:O
För några veckor sedan så hände en hemsk sak!
Det var tidigt på morgonen kl 04.34 och jag hör hunden skälla mer och mer. Och det var jätte blåsigt ute så tänkte att han skällde för det. Men jag blev så trött på det och gick och kollade klockan och sedan till han. Där står han skällande mot fönstret, tittar ut och ser hur blåsigt det är och kikar bort till kanin burarna. Kollar noga fall det var ngt djur var där. Går ut och kikar bort och ser mot burarna, det blåser jätte mycket och det står ett gammalt träd bakom burarna som skulle sågas bort när det blev bättre väder. Det blåser så den gungar runt och sedan PAFF så bryts den av rakt på min 3-fackare Så den faller frammåt :O
Jag står där helt paff i några sekunder och sedan sticker jag dit och försöker få bort trädet, lyckas inte få bort det, börjar få panik för mina kaniner är ju där inne.
Springer in i huset och vecker dom andar så dom kommer ut och hjälper till och till slut får vi bort det dumma trädet. Vi lyfter sakta upp buren.
Ser att allt är helt katastrof. En keramik matskål hade spruckit i små bitar. Öppnar Översta delen där min drektiga hona är, Älva. Tar ut henne och hon är helt ihoptryckt och skakig. Ger henne till min bror och bad han ta in henne och lägga henne i en korg med en handuk och pappa fick kontakta veterinären.
Öppnar sedan den andra delen där skålen hade gått sönder. Han ligger ner, min första tanke var 'han är död' kollar lite på han och ser att han andas och lyfter upp han ser en keramik bit instucket i låret :O. Då började jag verkligen få panik och började gråta mamma tog han och gick in medans jag skulle kolla Pelle Han var lite skakis men annars helt okej som jag kunde se. Gick in och pappa gjorde i ordning transport burarna.
Pelle fick sitta i en transport bur och det fick även Älva men Kastanj hade jag i en handduk under hela färden.
30 min senar var vi framme där, vi gick snabbt in och där står 2 st veterinärer.
Pappa berättar vad som hänt, kunde inte prata eftersom jag var så lessen att förlora någon av dom!
Dom tog först Kastanj som såg värst ut och kollade såret och sedan rönkades han, och det såg bra ut sa dom. Dom sövde ner han så dom kunde få bort keramik biten. Undertiden satt vi och väntade och kunde inget göra.
Sedan när dom var klara med han fick han ligga sovande i en handuk i min brors knä.
Sedan tog dom Älva för hon var drecktig och dom rönkade henne och det fanns inget brutet allt såg bra ut men dom fick lov att boka in mig för att kolla ungarna så dagen därpå skulle jag åka iväg till en större veterinär klenik för att kolla henne.
Pelle rönkades även fall ngt var brutet men det var bara en liten skada på tån och det har läkt och svullet om vänstra ögat.
Kastanj fick antibeotika och så fick vi recept till en medecin han skulle ta i 2 veckor. och Pelle fick ögonsalva.
Räknigen blev hög men det gjorde inget allt blev iaf bra tillslut.
Vi åkte hem och vi tog våra 3 inneburar och fixade dom inne i mitt rum Så där får dom bo nu. För ute buren är helt trasig så ska köpa en ny. Och så vill jag kolla till dom, vågar inte ha dom ute efter detta.
Dagen därefter åkte vi iväg för att undersöka Älva och dom kollade hennes mage och såg att det fanns 4 ungar men 1 död och 3 levde men dom visste inte om dom skulle klara sig eller om dom var skadade redan. Och det var bara 4-6 dagar kvar till dom skulle födas (enligt beräkning) så fick gå till baka dit 2 dagar senare för att kolla om dom levde om dom gjorde det skulle dom göra kejsarsnitt för att ta ut alla ungar.
2 dagar efter det så åkte vi dit och kollade om några fler hade dött, det hade det inte. Blev jätte glad för det.
Dom sövde ner henne och jag fick vara med under allt. Dom fick först ut en levande liten unge, och sedan en till levande och sedan en död och sedan en ännu levande unge. Undertiden Älva sov så matade vi ugarna med någon ersättnings mjölk och sedan rönkades dom. En hade ett skadat ben och eftersom den var nyfödd fanns det inget att göra en att avliva den :(
När vi kom hem så fixade jag ett bo till dom 2 levande ungarna och Älva gick sedan och kollade dom och hon accepterade dom :D
Vi gick sedan på återbesök med Kastanj och kollade såret och det var jätte bra läkt. Ochdom kollade Pelles öga och han är nu helt blind där :( Men det gör inget.
Alla har det bra nu och dom 2 levande ungarna är tingade och kommer sedan flytta. Det vart en hane och en hona. Dom 2 döda begravde jag.
Är jätte glad att allt slutade bra. Hade inte hunden Lacky skällt så mycket hade jag nog hittat Kastanj död :( Är så stolt över henne.
Vad hemskt! Men tur att det gick bra till sist :)
Men oj vad hemskt :O Vilken tur att alla klarade sig, synd att dom 2 ungarna dog :/
Av nyfikenhet, Vilken färg? blev ungarna? :):)
Oj, vad hemskt! Men tur att allt slutade ganska bra tillslut.
En utav våra burar blåste omkull förut, men som tur är så har den öppet i botten (2-våningsbur), och vi tror att Jenny satt där, för när vi upptäckte det på morgonen satt hon som tur var mitt ute på tomten :)
Usch vilken hemsk upplevelse! :S
Vilken tur att allt blev bra till slut :)
Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com
Vilken berättelse.
Jag tycker du ska sträcka på dig och vara stolt.
Inte alls många som gör så mycket för sina kaniner som du gjorde.
Riktigt bra gjort.
I dessa fall så struntar man i pengarna, men önskar att ibland en viss summa kunde tagits bort från fakturan.
Lycka till med allt.
Du kan väl sätta in bilder på dem alla?
Gud vad hemstk,men tur att det gick bra till slut!:D
// Emma :D
gud vad hemskt.Måste varit riktigt jobbigt!
synd att två av ungarna inte klarade sig

vad hemskt!
Tur iaf att det gick bra!!!!!!!!!!!!!
Zessans bur trillade en gång, men hon gjorde inte illa sig som jag är glad över. Hittade buren vält i trädgården, sen hittade jag henne kall, blöt och smutsig, men hon litade på mig så det var bara att lyfta upp henne….

usch vad hemskt :(
Hälsningar Lisa - medarbetare på Jättekanin iFokus
Usch, hemskt :/
#0: (Ändra gärna rubriken på inlägget, så att andra har lättare att se vad tråden handlar om :))
"Var dig själv - det finns redan så många andra"
Va hemskt. Men det slutade ju väldigt bra ändå, tur det.

herregud :S stackare!! Tur att allt lsöte sig tillslut iaf!