lite akut idér
hejsan! jag hoppas någon som kan ge tips? på vad jag kan hitta på till 2 st uttråkade kanintjejor! dom håller på att riva sitt nuvarande hem.
Dom har sin bajslåda, matskålar, tunnel, något att sitta på och under. och en stor gren att tugga på.
vad mer kan jag stoppa i där för att dom ska bli lite lugnare..
www.lottaoleia.hundbenet.se Amstaffpower

blåbärs ris brukar vara omtyckt!
När mina innekaniner är uttråkade brukar jag stoppa lite godis i aktiveringsbollen så dom får jobba en stund ;) Brukar va rätt uppskattat faktiskt.
Sajtvärd för Australian Shepherd.ifokus!
#1 hehe blåbärsris? jag bor i dalarna vi har bara snö på backen just nu. ;)
#2 jag har försökt men hade inget speciellt "godis" så det vart vanlig mat och det var inget speciellt..
Jag har ett plast ben, en spade, låtsas kanin och liten boll.
toa rulle med lite gött i brukar jag göra .
ja juste sen har jag köpt en fruktboll också jätte bra å så har dom något att göra en stund

#3 jo jag vet att det är snö i dalarna för jag råkar också bo där liksom!!
#7 ja men då vet du väll att man inte kan få ta på sånt nu :P? jag ville lixom ha lite tips? just nu så mina syskon kan sova på nätterna utan att bli störda.
lite hyllor och pinnar? :)
sånt brukar dom hålla på med.
Sånt dom han hoppa upp på och gnaga lite å så
// Mandana & Belgarna
www.Belgarna.blogg.se

8# de går om man har spade xD..men släng in en massa hö på kvällen då så har dom nåntingt att hålla på med!
#9 dom har ju det, och det låter ganska mkt när dom slänger med pinnen/grenen dom har (kolla bilden)
#10 dom har hö i transportburen, det blir sånt jobb om ja ska vräka i hö i buren. dom bor inne hos min bror, kan inte syr aoch ställa för mycket. men dom har ju hö så det räcker.
kan du inte sätta fast pinnarna på något sätt?
Eller kanske nå hinder så dom kan hoppa lite.
// Mandana & Belgarna
www.Belgarna.blogg.se
#12 har försökt att sätta fast grenen jag har till dom i kompost gallret, men dom drar loss det hela tiden. kanske dom har för stort :S ?? eller jag vet ej, verkar hopplöst. denna helgen ska jag iväg och då kan jag inte hålla kolla på ifall dom håller på mkt. vill inte att dom ska göra oljud och sånt. =/ jag får gå ut i ladan och kolla ifall jag hittar nå roliga grejer till dom.
Hö och grönsaksbollar brukar vara väldigt uppskattade! Det håller dem sysselsatta ett tag :)
Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com

Jag brukar ta in grenar och gömma grönsaker lite varsstans

Lägg in någon filt eller någonting,
Mina kaniner gillar i alla fall att "bädda" och hålla på :)
/Saralindh
Hyltegårdens kaniner, (hemsida m.m kommer)
Lägg en matta på golvet så blir det tystare även om de har en massa bus för sig på nätterna. Sedan är det bara att fylla på med grenar, toarullar, aktiveringsbollar, pallar, tunnlar, sprida ut bitar av grönsaker mm.

Men hur mycket rastas dom då?
Har du inte möjligheter att ha dom lösa fram till dom skall "nattas"?
Min Flippen sover i sin bur om nätterna och gör inget väsen av sig. Men hon är ju lös under dagen.
Marsvin 4-ever
.
tack för alla tipsen! har provat runt och dom är fortafarnde högljuda, jag har en filt på golvet och satt fast pinnen i elementet.
#18 kan inte ha dom lösa för dom är i brorsans rum. och det e 2 st busiga tjejer! ^^ dom biter och smakar på allt.
#19 När jag hade kaniner på balkongen så släpade jag hem stora nedfallna grenar av fruktträd. Gillar dom att bita i allt kommer det bli succé om du lägger in grenar modell mindre träd… Lycka till nu!
Då blir de sysselsatta med både barkning, gnaga av grenar och hoppning.

Om dom inte har möjlighet till rastning så tror inte jag att det har någon betydelse hur mycket du stoppar in i buren som stimulans.
Kaniner har ett stort rörelsebehov och jag hade nog i din situassion ordnat någon form av rasthage.
Marsvin 4-ever
.
#21 dom bor i en stoor Hage :S?

Min kanin får komma ut hela tiden när jag är hemma och springa runt i hela lägenheten, då stör han inte på natten för då har han fått Motion, även om kaninerna bor i en stor Hage så måste dom få komma ut lite och se lite ny miljö :)
Kan du inte gå ut med dom i koppel då ?
Även i lägenheten med koppel då får dom ju omväxling :)
#22 Jag måste hålla med Tantnett, skulle också tro att de behöver större utrymme för att kunna spralla av sig ordentligt innan det blir läggdags.

putt..

dom behöver verkligen få vara ute i lägenheten! Du behöver inte bara ta ut dom i din brors rum, ifall det är problemet. Ha också gärna någon typ av sand eller sånt så dom kan gräva, det beöver dom verkligen och gör dom glada!
jag kan tuvärr inte göra det. vi har ett stort hus. ingenstans där jag kan släppa dom, för att det finns sladdar överallt. och det var inte meningen att jag skulle ha dom. Kan inte släppa dom inne i mitt rum häller för där har jag min hankanin.
när snön försvinner ska jag ta ut dom varje dag, dom klarar inte att gå ut nu för här i Dalarna har vi det kallt och snö upp till knäna.
En stor pappkartong fullproppad med hö eller halm och med några ingångar kan vara bra sysselsättning. Papperspåsar (klipp av handtagen), boll, fleecefilt, toarullar, tidningar att strimla - allt möjligt nytt att undersöka. Ge ingen mat i skål utan strö ut allt så att de får leta själva.
Kanske testa att möblera om så att inte allt står efter väggen, så kan de springa runt en längre sträcka i hagen? Men de behöver nog också få springa av sig på större yta.

Hur ser det ut i erat kök då?
I köken brukar ju kontakter sitta på kaninsäker nivå. Och man kan ju sätta en grind för dörren.
Marsvin 4-ever
.

ja det tantnett sa är ju jätte smart