Hon får anfall
Idag var jag ute och gick med mina två kaniner samtidig i sele och koppel. Det funkade bra. Dom sprang mest tilsammans. När jag hade varit och gått med dom i trädgården i ca 20 minuter så fick min Dvärgvädurshona ett anfall. Hon hoppade rakt upp i luften och sprätte med benen. Sen hoppade hon rakt in i en "buskstam" och skrek till rätt så högt. Då släppte jag kopplet och hon sprang iväg en bit. jag och min andra kanin gick efter henne och jag fick tag på kopplet igen, hon bara satt där. Sen gick vi en bit till och plötsligt fick hon samma utbrott och hon hoppade rakt in i en träbalk och hanmade på rygg och skrek till men reste sig sen som om inget hade hänt och sprang iväg en liten bit. Då gick jag till buren med min andra kanin och lämnade honom där. Sen gick jag lungt bort och pratade och klappade lite på henne. (kaninen som fått utbrott) Hon var helt lugn så jag lyfte upp henne och gick till buren och släppte in henne. Då var hon som vanligt igen. Hon har fått "fnatt" några gånger när jag varit ute med henne men inte så att hon har hoppat in i saker och skrikit. Hon har bara sprungit fort och typ sparkat bakut.
Är det någon som har upplevt något liknande och vad kan det vara? Vill gärna veta… Tack på förhand!
Låter som hon gör glädjeskutt? att hon skriker till kanske beror att just för stunden gjorde det ont att krocka in i en träbalk

Håller med #1, det gör nog ont att krocka i en buskstam ;)
Lat är ett så hårt ord. Kan vi inte kalla det motivationshandikappad?
Skrattar sämst som skrattar sist, för han har inte förstått skämtet

#1 Kanske det. Jag vet inte riktigt. Hon verkade vara rädd, uphetsad när hon gjorde det idag.
Hon kanske fick ett snabbt övergående EP-anfall (Epilepsi)?
Hon kan ju även ha ont någonstanns som tex ryggen. Hon försöker då fly från smärtan genom att hoppa iväg. Men när hon gör det så blir smärtan i ryggen ännu värre och det hugger till ordentligt och då skriker hon rakt ut av smärtan.

#5 Jaa… Men hon får bara såna anfall när hon är ute.. Aldrig i buren.
Jag tror på glädjeskutt som #1 & #2 och att det helt enkelt tar lite ont att hoppa in i saker ;)
Mina gör glädjeskutt så de flyger in i saker titt som tätt. De blir så glada av att röra på sig att de inte riktigt har koll på hur de far runt *ler*

Ja så gjorde min kanin också och det såg så läskigt ut att jag typ började gråta men sen visade det sig att det bara var glädjeskutt att dom bara är jätte glada :)