Kanin iFokus

Kanin

Etikettkaninungar-och-avel
Läst 1138 ggr
KaninEmma
0

Kaninungar

När en kaninhona får sin första kull,är det då vanligt att dem föds dödfödda eller något?

// Emma :D

Huldan
0

Nej, har då aldrig varit med om det. Däremot finns det en risk att hon blir stressad och biter ihjäl dem, eller inte sköter dem. Men inget av det har hänt mig, en trygg hona bör itne göra så. EN hona som gör så skulle jag ta ur Avel.

nybban
0

Jo, första kullen kan det vara problem med ibland, inte särskilt ofta men det händer ibland. Till exempel att dom är dödfödda eller att honan inte har byggt nåt bo och föder dom på helt fel ställe eller lite överallt, eller helt enkelt inte bryr sig om dom. Har hänt för oss ett par gånger, men det är bara första kullen och parar man om dom så brukar det gå bra nästa gång.

Huldan
0

#2 Men att de är dödsfödda borde ju nte bero på att det är första kullen? Däremot om hon inte tar hand om dem elelr föder dem på fel ställe som du säger.

nybban
0

Kanske dom inte är dödfödda, men dom dör ju gaska snabbt utan bo, så att dom är döda när man hittar dom, det är ju inte alltid man är med precis när dom föds.

monica551
0

Om man håller på och lyfter kaninhonan på ett felaktigt sätt under hennes dräktighet så kan du faktiskt skada fostren illa så att de dör. Under de två sista veckorna skall du inte hålla på att lyfta honan alls om du inte behöver. Bara försiktigt i nacke och under rumpan när du ska göra rent osv.

Jag har aldrig haft en helt dödfödd kull ungar någonsin. Och då har jag  haft rätt så många kaninkullar.

Men om en hona är för ung, för gammal eller blir parad för första gången i sitt liv när hon passerat 1½ - 2 års ålder så ökar riskerna för att ungarna blir dödfödda. En "för ung" mamma kan ha lite dålig moderskänsla, då hon inte hunnit utveckla dessa riktigt ännu pga sin ålder.

Det kan också vara så att honan fått dålig kost under dräktigheten. Eller fått i sig mögel. Mögel och kemikalier är super farligt för de ofödda fostren. Så var noga med att honan inte får gammal frukt eller annat som kan bära på mögelsporer. Man kan ha råkat ge en morot som legat bredvid en annan morot som börjat mögla etc.

Det kan också ha varit för "stojigt" kring honan när hon födde sina ungar. Hon kan ha struntat i dem eller bitit ihjäl dem om hon blev störd under födseln. Speciellt om det var för henne främmande människor närvarande. En hona som föder skall lämnas ensam. Jag vet att Martina här på KIF fick äran att vara med vid en födsel. Men då var det en hona som hade förtroende för Martina annars skulle hon nog ha "knipt igen" till Martina gått igen.

Så många faktorer kan spela in varför du fick en dödfödd kull.

emwa
0

Min hona födde sin första kull när hon var över 1 år. Hon boade, födde de jättebra, slickade rent dem men de frös ihjäl tyvärr.
Tror att det var för att boet inte blev helt isolerat. Hon visste nog inte hur man skulle göra det.

Hela 6 ungar blev det.

MVH Emmy/ cikorias.blogg.se
[kaniner och gerbiler]