o ffffuuulllaaa.

Noa-Nisse
0

jag valde väl en kanin framför ett marsvin för de är mer aktiva. och man kan ha kaninen ute hela året.

Enligt mig så är marsvin ganska så fula, nej inte fula, men sötfula likosm :P de är liksom kubformade men små ben!.. men smaken är som baken ^^

Medarbetare på Hundar.ifokus

AnimalLover
0

#12 ursäkta men hur kan du säga något sånt ?? Det finns faktist sånna här som har marsvin! (bla jag)

[Wera]
0

Kom på nu också! Mamma och min stora syster hade skaffat 4 frassar innan jag skaffa min egna kanin, då var jag bara 4 år. Men vi typ gav bort dom :P men jag tänkte inte alls på att jag kunde skaffa kanin somsagt. Men jag var "uppvuxen" med kanin om man säger så ;)

flikkan
0

Innan jag skaffade Tindrah (Min första kanin)
Så sysslade jag mycket med Hamstrar.
Men sen så fick min syster en kanin för länge sen och då startades mitt eviga kaninintresse :)

Så nu sysslar jag med uppfödning och har själv 4 kaniner.

[Wera]
0

#11 Var snäll och dubbel klicka inte, ser att du gjort ganska många dubbla inlägg! Klicka en gång och vänta! Kif kan gå segt ibland.

#12 Håll det där om marsvin för dig själv.

#7 Marsvin ska inte bo utomhus, iaf. inte om vintrarna. Marsvin ska de alltid bo minst 2 och 2 (marsvin och marsvin) inte kanin och marsvin efter som de pratar två "helt olika språk." Oftast har de böcker "fel" ang. marsvin och kaniner kan bo ihop ;)

alskadeida
0

Ett marsvin kan bo ute året runt om man har värme i buren dvs slingor och så, sedan så kan marsvin och kanin bo ihop, av egen erfarenhet men eftersom dem inte talar samma srpåk kan det bli jobbigt att förstå varandra.

Alla har ju sin syn på hur djur ser ut men man behöver inte slänga ut sig saker om hur man ser ner på dem, eller hur.

Man skall i alla fall med sjur oavsett vad folk säger prova sig fram.

Man kan inte bara lyssna för då skulle ingen våga ens prova nya fäger i aveln mm.

Emma-lundqv
0

Jag har alltid varit väldigt djurintresserad, men min mamma har pälsallergi mot en del djur, bl a marsvin och katt. Jag ville helst av allt ha en häst eller en hund, men det är ju ett väldigt stort ansvar så det fick bli ett par möss.

När dem sen gick bort ville jag ha ett djur som man kunde göra lite mer med, och eftersom en kompis till mig hade kaniner kom vi in på det spåret. Vi var osäkra på om min mamma skulle reagera på dem, så då blev det en kompromiss - utekaniner. Det passade väldigt bra med tanke på att vi nyss flyttat in i huset, och därmed hade stor tomt och även ett fd. gästhus att utnyttja.

Det var slutet av 1999 och sen dess har jag alltid haft kanin. Nu, de senaste fem åren har jag blivit mer och mer seriöst engagerad i hoppning, utställning och Avel.

En period hade vi även två kattungar, som vi var tvugna att lämna tillbaka pga. allergin. Och sen årsskiftet 03/04 har vi även hund.

[Wera]
0

#28 Kaniner och marsvin kan bo ihop, men marsvinen riskerar att skada sig, dessutom måste marsvin bo 2 och 2 (minst) somsagt :)
- Men nu är det så att tråden inte handlar om marsvin & kanin kan bo ihop :P Detta är ngt OT från tråden.

lill-jarven
0

Jag hade kaniner när jag var liten, fick min första när jag var kring 7-8år. :) Dom sista jag hade då gav vi bort eftersom intresset hos oss barn (det var jag och mina bröder som tog hand om dom) svalnade endel varje gång det blev vinter. (Kan tillägga att jag var maniskt rädd för rävar när jag var liten och så fort det blev mörkt ute vägrade jag gå ut! Haha.) Dom fick hursomhelt ett jättebra hem och den ena levde tills han blev 13år. :)

Jag har hela tiden saknat att ha kanin trots att jag har 3 egna hundar och även en häst inom familjen så när jag flyttade hemifrån och malinroth köpte sin Ahlberg slog jag också slag i saken och köpte Hubert. :) Han är nu drygt 2år och jag har samlat på mig 2 kaniner till. ^^

Dom är härliga. Spec hermelinerna tycker jag! :) Är inne på min 4e nu.

alskadeida
0

Jag har ingen kanin nu utan kommer kanske efter i helgen skaffa mig en. skall se lite på utställningen i tierp

[Wera]
0

#22 Kul! Hoppas du hittar någon fin kanin som du vill ha (:

tantnett
0

#7 Det är fullkomligt fel information i den boken.

Jag älskar marsvin och har själv fem styckna.

Men gällande kanin så valde jag inte. Jag blev vald av kaninen!

Jag hade aldrig intresserat mig för kaniner än mindre tänkt tanken att skaffa kanin.

Men gjorde "misstaget" att gå in i en djuraffär för att köpa akvariefiskar och kom ut från affären utan akvariefiskar, tom plånbok "kaninskrället" kostade rubbet jag hade i plånboken, men med en kaninunge på 8 veckor.

Vad hände? Jo inne i affären så kastade sig kaninen fram mot burgallret var gång jag var i närheten av buren. Dom andra kaninerna i buren brydde sig inte om mig, men när till slut Flippen som hon ju senare blev döpt till fullkomligt hängde desperat på burgallret så bad jag personalen plocka ut henne.

Och vi har nu delat bostad i fyra år.

Marsvin 4-ever Tungan ute.

AnimalLover
0

#24 åh så sött ! Nästan samma sak hände mig när jag fick min ena kanin

Kristall
0

Vi skaffade våra första kaniner när jag var ca 6 år gammal.
Då var det 1 vuxen korsningshane och 6 ungar.

Senare skaffade jag min första "egna" kanin (alltså som jag valde själv ;P), en isabellafärgad dvärgvädurhane från en djuraffär. Skygg och försiktig var han, men blev snart min bäste vän. :)
Sen när vi skaffade vår hund fick vi med en liten hermelinhona, brun zobel, som vi döpte till Ada. =) Henne hade jag tänkt börja träna hoppning med, men hon dog plötsligt några veckor efter att vi fått hem henne. :(

Sen blev min dvv avlivad p.g.a förlamat bakben. :/

Så skaffade vi Saga, min dvärgvädurhona, i januari -08.
Hon fick mig att bli riktigt intresserad av kaniner igen. :D
Sedan hämtade vi Curry, min teddyvädurhane, i augusti, och Tingan och Tuffan, mina dvvkorsningshonor, i september. ^^,

Blir troligtvis även 2 till kaniner nu i sommar. :D

Jag har mina kaniner främst till kel/sällskap, men ska ev. tävla någon gång i hoppning i sommar och ta ngn kull om året i fortsättningen. :)

Med vänliga hälsningar, Sanna Johansson

Besök gärna min blogg :)

youtube1
0

#14.Och.

Mina kompisar har marsvin o de acksepterar att jag tycker att marsvin är fula.Alla kan ha sina åsikter o nu var de första gongen här ine i deta forum jag har komenterat någott sådand.De va bara en engonds grej.

Pssss de värkar som om man nästan ska känna skulld för att man tyckr någott/någon är ful.(inte tyck nått djur är fult)

Tex.Mina kompisar tycke naken katter är fula medan jag tycker de är sötta.

Kristall
0

#27: Du behöver inte skriva så överdrivet negativt för det. Obestämd 

"Jag skulle alldrig i livet skaffa marsvin de är känsliga o ffffuuulllaaa."
Du kan ju istället säga typ: "Jag vill inte ha marsvin för att jag tycker att de är känsliga och fula." OM du nu måste få det sagt.

Med vänliga hälsningar, Sanna Johansson

Besök gärna min blogg :)

tantnett
0

#27 Man kan välja sina ord. Det är mycket jag inte tycker om och skulle kunna skriva illa om, men av hänsyn till andra som inte har samma uppfattning som en själv så kan man ju formulera sig ordentligt.

Sen trodde jag att jag var kunnig i svenska språket men tydligen inte för jag har aldrig varken hört eller läst ordet fffuuulllaaa det måste vara något nytt ord?

Och du! Tänk på dom synskadade.

youtube1
0

#28.Ok de ska ja täncka på näst gång.

Men nu fick ja de sagt på min sätt ;)

lill-jarven
0

#28 Har aldrig hört talas om fulla marsvin, men det lät allt annat än hälsosamt. (Onödigt ja, men jag, som inte ens tycker om marsvin särskilt mycket, blir också upprörd över såna inlägg).
Man ska hålla god ton på det här forumet!
Man behöver inte slänga ur sig att marsvin är fula på ett sådär otrevligt sätt. Istället kan man säga att man inte är så förtjust i dom eller något i den stilen.

youtube1
0

#29.Du borde inte lägga i dig.Jag undrar vad ru kaller de mis jag vett allt om de syn skadade o är bäst i sv levivet som pugghäst då. eller ska jag kalla dig beser viser.

Sen trodde jag att jag var kunnig i svenska språket men tydligen inte för jag har aldrig varken hört eller läst ordet fffuuulllaaa det måste vara något nytt ord?

jag vet hur de är för jag dislexy.

Mk91
0

#32: Du bidrar verkligen till en tråkigare miljö här på kanin.ifokus när du häver ur dig sådant där om tantnett.

[Wera]
0

#32 Jag har inte dyslexi, men jag förstår knappt vad du skriver.
Du ger en tråkigare miljö, precis som Mk91 skriver.

Du behöver inte ha en dålig attityd och svara "och" när någon säger till :S Respektera att vi inte vill höra att marsvin är fula, det är din åsikt men håll det för dig själv. Vi har inte bett om din åsikt ang. om vad du tycker om marsvin Glad

spiritedaway
0

Jag kan inte säga varför det blev en kanin istället för marsvin t.ex. Jag har alltid tyckt om kaniner. Medans jag var yngre bodde jag nära en uppfödare och lånade två kaniner av henne en sommar. Sen dess har jag väl varit fast :) Djur får mig att må bra helt enkelt. (Egoistiskt kanske..men så är det)

mitt mål. Ja vad ska jag skriva på det. Vill att de ska må bra helt enkelt.

Sashhi
0

Ursäkta? Den här tråden handlade inte om något litet tjattrigt bråk. Släpp det och fortsätta med det som ska göras.

Not your mom, not your milk.

Tittiman
0

Djur har alltid varit mitt största intresse och det har blivit många olika djur under årens lopp och hund och katt har alltid varit en självklar del av familjen.

Tidigare hade jag även marsvin, som jag tycker är otroligt härliga husdjur, och fåglar av olika slag.

Nu bor jag på landet och kände att det skulle vara mysigt med några utekaniner. Av en slump hittade jag min första teddyvädur på Blocket och sedan blev det som det blev…Glad

tantnett
0

#32 Min kritik gällde inte din stavning. Ber verkligen om ursäkt om du tolkade det så.

Kritiken var att du drog ut ordet fula onödigt långt.

Tycker det var både överdrivet samt inte just mot dom synskadade.

Linaah
0

Har alltid velat ha häst men när inte de funkade började jag tjata om kanin! fick en 2005 och sen en 2007! :) Har en foderponny nu också sen ett år tillbaka men han ska hem snart pga. fång. Vill ha fler kaniner men då kan jag inte skaffa ny foderponny i höst… "/