Kanin iFokus

Kanin

Etikettallmänt
Läst 2391 ggr
Em--ma
0

Ta in kanin.

Heejsan, har inte orkat gå ut till ninerna idag ännu, men jag tänkte ta in dom (om det går) 

För att skillnaden mellan temperaturerna är väl max 10 grader som skillnaden får vara eller??

men kan jagta in dom även om det är -2 ute och ca 20 i mitt rum (gillar kallt ;D) Men om jag öppnar fönstret också, då blir det mkt kallare, och jag ska typ bara ha dom inte i ½ h men går det?? Tacksam för svar :D

/ Emma
Kolla in min blogg, väluppdaterad och högt rankad hästblogg- http://enallroundryttare.blogg.se !

Em--ma
0

putt ;D

/ Emma
Kolla in min blogg, väluppdaterad och högt rankad hästblogg- http://enallroundryttare.blogg.se !

[Wera]
0

Jag har ingen kunskap om det men jag har gjort så utan att jag märkt något på kaninen men de kan få värmeslag (heter så va?)

Em--ma
0

#2 okeej, jag provar om jag tkr det blir för varmt får dom gå ut igen XD

/ Emma

moa88
0

om du valt att ha utekaniner tycker jag att det är som din skyldighet att även vara med om ute i buren.

Tänkt om inte du ser att dom tycker det är varmt i ditt rum??

AnimalLover
0

#3 du kan inte se om det blir för varmt utan det brukar så fort dom kommer in komma som en chock vilket kan leda till döden

Tisdus
0

Ett tips: Känn på öronen. När öronen börjar bli varma är det dags för kaninen att gå ut igen.

Zessan
0

jag tror att det bara går att ta in dom på sommaren???

Jetaime
0

Jag brukar ta in mina kaniner och kela med dom/låta dom springa i min säng/soffa eller en stund på golvet. Vissa kaniner märker man ju blir varma rätt fort men ibland kan bara bara ligga och sova i ens knä hur länge som helst. :) Jag tror absolut inte det är någon fara att ta in dom en stund.

Kristall
0

Jag har tagit in min teddyvädurhane 1 gång för klippning (han hade trasslat in sig i en taggbuske och hade fullt med små kvistar intovade i pälsen + det blev för mörkt ute för att klippa där), men annars brukar jag inte ta in mina kaniner mitt i vintern utan anledning. Han klarade det utan problem dock. :)

Med vänliga hälsningar, Sanna Johansson

Besök gärna min blogg :)

Tittiman
0

Problemet är väl inte att det blir för varmt utan att värmen startar deras fällningsprocess. Detta leder till att de börjar fälla och fryser sedan då de är ute!

Paulines
0

Det går att ta in dem men inte för länge,.

Emma-lundqv
0

Jag tycker att det är väldigt onödigt att ta in dem på vintern. Temperaturskillnaden är påfrestande för kaninen eftersom fällningen sätts igång direkt.

I nödfall - visst, kaninen överlever. Men annars är det bara onödigt, jobbigt för den.

Tisdus
0

Jag tror knappast att fällningen kommer igång direkt, det är ju som att vi skulle tappa allt hår på armarna när det blir sommar eller nåt :P

Kaniner är väldigt känsliga för värme och kan få värmeslag om man tar in dem när det är alltför stor skillnad mellan temperaturerna.

Men som jag sa tidigare: känn på öronen!

[Angel88]
0

man ska inte ta in ute kaniner på vintern, efter som värme skilnaden e så enorm, blir det mer än 10 graders skillnad sätts deras pällsfällning igång mycket fort, och då e det ju inte snällt att sätta ut den igen då den börjar fälla. max 5 minuter inna i ett rum på 15 pluss grader om de e 5 pluss grader ute, och kallere om de e kallare ute, så har en vetterinär förklatrat för mig..

ta på dig varmare om du fryser, har du kaninerna ute, ska dom vara det, om du inte vill ta in dom och ha dom kvar inne..

elinab
0

Du kan ta in dina kanin en liten stund, även om det skiljer mer än 10 grader. Den dör inte av chock och börjar inte fälla direkt.

Men det är påfrestande för kaninerna så gör det inte i onödan. Behöver du ta in den en för att kunna klippa korna utan att fingrarna blir stela av kyla eller liknande är det helt ok, tycker jag.

Som #13 sa så kan du känna på öronen om det blir för varmt. Och bjud på rumstempererat vatten innan du släpper ut den igen.

DodeN
0

Allt går bara man har koll. 

Min utekanin togs in under nyår när det blev minus 20grader. Hon var hos en släkting som trots mina tillsägelser att kanien faktiskt inte frös tog in den. 

Väl hemma några dagar senare så satte vi ut henne och hon tog ingen skada. Det är inget jag rekomenderar folk att göra, vi hade stenkoll på henne undertiden. 

Så korta stunder kan gå bra, utekaninen får komma in lite då och då från balkongen och skutta i köket när vi lagar mat. Hon börjar gräva på dörren när hon vill gå ut. 

Bara att testa en kort stud och se om kaninen tycker om det, man kan ju se på den om den blir varm och flåsig och inte skuttar runt nyfiket eller om den klarar av skillnanden.

Em--ma
0

Nu tog ja in dom iaf :D Gick bra, menar att det inte va så varmt inne, tittade på min termometer va 9 grader, hehe snacka om jag frös lite :p.

Jag brukar inte ta in kaninerna, på vinter inte ens på sommar, utekaniner är ju ute kaniner :D Men en enstaka gång blir det juh…..
men är det inte såå att om kaninen kommer in är det som att du går in med vinterkläder och sitter inne med dom i typ ½ h. Och sen när du går ut igen blir det juh jätte kallt, för då har man vant sig vid värmet inne ett tag sen går man ut och då är det kallt !

Nee, nu tog jag in dom för kloklippning bara, det får dom klara sig ör :D

/ Emma