Kanin utan hem
En söt svart kanin har bosatt sig i buskarna i vårt bostadsområde. Jag kallar honom Pelle, vet inte om det är en Hona eller hane?.
Finns det någon som vet hur jag kan hitta ett hem till Pelle? Jag har försökt på ett flertal ställen, men de har fullt. Har frågat privatpersoner men ingen är intresserad.
Pelle får mat och hö nu, men vildkaninerna kommer och vittjar hans matställe. Jag har därför börjat "övervakad matning".
Själv har jag ingen möjlighet att ta hand om Pelle.
Tacksam för hjälp/tips som kan leda till att Pelle får ett bra hem.
Lotta
---------------------
www.lottasullisar.se

vart bor du?

I Malmö, borde jag nog skrivit.
Lotta
---------------------
www.lottasullisar.se

sätt upp lappar, om det är en tam kanin. Det är kanske någon som saknar honom??? Sätt upp lappar i mataffärer, på din gata m.m.Om ingen svarar kanske du kan sälja honom eller få in honom på ett omplaseringshem? Har du egna kaniner? Det lät som om han lixom inte hade någon bur, men om du har kaniner kan du ha honom i kompostgallret. Är du säker på att han inte tillhör vildkaninerna?
LYCKA TILL med att hitta en ägare åt honom!

Hur vet ni om det är en vildkanin eller en kanin som har släppts ut? Tänker då en granne här hemma släppte ut sin kanin för längesen. Då dök det upp en massa kaniner i olika färger.
Lat är ett så hårt ord. Kan vi inte kalla det motivationshandikappad?
Skrattar sämst som skrattar sist, för han har inte förstått skämtet

Tack för dina tips? Zessan.
Sätta upp lappar kan vara en idé. Men var hittar jag ett omplaceringshem?
De som ägde honom har inte hämtat hem honom trots tre besök och ett brev. De verkar inte intresserade.
Jag är ingen kanin-människa, jag har katter och de skulle inte acceptera Pelle. Allt jag vet om kaniner har jag läst mig till nu, dels på biblioteket, dels googlat.
Det är ingen vildkanin. Vildkaninerna vittjar hans matställe däremot. Då springer han undan. Han har inte heller vett att gräva ner sig så han får skydd utan sitter i buskarna eller mitt ute på gräsmattan. Inte så bra när det har snöat. Visserligen har han nu skyddspäls och verkar ju klara sig ändå. Det är kanske bara jag som är för orolig.
Lotta
---------------------
www.lottasullisar.se

#4 varför släppte den ut den? taskigt. Visst kaniner har kvar lite av sitt beteende från när dom var vilda, men tama kaniner är inte uppfostrade till att leva ute, dom vet inte hur man gör! I stockholm finns det ett ställe med massa kaniner som folk har släppt ut för att dom har tröttnat m.m. Det är oseriöst tycker jag.

Zessan, det är just det som oroar mig, att Pelle inte har lärt sig hur han ska skydda sig.
Enligt vad de säger så hade han rymt. De har försökt fånga in honom, men lyckades inte.
Jo, jag har hört talas om kaniner i en rondell. Men det verkar finnas utsläppta kaniner även på andra orter. Kaniner behandlas lika illa som katter verkar det som.
Personligen förstår jag inte varför man skaffar sig husdjur om man inte är beredd på det ansvar det innebär.
Lotta
---------------------
www.lottasullisar.se
Så glad jag blir att du försöker hjälpa lilla kaninen. Det är verkligen hemskt att folk skaffar husdjur och senare frånsäger sig ansvaret.
Även om han klarat sig hittills så är han inte en vildkanin och kommer att råka illa ut om han inte blir omhändertagen.
Jag tycker du ska göra såhär:
1. Köp halm och lägg en stor hög under någon av buskarna där han brukar sitta. Då har han bättre möjlighet att hålla värmen om det kommer en köldknäpp.
2. Fortsätt lägga ut mat till honom. Även om vildkaninerna äter av den så får han förhoppningsvis i sig en del. Du skriver inte vilken typ av mat du lägger ut men bra mat att ge som brukar finnas i vanliga hem är rotfrukter, havregryn och solrosfrön. Om du har möjlighet kan du också köpa kaninpellets och hö.
3. Fånga honom. Du skriver inget om hur tam han är. Kaniner som inte vill bli fångade är svåra att få tag på. Du kan försöka vinna hans förtronende genom att lägga mat men det kan ta väldigt lång tid. Mer realistiskt är nog att försöka lura in honom i ett avgränsat område först. Till exempel kompostgrindar.
När du väl har fångat honom behöver han naturligtvis ett långsiktigt hem. Men det brukar lösa sig. Ett tips? är att kontakta www.livlinan.be.
Lycka till!

#8 Tack för länken och bra tips?!
Lotta
---------------------
www.lottasullisar.se