Kanin iFokus

Kanin

Etikettmat-och-utfodring
Läst 1782 ggr
Em--ma
0

Lottie och Rosa110!

Heej har funderat att byta foder till Lottie :)..
Vill bara först vara säker på att det är ett bra foder, så då undrar jag vad det innehåller. XD … Och vad ger den till kaninen..
Hur mycket kostar den och vart finns den?

Har också tänkt på Rosa110, så samma frågor till den =)

/ Emma
Kolla in min blogg, väluppdaterad och högt rankad hästblogg- http://enallroundryttare.blogg.se !

Em--ma
0

Putt  ;)

/ Emma
Kolla in min blogg, väluppdaterad och högt rankad hästblogg- http://enallroundryttare.blogg.se !

Emma_B
0

Jag har haft Lottie, det är en väldigt "liten" pellets. Det finns olika sorter, tror att det finns Linfrö & Maskros, Morot & Äpple och Havre & Vetekli, är inte säker.

haha, jag vet ingeting om Rosa100. :P

Majsbecka
0

#2 Jag får för mig att dom är onyttiga bara för att dom har smaker, det påminner mig om "Foderblandning" som man kan köpa i djuraffärer som gör kaniner tjocka. Men jag tror att det bara är fördomar att Lottie ger samma effekt (?)

Em--ma
0

Vad inhehåller Lottie som e bra för kaniner då. XD.

/ Emma

KvirrZ
0

#3 haha, det är bara pellets, inget onyttigt som i foderblandning ^^

- Mvh Emma

Sashhi
0

Det heter Rosa 110. Det är egentligen ett kofoder, men funkar mkt bra till kaniner också. Finns inte på min Granngården, så får börja med Carrier istället. Men pälsen blir ofta mkt bra av det & ka<niner blir med alerta, men inte hyperaktiva.

Not your mom, not your milk.

Em--ma
0

#6 Okeej då vet man att det heter Rosa 110 XD… HUr är Carrier då :P

/ Emma

Em--ma
0

Rättade till  det nu :)

/ Emma

Siggen
0

Använder Carrier. Funkar jättebra :) Dock är min ena plutt lite tjock :D Har minskat lite på pelletsen och ska sedan kanske köpa Lottie till henne, som jag har fått för mig är bättre för kaniner som har tendenser till att bli runda :)

Mvh Sigrid

Majsbecka
0

#5 Hahaha, okej ^^

Emma_B
0

#3 Jag har inte hört talas om att kaniner blir tjocka av Lottie, mer av att dom får glansiare päls. vet inte om detta stämmer. Dom flesta brukar blanda Carrier och Lottie, det tycker jag är ett bra alternativ :)

sofijans
0

mamma har köpt pellets till min kanin, jag ska kolla vad den heter. Men det lät som rosa110 när någon beskrev?

det är iaf typ kalvfoder egentligen och så får kaninerna fin päls av det har jag hört :) låter det som rosa110?

Sashhi
0

#12 - Jaa, det gör det. :D Var köpte ni ? (A)

sofijans
0

#13, jag vet inte vars vi köpte, men jag kollade på säcken. Det stod "lantmännen" och något mer på det, så det är nog inte rosa110.. vi har en stor 25 kg säck :)

Michiis
0

#14: Kan det vara "rabfor" elr "stampe" ??

// Michis

sofijans
0

#15 hur vet man om det är något av det? det stod inget på den förutom typ : lantmännen lantbblalblalbaaa

Clariiz
0

#16; Det låter som Rabbfor.

Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com

Sashhi
0

Grr.. kan inte hitta Rosa 110 på "min" Granngården. T-T Dom har inte det.

king996
0

Lottie är bra och #11 det är sant dom får glansiare päls av det och dom håller vanlig kropps vikt

ciss
0

Mina höll inte vikten av Lottie, så jag bytte till Carrier. Mer tuggmotstånd är det också :)

/ Cissi, medarbetare på Kanin
    www.frihetenskaniner.se

[Wera]
0

Jag har ingen av dom, men syrran har precis köpt en påse Lottie till en av hennes hermeliner för han blev bara så överviktig av en msk rabbfor som vi använder ;/ Men Lottie är ganska uppskattat.

Rosa 110 funderar jag på att använda om det finns vid mig (har inte kollat upp det).

Kiwanu
0

CARRIER! tycker jag, det är det bästa, och kaninisarna har växt upp med det hos uppfödar'n, så det inte blev ett så stort byte nu när dem är så småå *blink blink*

Milosmamma
0

Mina kaniner får Carrier, det tycker jag är ett bra foder.

Rafflan
0

jag ger Lottie till alla mina djur (kanin, marsvin å chinchilla). Å Marsvinen å chinchillorna håller en fin vikt, dock blev kaninen fet (kan ju bero på att hon fick 2-4 dl/dag ^^, men alla gör vi våra misstag, nu bantar hon XD)

Men lagom mängd Lottie så är den nog jätte bra ;)

Milosmamma
0

men rabfor e ju inte spec bra.

Om an inte ska göda kninen då förstås.

Katti
0

Rosa 110 säljs inte av Granngården utan av Svenska Foder (www.svenskafoder.se). Och det heter inte Rosa 110 längre utan Nora 19!

Fnyan
0

Jadu, vet inget om Rosa 10 eller Lottie, men själv använder jag edel str å de är jätte bra! :)

[Angel88]
0

jag kör med rosa110 jag tycker det är super. kör även med lite lyxmatsblandning till.. mina kaniner har fri tillgång på foder sålänge dom inte blir feta av det..

Trocaderos
0

Jag har Mästers till mina kaniner.
Jag tycker personligen inte att man ska byta foder om kaninen mår bra av det men det får man ju bestämma själv.

Well
0

Köpte Lottie idag faktiskt, på Maxi. ^^ Valde Maskros-linfrö, kostade 29 kr. Stod att det gav fin päls, innehöll mycket olika sädeslag o.s.v. Ska prova det, o se om det är bra. :)

Hermelina
0

Men hallå, dte har ju varit en massa snack om att man inte får ge blandningar (får och får, jag menar att det inte är så bra)till kaninerna, och jag tycker att lotti verkar som en blandning.. ?

Trocaderos
0

Lottie är ingen blandning det är pellets :)

[Angel88]
0

#31 man kan visst ge blandningar, mina kaniner äter det och dom mår hur bra som hällst. kanel (han på min bild) får fri tillgång på det, så länge han mår bra och inte blir fet. han har en underbar päls och han e ricktigt glad och jätte fin i hullet. :)

aliciia
0

#33 man kan, men det är inte bra. massa fett och konstiga saker i gnagarblandningar.

Well
0

Lottie är en pellets, med bl.a. torkade maskrosblad om jag minns rätt i själva pelletsen. (i maskros-linfrö).

Hermelina
0

jaha, så linfrön och sånt är inpressat i pelletsen?

Well
0

#36 ja precis :) Så det är inte någon blandning med fröer o.s.v., utan allt är inpressat i pelletsen ;)

[Angel88]
0

#34 oki konstigt att min nelis inte är jätte fet då, för han hatr levt på det och rosa110 i två år nu då :). och han kan till och med lägga på sig lite, han e jätte fin i sitt hull..

[Angel88]
0

hej jag har nu bytt till lotti till min kanel och min cléo. dom har frå tillgång på det under vintren och ca 1 dl om dagen kanske lite mer, under sommeren.

kanel slutade äta i sommras, åt bara torkade bananer och halm… så ja testade lotti äpple morot och det gillade han, och den med havre vete kli.. honan äter allt nässtan

annaforsgren
0

Lottie tycker jag är ett bra pellets, den enda nackdelen är att det inte är tuggmotstånd på det och att kaninerna lätt blir hungriga igen.
Jag har haft Lottie i 2 år till mina kaniner tills nu då jag bytte till Carrier. Mina kaniner hade bra hull när de åt Lottie, de fick 1 dl om dagen. Jag bytte till Carrier för att testa något nytt^^

Mvh Anna :D
Medarbetare på Jättekanin.ifokus

lill-jarven
0

Mina får lottie, eller snarare, Edith får lottie. (Fri tillgång, men hon äter ca ½dl per dag.) 
Hubert & Leia får "bara" 3-5 sorters olika grönsaker om dagen, de är nästan lite tjocka ändå! Och jag ger inga grönsaker som innehåller mycket socker (som t.ex sockerärtor och majs). Hö får dom såklart också, men jag har liksom ingen aning om vad det är som gör att de har gått upp i vikt. Frukt får dom sällan.

Har jag missat nåt? Dom får oftast morot, gurka, kålrot, broccoli, blomkål, spenat och rädisor. (Inte alla samtidigt, förutom ibland när jag är rik). ;)
Känns inte som att någon av dom innehåller något som borde bidra till en viktuppgång..?

Tillbaka till tråden!
Jag är nöjd med lottie men de ger inte mycket tuggmotstånd, så jag har funderat på Nora 19 eller carrier. :)

Sashhi
0

#41 - Jag hade också längre tänkt på Nora 19, men nu har dem samtidigt som vid namnbytet bytt lite näringsvärden, och tycker inte att det är alls lika bra längre.

lill-jarven
0

#42 Okej, tack för informationen. :) Har du nåt annat bra tips? på foder?

[Angel88]
0

ä… mina kaniner äter och tuggar av halmen med, så de e bra för dom… ja fyller på maten i skålen ute var 3-4 dag, nu på vintren så dom äterväl ca 1- 1,5 dl dagen beroende om det blir kallt

Sashhi
0

#43 - Solids120 verkar riktigt fint, och billigt framförallt. Ungefärliga näringsvärden som fd. Rosa 110 hade. Jag ska börja med det inom kort. Annars så är Tackfor jättebra för de som avlsar mycket på sina kaniner. Annars om man itne har möjlighet att få tag i Solid120, så funkar Renfor alldeles utmärkt. Haha, ser ni? Inte bara kaninpelelts så är bra.

lill-jarven
0

tror det var solid120 som ediths uppfödare gav till sina kaniner. :)

[bebba]
0

Min kanin ska få smaka lite på Lottie nu. Förut hade hon samma pellets i tre dar och hon åt inget. Så nu får  hon låna av våra låne kaniners foder. Köpte Lottie på ICA maxi igår.

Denna kommentar har tagits bort.
lill-jarven
0

Köpte en säck solid120 igår så jag ska börja blanda i det i Ediths lottie ikväll. :) Ska bli kul att se om hon tycker om det!

Dom finns ju bara i 25kg säckar vilket är lite besvärligt när man i princip bara har en kanin som äter pellets.. och då dessutom en liten hermelin som inte ens väger ett kilo, men som tur är ska jag dela den med Lans. Fodret förlorar ju endel näring efter 6mån. (:
Och om den sen fungerar bra och kaninerna tycker om den så kommer en säck antagligen att gå åt hyfsat fort när jag väl flyttar ihop med SagaoAlfred.. vi kommer att ha 7 kaniner i lägenheten. ;)

Ska bli spännande att se om det fungerar bra. Är ju ett väldigt bra pris på det också! :D 147kr för 25kg på granngården.

Strumpa
0

#49 haha wow, 7 kaniner Flört va härligt. såg att solids fetthalt nästan är 6%, vilket är 3 ggr mer än rekommenderat för en kanin. men du får rapportera sen hur det går! :)

/Sanna

medarbetare på Nattsudd och TV

lill-jarven
0

#50 Det ska jag absolut göra! :) Jo den är rätt hög, men t.ex. Lottie har ju en fetthalt på 4% (beror iofs på vilken av smakerna man köper) och Edith har ätit det länge men är ganska tanig och ska dessutom paras nästa vecka så hon behöver lite extra! :) Och så får hon inte så mycket ändå, hennes måltid består alltid mest av färska grönsaker. Så jag späder liksom ut det. ;)

Strumpa
0

#50 jo de är klart :) med grönsaker och hö så blir de ju bättre värden. lottie har så små bitar. dom bara försvinner ju när man ger mat Flört

/Sanna

medarbetare på Nattsudd och TV

[Wera]
0

#51 Kanske ngt OT, men vem ska Edith paras med? :D kul!

lill-jarven
0

#53 En viltgråmantlad hermelin från samma uppfödare. :) Han har anlag för havanna, viltblått och såklart viltgrått då. ^^ Edith är ju havanna men har även anlag för viltgrått ovh viltblått så det kan bli vilket som! :) Förhoppningarna är att det dyker upp havannamantlat.
Tror det var Matilds(?) som sa att det även kan komma viltbrunt om jag inte missminner mig? :)

Jag kommer starta en tråd om detta när dom är parade.

Mk91
0

Mina kaniner fick lottie och hade fint hull och glansig päls. Kanske även ska tillägga att de älskade det!

De var utekaniner och bodde i stora burar och hade fri tillgång till stora utehagar så de fick mycket Motion, var även rätt sparsam på pelletsen då jag ansåg att hö och grönsaker var ett tillräckligt foder, iaf på somaren. På vintern fick de mer pellets.