Kanin iFokus

Kanin

Etikettallmänt
Läst 1037 ggr
tesiresh
0

vattnet fryser!

jag undrar om det är någon som har några förslag om hur man kan hindra att vattnet fryser, jag har vattenflaska. och jag har testat att ha 3 tjocka helt torra strumpor på. tacksam för svar !! <3

[Stampelina]
0

Ta bort vattenflaskan, det fryser i alla fall i pipen, hur många strumpor Du än sätter på!

Använd vattenskål i stället på vintern och byt vatten minst 3 ggr per dag!

tesiresh
0

tack !!

Huldan
0

Jag byter bara två gånger per dag, där emellan slickar de om de är törstiga. De lider då inte av vätske brist.

[Stampelina]
0

Ok, kanske beror på hur kallt man har det, hur pass snabbt det fryser på igen.

[Niike]
0

Plastskål ska vara bäst har jag hört, dock använder jag keramikskålar och det måste bli rätt många minusgrader innan vattnet fryser.. Dock bor mina kaniner i ladugården (ej uppvärmd) så det kanske är någon grad varmare där.

kaningodis
0

Du kan även byta flaska/skål om du har flera stycken.

Kastanjegårdens Kaniner

Tittiman
0

Det finns en gammal tråd om just det här…

Det var då ngn som rekommenderade en slags doppvärmare som är eldriven. Den lägger man tydligen i vattenskålen så att vattnet inte fryser.

Det finns också värmeplattor som är eldrivna. Man ställer då vattenskålen på plattan.

Viktigt att tänka på då det gäller eldrivna lösningar är att kaninen inte kommer åt att gnaga på sladden.

Jag använder en plastskål på vintern eftersom vattenflaskan som sagt fryser direkt. I skålen lägger jag ett par små pinnar. Dessa guppar runt och gör så att ytan inte fryser lika snabbt.

Huldan
0

#7 Smart med pinnarna! Ska genast testa

monica551
0

När du fyller på nytt vatten så se till att det är ljummet vatten. Då tar det längre tid innan det fryser.

liiinas
0

Jag byter vattnet i vattenflaskan så ofta jag kan när jag är hemma. Och så brukar jag se till så att han dricker när det är färskt så vet jag att han iallafall har fått i sig en del med vatten.

emwa
0

Jag har plastskålar från IKEA. Jättebra! Byter vatten 3 gånger om dagen och har alltid en flaska vatten stå i rumstemperatur några timmar.

MVH Emmy/ cikorias.blogg.se
[kaniner och gerbiler]

[Wera]
0

#7 Hade värmeplattor förut, kaninen sköt undan skålen och satt sig på plattan och värmde sig xD

EmmaRJV
0

om du inte har så stor kaninvattenflaska kan du köpa en slags sak man sätter runt flaskan så den hålls varm:)

Mk91
0

#12: Hihi man kan ju inte klandra den!

Linaah
0

Det bästa är väl att ta lite ljummet vatten och byta flera gånger per dag. Man kanske inte är hemma på dagen om man är i skolan eller så men då kanske någon nnan är hemma som kan göra det. Kaninerna klarar sig ju utan vatten några timmar så jag brukar byta morgon eftermiddag kväll på vardagar. :)

tesiresh
0

jag vet ju att han dricker mkt vatten men eftersom vattnet fryser så dricker han inte lika mkt jag ska prova med att ha både vattenflaska och skål :P tack för alla svar och skicka gärna in mera tips? :D