Kanin iFokus

Kanin

Etikettutanför-ämnet-ot
Läst 350 ggr
wintermynta
0

Frågor om vikt och mat

Hej

Jag har sökt men inte hittat nå svar. Hur mycket ska en fullvuxen lejonmanskanin (hane) väga?
Sen undrar jag om enbart pellets är en fullgod kost för en kanin?
Låter kanske som dumma frågor men jag har absolut ingen aning och är tacksamma för alla svar

[Wera]
0

Är inte så insatt i lejon, men vikten har ingen betydelse. Det är ju från "kropp till kropp" (haha, ja hur man nu ska säga det), precis som vi människor.
Känn så hullet äe lagomt. Man ska kunna känna revbenen men inte kunna se dom, men man ska inte känna revbenen allt för väl. Samma med … kommer inte på vad det heter, men kotorna? Typ vid rumpan/ryggen.
Men jag har för mig att lejon ska väga lite mer än 1kg-1.5kg? Haft ett lejon som vägt 1.6kg tror jag, hon var inte underviktig, dock inte världens minsta lejon heller så :P

nybban
0

En lejonhuvad kanin ska väga mellan 1,3-1,7 kg. Kaniner behöver förutom pellets även tillgång till hö och även grönsaker.

Elina.
0

Fastän vikten skulle avvika från idealet (1,31-1,70kg) så betyder det inte nödvändigtvis att kaninen är för smal/fet. Har kaninen bra hull så behöver man inte göda upp den/sätta den på diet trots att den skulle under- eller överskrida viktgränserna.

wintermynta
0

Tack för alla svar.