Kanin iFokus

Kanin

Etikettkaninungar-och-avel
Läst 814 ggr
Xyrinx
0

Burskötseln då?

Oj lika bra att fråga då….. hur sköter jag buren nu när där finns 2 bebisar i ett hörn? Ska jag låta buren vara tills ungarna är lite större eller bara städa ur den andra delen av buren? Man ska ju inte röra där ungarna är ju….

De står på halm och kutter nu i vinter för värmens skull och jag brukar byta ut det här 3 gånger i veckan är det fruset så lägger jag bara in mer ovanpå för de extra lagrena isolerar.

OT är det även någon som vet varför mina kaniner bajsar och kissar i den helt isolerade delen av buren? Vill de ha stängd dörr när de gör sina behov!!! Jag har blivit tvungen att iallfall vindskydda vinterboendet även i den öppna delen av buren. Hade ju varit smartare att ha ungarna i den delen! och kankse sova där själva kankse? Men icke! de sover i utedelen och har den fina isolerade delen som toalett!

PrinzeZz
0

mina honor har egna hörn där dom gör ifrån sej, vet inte om din gör det? iaf så brukar jag låta boet vara, där städar honan.

tar endast skithörnet

Medarbetare på kaninhoppning.ifokus.se | Rosvalla-katastrofen 20/2 2010 Måne 
Uppfödning av hoppkaniner | Hemsidan | Bloggen |

[Wera]
0

Jag har alltid bara städat över allt i buren som alltid, dock struntat i hörnet/lådan där ungarna legat i och städat ur den delen när ungarna börjar gå ut från boet och vara över allt i buren.

Ang. OT grejen om att de gör sina behov i den mörka delen, det är ganska vanligt att de gör. Alla mina kaniner har alltid gjort så/gör så.

monica551
0

Rör inte boet!

Städa endast ut i bajshörnet eller där det behövs.

Precis som #2 skrev: Kaniner gör gärna sina behov i den mörka delen av buren. Och oftast så är det vi tänkt oss som bodel för kaninen just den mörkaste delen av buren. Och vips blev sovrummet en för kaninen kanonfin toalett! 
Cool

Huldan
0

Jag städar där jag kommer åt. Då ungarna blir äldre städar jag "under" bot. Lyfter liksomöversta lagret och städar det som är under. I alla fall på sommaren då det lätt blir mögel eller flugor och annat äckel xD

RabbitLower
0

erkänn de e vääldigt störande när kaninerna bajsar i sovrummet när jag gör en ny bur ska jag gö en me tre rum xD

Riqueza
0

Har du ingen bolåda? Min kanin är inte så mycket för ett hörn men hon gör inte sina behov i bolådan, därav behöver jag inte städa där.

monica551
0

Jag fick ju en kull för 4 dagar sedan och den honan lade sina förra kull i bolådan. Men den här kullen boade hon utanför bolådan men precis emot den. Så hon sitter ovanpå bolådan och kan se rakt ner på sina ungar i boet.
Jag hade föredragit att hon hade lagt dem i bolådan då den hade givit lite extra isolering åt boet nu när det är så kallt. Jag har ju mina kaniner i en oisolerad liten stallbyggnad på tomten. Men det är hon som är mamma och gör det hon själv tycker är bäst.

Kyss