Skaffa kaninungar
Hej! Jag skulle hemskt gärna vilja skaffa ungar med min kanin hona Nilla som är drygt 7 månader nu. Men jag undrar hur stor risk det är att kaninen dör medan den föder? Jag vill absolut inte att det ska hända! Men samtidigt vill jag få ungar efter henne…
Så jag vet inte riktigt hur jag ska göra, snälla ge mig ett eller flera råd om hur det går till osv när man ska skaffa ungar!
Ingen smart idé alls att skaffa kaninungar om du inte har något bra syfte.
Finns många oönskade kaniner i Sverige just nu.
Not your mom, not your milk.

nejmen alltså jag känner några kompisar som vill ha en kanin, och så är det min kusin som har den mest troliga pappan
hehe, jag ska behålla en unge själv, och så ska min kusin ha en unge hon med. Så de blir absolut inga ungar som skulle födas utan syfte!
Det finns alltid en risk att honan dör eller skadar sig vid födsel. Därför ska man tänka om några gånger innan man parar sin hona.
Finns flera medlemmar här som har hemska erfarenheter av det.
/Martina, sajtvärd på kanin.ifokus
Solbackens kaniner
Uppfödning av Holländsk kanin

Okej..ja jag får lov att fundera grundligt ett tag innan jag kan bestämma mig..visst är det viktigt att honan inte är för tjock också va? hon ska väl vara lagom om magen?

#4 Honan ska inte vara tjock och ha bra kondition.
Hälsningar Lisa - medarbetare på Jättekanin iFokus

#5 Okej, det var det jag trodde då! hehe

Kan ni inte säga procentligt på ett ungefär hur stor risken är att det går fel medan honan ska föda? och visst passar det bra att skaffa ungar framåt våren om Nilla är född den 9 maj 08? 
Det finns ingen procent. Men alltid finns det en risk att honan dör eller bli skadad.
Att para honan bara för att man vill ha ungar är helt onödigt. Vill man ha en till kanin så finns det ett rejält överskott redan.
/Martina, sajtvärd på kanin.ifokus
Solbackens kaniner
Uppfödning av Holländsk kanin

Men jag tycker att Nilla är såå söt, och hon kmr bli en toppen mamma! <3 hon är redan parad med en jätte fin dvv hane
Jag vet redan många som är intresserade av dem. Så jag skaffar dem verkligen inte i onödan! det var inte det som var frågan
Men tack ändå för era svar <3
Jag ska också ta min första kull snart och det är viktigt att du läser på mycket innan. Finns bra fakta om du googlar och om du söker här inne ;)
Och ja det går bra att para henne nu om hon är född i maj ;)
Risken finns att det går fel tyvärr och det kan gå snabbt utför och inte säkert att man hinner till veterinären i tid. Så börjar hon boa, se till att ha någon hemma som kan köra till veterinären ifall det behövs (om du inte själv har körkort), ha pengar undanstopade för ev kejsarsnitt eller annat dyrt ingrepp och bor hon ute, se till att hon har mycket halm så hon kan göra ett ordentligt och varmt bo och se till att det finns kanter runt boet så ungarna inte kan krypa ur det på frysa ihjäl.
Det jag kan komma på nu på rak arm, hoppas det kan vara till hjälp ;)
Som många sagt finns det många oönskade kaniner i världen och du sätter nu dessa till världen så ditt ansvar att fixa bra hem till dom, kom ihåg det ;)
För även om du har många intresserad kan det bli MÅNGA fler ungar ^^
Det är INTE stor risk att honan dör, vi har haft ca 40-50 kaninkullar och det har bara hänt en enda gång att honan dog alldeles innan ungarna skulle födas, så jag tycker inte du behöver vara orolig för Att ta en kull med din kaninhona, det är en fin upplevelse att se små kaninungar växa upp.