haylie
Heejsan, idag tog ja in kaninerna som jag skrev i ett annat inlägg ^^ men iaf!
Jag skulle klippa klorna på Haylie och jag gissade att det inte skulle gå bra! Så denna gång rev hon mig på både benet och armarna samt på halsen, hon sprattlade när jag skulle lyfta henne till min famn, plus att hon BET mig :( Hon har aldrig gjort det, och jag har varit villig att jobba med henne om hon inte BITS, men nu gjorde hon det såret blödde t om.
Jag är verkligen jätte lessen, jag vill inte sälja henne och även om jag skulle det tror jag inte hennes beetende skulle bli bättre! Hon va rädd när hon kom till mig. Då va hon värre än nu så det har ju blivit bättre, men med extra mkt kärlek och gosande skulle hon nog bli en iaf hållbar kanin. Man kan inte gosa med henne för hon börjar ''gräva'' i jackan typ.
jag vet verkligen inte vad jag ska göra, har ni nått tips?, jag har jobbat med henne sejuli men har inte gjort stora framsteg precis :'(
Vad tkr ni att jag ska göra? Det kanske våre bäst att sälja henne, så hon kan få den kärleken.
Tacksam för svar :)
/ Emma
Kolla in min blogg, väluppdaterad och högt rankad hästblogg- http://enallroundryttare.blogg.se !
vad du än gör så sälj henne inte, jag tror det blir värre då. tycker du ska fortsätta jobba med henne även om det känns jobbigt att det inte blir några större framsteg. jag vet hur det känns, har haft måånga såna kaniner. men det här med kloklippningen kanske har med att göra att någon har klippt fel och det har gjort ont? även om inte du har gjort det kan ju förra ägarn kanske råkat göra det?
mina kaniner som va rädda för kloklippning fick något gott efter varje klo jag klippt, i det fallet fick de ett maskrosblad för varje klo. funkade bra och alla lugnade ner sig =)
hon behöver förmodligen få förtroende för dig och det kan bli svårt om hon inte har haft bra erfarenhet av människor innan, nu har jag ju ingen aning om det då jag inte känner kaninen eller dig, men det låter som att hon inte känner sig trygg. det finns vissa kaniner som inte vill bli gosade med och inte vill ha så nära kontakt med människor och då får man istället försöka få upp ett förtroende när hon tex e på marken och går i sele, om hon sätter sig och tvättar sig eller äter så känner hon sig trygg med dig, det kan vara så att hon bara inte vill bli buren eller fasthållen.
tänk också på att du måste känna dig lugn, trygg och självsäker själv innan du handskas med kaninen, djur känner av energier ganska lätt och e du helt lugn och inte nervös så smittar det av sig =)
jag har handskats med kaniner som har varit rädda och aggressiva, när det gällde kloklippningen och när man bar dom höll jag ett stadigt men vänligt tag runt öronen, de brukar lugna ner sig då eftersom de e rädda om sina öron, men dra ABSOLUT INTE, de gör ont, men bara håll.
Har inte så många tips?, men hoppas det kan hjälpa dig lite iaf. skriv gärna och berätta mer om henne så kanske det blir lättare att hjälpa dig =)
Tack för tipsen :D Min ena kanin inka va typ också så men hon va aggresiv bara, hon bet dock flera hål på mina händer.. ;D
Jag får inte ens ut hene från hennes bur tar typ 1 h, sen så pallar ja inte mer så då tar jag bara henne då sprattlar hon ''igen'' :(
Jag får kämpa in i det sista, och hoppas att det blir bra i slutändan iaf :D
/ Emma
Kolla in min blogg, väluppdaterad och högt rankad hästblogg- http://enallroundryttare.blogg.se !
du kan också prova att ta ut henne ur buren med hjälp av en handduk som då fångar henne med, många kaniner blir lugnare av att det blir mörkare och de inte ser. det kan ju vara så att hon inte gillar händer eller inte gillar att någon kommer in på hennes revir ;)
Hade en kanin en gång som krafsade sådär som du beskrev när han blev otålig. Då tog jag lugnt tag om framdelen på honom med båda händerna och lyfte upp en bit, inte så att det blev obehagligt eller så, bara för att makera att det inte var okej. Sedan satte jag ner honom igen och klappade honom och efter ett tag så slutade han krafsa.
Alltså han hade fortfarande bakdelen i knäet, men jag lyfte upp framkroppen så han inte kom åt att krafsa, lite knepigt att förklara :)