Tjuvparning
Igår var jag på besök hos mina kusiner, jah tog med mej Tickan så inte hon skulle få träffa deras hane. Vi hade dom i två olika burar så dom bara kunde lukta på varandra genom gallret men efter ca 20 min så gick jag och skulle titta till dom, då såg jag att deras hane (okastrerad) hade tagit sej in hos Tickan. När jah kom så låg dom bara brevid varandra. Hoppas verkligen det inte blir några ungar ''/ Har aldrig haft kaninungar förut… Är så nervös… tips??

Det finns väl inte så mycket du kan göra förutom att vänta och se.. men om du inte ville ha ungarna så är det ju en oplanerad kull, så jag skulle tagit bort ungarna när dom föds.
Hälsningar Lisa - medarbetare på Jättekanin iFokus

aa tror jag gör det ''/ Eller är någon intresserad? Bilder kommer…
Pappan är Dvärvädur och Tickan är Teddyvädur

putt

bilder kommer till helgen troligtvis

jag tror det är bättre att du avlivar bebisarna direkt när dom föds istället :/.
Det är bäst för dig och kaninmamman om du väntar en oplanerad kull.
Om du inte hittar intresserade så finns det chans att du står där med ungar som ingen vill ha, och dom brukar oftast hamna till skit hem :(
åh..skulle aldrig klara av att ta bort kaninungarna även om det var oplanerat. Men du kan ju alltid börja fråga runt ifall nån skulle vara intresserad, det är ju lika bra att göra innan du ens vet säkert om det kommer ungar eller ej. Så vet du vad som gäller när ungarna eventuellt kommer :)
Skulle inte heller klara av att avliva ungar så där.
Men hur kunde hanen ta sig in till Tickan? Det lär komma normalhårade och lejonhuvade dvv ungar om det kommer några ungar, det är ju inte så svårt sålt tycker jag :) om man är orolig över att inte få sålt på dom. Om Tickan heller inte var så villig med PARNING blir det inte lät för hanen för all päls också, svårare med teddysar :) hoppas det inte tog sig!

har hittat två som skulle vilja ha en unge :D Fast jah hoppas fortfarande att hon är tom ''/
Har man en hona och hane okastrerade i samma hus (eller som ni ni gjorde lätt dom träffas genom galler) får man ta sitt ansvar för dom oplanerade ungarna som kan komma.
Att slå ihjälp dom är inte okey enligt mig, ungarna bad inte att få bli född, kan vi inte hålla i sära hona och hane får vi skylla oss själva och ta vårt ansvar!
Att avliva dom underlättar bara för oss människor, gör det inte bättre för varken kanin mamman eller ungarna!
Inte för att låta arg men bli så ledsen som alla slår ihjäl fullt friska ungar :'(
Men på ditt sista lätt det som om dom skulle få leva(?) bra det :D
#9 Tycker lite som dig Rafflan, man ska ta ansvar för det och inte avliva ungarna så där. Vissa honor kan bli deprimerade/olyckliga. Faktiskt ;/ precis som vi människor.
Fast nu vet jag ju inte vad du hade tänkt göra, verkar som du ska sälja dom om det kommer ungar? :)
Vi får hoppas hon går tom!
Omdet kommer ungar tycker jag du ska avliva dem på direkten. Att ha oplaerade ungar är inte så speciellt kul! De tar otroligt mycket tid, och om man inte har kunskapen eller den tiden blir ungarna lidande. Har man sedan varken plats eller hem åt dem blir det ännu mer lidande. Så avliva dem direkt tycker jag.
Om du nu inte skutte hitta ett flertal hem.
Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com
#11 Hon har hela dräcktigheten att läsa på om att ha en dräcktig hona och ungar och sen kan hon ju fråga här och vi får väl se till att hjälpa henne :)
Det är trots allt liv vi pratar om! Som sagt, djuren bad inte om att bli födda och som #10 skrev kan honan bli deperimerad och må dåligt :(

Jag skulle aldrig heller klarat av att slå ihjäl en liten unge alldeles själv. Då skulle jag bett någon annan att göra det.
Klart man måste ta sitt ansvar. Som #9 säger. Om man har en hona och en hane i samma rum får man ta sitt ansvar.
Vad bra att du redan har 2st intresserade. Försök att hitta flera, det kan ju komma många ungar :)

putt =D

det är besämt nu, jag ska ha kvar ungarna :) Har hittat 3 som är intresserade. Jag har läst alla kaninböcker jag har kommit över.
Svar på Weras fråga:
Har ingen aning :S

Det skulle ju kunna vara så att hanen inte sär så villig att para sig men honan eftersom det är vinter? :)
Sådan är iallafall min hane :D
-' Rebecca Johansson

okej, det visste jag ingenting om :)

putt

bild kommer imorgon ;) puttar samtidigt
Ursäkta men varför ska hon avliva ungarna? Herregud. Tickan är ju i perfekt ålder för en kull, hon har ett helt underbart temperament (har själv fött upp henne, hehe) så det finns ingen anledning alls att ungarna ska behöva dö! :S
Om det blir ungar, och du har svårt att hitta köpare, så lägger jag mer än gärna upp dem på min hemsida så att alla blir sålda ;)
"Var dig själv - det finns redan så många andra"

#21 - Det är ju inte ett måste att man ska avliva ungarna. Om man inte är planerad själv på att ha ungar så är det dumt att utsätta både mamman och ungarna OCH sig själv för den risken. Men om mamman har ett jätte fint temprament och om hon har köpare eller folk som hjälper till med ungarna så visst varför inte? då skulle jag också ta den chansen!

Glömde också tillägga att . . . Bara för att Honan har perfekt temprament och är i bra ålder för en kull betyder det ju inte att man måste behålla ungarna? Det är ju fortfarande en planerad kull så att säga.
Lycka till med din hona Chiquitaa och om det blir bebisar, så lycka till med dom också! =)

oplanerad * Skriver som en kratta idag! 
#22: Jag vet att det inte är ett måste. Det lät bara helt sjukt att vissa faktist skulle kunna avliva ungar som det inte alls är fel på. Har man hjälp ifrån erfarna uppfödare, så ser jag inget som helst problem i att behålla ungarna och sedan göra allt man kan för att hitta nya, fina hem till dem. Jag skulle aldrig avliva friska ungar.
#25 Instämmer.

#25 Tycker det är mer sjukare att det finns kaninuppfödare som tar bort kaninungar för att de är i fel teckning fast de är fullt friska… Och att det blir för många i en kull.
Lat är ett så hårt ord. Kan vi inte kalla det motivationshandikappad?
Skrattar sämst som skrattar sist, för han har inte förstått skämtet
#27: Ja, det är också helt sjukt .. :/
#27 Ja, det är verkligen sjukt,

Jag själv skulle aldrig kunna våga ta bort mina ungar själva. Om kaninungarna är runda och friska så fine varför inte. Men om det är en oplanerad kull och man har varken tid, plats eller råd så skulle jag hellre se till att någon tar bort dom åt mig.
Ja det är verkligen sjukt att folk tar bort kaniner bara för dom har fel teckning. Det är sjukt!
ska jag vara ärlig (får väl halva Kif på mej men aja)
så tar jag hellre bort en oplanerad kull som inte "skulle gå att sälja"
än att vara tvungen att sälja till skithem faktiskt. En död kanin lider inte och sålänge avlivningen går snabbt och humant så de slipper känna något är jag inte emot det alls.
Däremot kan jag tycka det är dumt att ta bort ungar som fått fel teckning etc, och skulle aldrig ta en kull bara för att honan skulle få en "första kull" och sedan ta bort ungarna.
Döden, ingen smärta, hunger, rädsla.
Skithem, Smärta, hunger, rädsla mm om det kan ty sej illa,
Så man får fråga sej själv, har jag möjlighet att hitta fina hem eller inte? vid det sistnämnda skulle jag ta bort tyvärr.
observera att detta är min egen åsikt, accepterar självklart andras också.
Tjuvparning kan hända alla, var inte så snabba att dömma.
Medarbetare på kaninhoppning.ifokus.se | Rosvalla-katastrofen 20/2 2010
Uppfödning av hoppkaniner | Hemsidan | Bloggen |

#31 Håller med dig :)
Lat är ett så hårt ord. Kan vi inte kalla det motivationshandikappad?
Skrattar sämst som skrattar sist, för han har inte förstått skämtet
#31 men hur kan du nu avgöra om folk vill ha kaniner om 3 månader?
Asså honan är ju dräcktig 1månad sen tar det 2månader till innan dom är leverans klara. Det skilljer sig jätte mycket mellan tid hur mycket folk som vill ha ungar så det kan vara 20 st som vill ha kanin unge nu men om 3 månader kanske 3 vill ha. Så tyvärr kan man inte tänka så som du menar…
#0 med tanke på att det börjar närma sig sommar vill fler ha kaninern så det borde vara lätt att hitta hem, kolla även upp med BRA djuraffärer (kolla in hur deras kaniner har det, har dom stort och bra? lagliga burar, bra mat och vatten, ställen att gömma sig på elr står lite i skym undan?) Hittar du en bra djuraffär kolla om dom ev kan vara intresserad när dina unagr är leverans klara så har du en nöd lösning, ska kaninerna till djuraffären, skicka med h-bevis på varje djur!
Vissa djuraffärer vill hellre ha djur med h-bevis/stamtavla numera :)
#33: Det där beror ju mycket på ras, hur pass lättsålt det är.
Kan tänka mig att dem som har lite svårare raser inte får många kaniner sålda.
Tex svensk päls.
#34 framåt sommarn verkar det vara vanligare att folk vill ha ungar å då får ju även blandraser ooch renrasiga bra nya hem, dom som kan vara svåra sålda är nog stora raser :/
#33 jag kan tänka så och tänker göra det. Jag står för mina åsikter.
#36 jag har inte sagt nåt annat, men att efterfrågan kan ändra sig både posetivt och negativt på 3 månader :/
#37 det kan jag faktiskt hålla med dej om. Menade aldrig något illa, ville bara utrycka min åsikt om det hela.
Säger heller inte att en kanin ur en tjuvparning inte kan få bra hem, har själv en sådan. Men man måste tänka sej för också, och inte spara dom bara för att man inte har modet att ta bort dom. På det viset kan det visa sej vilken bjöntjänst man gjort dom vid otur.
Förstår inte alls varför alla tror att ungarna kommer bli svårsålda? Det är ju helt sjukt att man tar ut sånt i förskott. Det är väl inte större chans att en oplanerad kull blir svårsåld? Det handlar ju om vilka man känner (som kan hjälpa till), om hur mycket arbete man lägger ner på att socialicera ungarna, lägga ut annonser o.s.v. Måste säga att jag inte riktigt förstår hur man kan tänka: "nej men ingen kommer vilja ha ungarna, bäst att avliva!". Tänk lite positivt istället "ja, men jag kanske kan be någon om hjälp att hitta ägare".
Och vem i hela friden säljer sina ungar till "skithem"? Skulle jag då aldrig göra, hur mycket "panik" det än var att få sålt ungarna. Man får ju själv ta ansvar för att ungarna får ett bra hem, varesig det är en planerad eller oplanerad kull.
Nej, jag tycker att har man en kull påväg gör man sitt allra bästa för att se till att de får ett värdigt liv.

#31 - håller med dig! =)

Jag skulle nog aldrig klara av att ta bort ungarna! Tack Matilda :) skulle uppskata de. Jag tror att ungarna blir jättefina och kommer få toppen hem. Och både idag och igår så har hon börjat böka och stöka i buren så jag tror att dom kommer den 7 mars
Hej hej, det är jag som är ägare till pappan! Min kanin heter Charlie han är snart 2 år. Han är en dvärgvädur i färgen blå, hans farfar är champion och mamman och pappan har det också gått bra för! Jag lovar att alla ungarna kommer bli jättefina! Jag kommer nog också ta en unge från kullen, kanske två :D
jag blir så jävla förbannad,ursäkta…men hur kan man bara säga att avliva de,ta bort de,vem fan ger oss människor rätt att döda för att det inte faller oss i smaken.Har märkt att många som sysslar med kaniner ser en kanin som endast en kanin.Inte som ett levande väsen.Är man missnöjd då avlivar man kaninerna eller ungarna.Ni som tar så lätt på detta,hur avlivar ni???
Näe lär av misstagen o ta ert ansvar,djuren har inte valt er utan vi/ni har valt djuren så vår uppgift är att ta ansvar,ansvar är inte döden.
Jag tycker det är mkt OT i den här tråden, mer om avlivning av ungar osv… tråden handlar inte om det!
Hon tänker ju låta ungarna leva om det kommer några! 
#44 det ser inte alls ut att vara riktat mot den som skrivit inlägget utan mer mot dom som tycker så. Jag håller med #43, det är så lätt att bara tänka att ta bort. enklast för vissa…
Hon ville ha tips? & inte påpekande om avlivning som några tycker.
Varför kan man inte hjälpa & stötta?? Jag har själv blivit påflugen om just detta…….
Klart att alla ska ha en chans till ett liv det behöver inte bli skit för att det är ett misstag. Är det bara friska & bra föräldrar är det inget att diskutera så länge ägaren vill ta ansvaret…
Jag vet att detta gled iväg ngt men varför inte hjälpa någon som verkligen vill ta sitt ansvar….
Lycka till med din kull det kommer säkert att bli underbara små kaniner :)
#45 Jag menade inget om att dom var mot henne (: men om man vill skriva massa om avlivning av ungar, skapa en egen tråd.
#46 nej nej klart
men man reagerar då andra skrivit det. Hon ber om hjälp & får sånna förslag….e lite väl tycker jag…….tror inte det va det hon var ute efter. Det e inte avlivn i sig…
Hur kunde hanen först ta sig ut ur sin egen bur och sedan till råga på allt lyckas ta sig in i honans bur. Och allt detta på 20 obevakade minuter!?

***skratt*
**
Kanske är dags att inhandla nya och lite "säkrare" burar! Nästa gång kanske han tar sig ut och biter på en elkabel eller skadar sig på annat sätt, om han kan ta sig ut på egen hand. Låter lite farligt!
Han gör vad som hälst för en honna

#49 haha japp tror de är dags för de, iallafall hanens!
#50 Aa verkligen 
Jag tror han lyte upp gallret på något sätt ''/ vet verkligen inte hur han lyckades!

Jag vill passa på att fråga om de är vanligt att honorna ''försvarar'' sin bur när dom har ungar? asså då menar jag typ inte vill bli lyfta och låter konstigt när man tar upp dom
#52 ibland, men är olika från individ till individ ;)

#53 okej, hon är så jätte mycket man kan knappt ta upp henne ur buren…
Hoppas allt går bra om det kommer ungar! Kaninungar är inte svårt att sköta, ett bra tips? är att ha någon erfaren uppfödare du kan ringa om det blir problem. Forum i all ära, men telefon kontakt är väldigt rba, snabbt svar och lättare att beskriva. Kanske honans uppfödare? Annars går det bra att ringa mig. Maila om telefon nummer. Men som sagt, honans uppfödare kan säkert vara till hjälp om något blir problem.

Okej, tack!

Så söt!

Åh, hon är så söt :)
Vad gullig med rosett!

Hihi tackar :D
Bilden jag la in på #57 var lite suddig :D